Conicus Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har nettopp kjøpt nytt hovedkort med socket A, slik at den passer cpuen min som jeg har fra før av... Så var jeg ute på "vindu-shooping" etter cpuer som jeg kan kjøpe ved en senere anledning, da fant jeg bare cpuer som var på max 1.8GHz, og jeg har en som gir 2.08GHz (uten cloking). Så vist jeg skal kjøpe ny senere må jeg altså kjøpe en dårligere enn det jeg har fra før av vist den skal passe til det nye HK mitt... (gjør ikke det da..) Er Socket A cpuene "ute av drift", eller kommer det flere senere?? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 De prosessorene du har sett er vel mest sannsynlig Amd Sempron. De yter mer pr MHz kontra Athlon XP prosessorene så du trenger ikke bekymre deg så mye. Men det er vel ingen hemmelighet at socket a er på tur til å fases ut. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 De prosessorene du har sett er vel mest sannsynlig Amd Sempron.De yter mer pr MHz kontra Athlon XP prosessorene så du trenger ikke bekymre deg så mye. Men det er vel ingen hemmelighet at socket a er på tur til å fases ut. feil, feil, feil..... Sempron yter dårligere enn XP Sempron er Thoroughbred prosessorer med 256 kB Cache og 333 Mhz databuss, men de har fått en helt ny PR-RATING. Denne rating er IKKE sammenlignbar med XP RATINGEN. Grunnen til at det er kommet en ny RATING er for å konkurrere med Intel Celeron D prosessorer. Du kan trekke fra 300-400 på Sempron ratingen for å finne en XP prosessor med samme ytelse. Eks: Sempron 2500+ = XP 2200+ Lenke til kommentar
Conicus Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har AMD Althon XP 2800+ Har dere noen forslag til ny cpu?? som ikke er så dyr... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 feil, feil, feil..... Vel, så mye forskjell er det nok ikke : http://www.hwspirit.com/reviews.php?read=7&page=2 Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har AMD Althon XP 2800+ Har dere noen forslag til ny cpu?? som ikke er så dyr... Kjøp en mobile cpu, så kan du klokke litt uten alt for voldsom kjøling. Og en sempron er visst ikke helt toppers ser det ut til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 De prosessorene du har sett er vel mest sannsynlig Amd Sempron.De yter mer pr MHz kontra Athlon XP prosessorene så du trenger ikke bekymre deg så mye. Men det er vel ingen hemmelighet at socket a er på tur til å fases ut. feil, feil, feil..... Sempron yter dårligere enn XP Sempron er Thoroughbred prosessorer med 256 kB Cache og 333 Mhz databuss, men de har fått en helt ny PR-RATING. Denne rating er IKKE sammenlignbar med XP RATINGEN. Grunnen til at det er kommet en ny RATING er for å konkurrere med Intel Celeron D prosessorer. Du kan trekke fra 300-400 på Sempron ratingen for å finne en XP prosessor med samme ytelse. Eks: Sempron 2500+ = XP 2200+ Er du sikker på at du veit hva du prater om nå? Eller er dette noe du har testet ut selv ved empiriske forsøk.. Da skal jeg gi meg, men jeg *mistenker* at du bombastisk uttaler deg om noe du har hørt/lest... Jeg har testet ut en Sempron 2500+.. og den yter i div. benchmark akkurat som mine to stk Barton 2500+. MEN.. Barton'en lar seg jo kjøre som 3200+.. og *det* klarer ikke Sempron. Så jeg vil nok holde på at Ronnyaa har litt mer greie på dette.. Men jeg kan jo ta feil...så da kan du jo opplyse meg... Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har AMD Althon XP 2800+ Har dere noen forslag til ny cpu?? som ikke er så dyr... Tror ikek det lønner seg å kjøpe en bedre Socket A Prosessor... Netshop.no har en del XP prosessorer, men de som er bedre enn den du har er jo dyre. de gikk opp i pris for en stund siden. må vel opp i 1300-1400 for en XP3200+ Da ville jeg heller satt opp FSB på prosessoren min istedet (noe som er helt gratis ) for å få den ekstra ytelsen. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 http://www.tomshardware.com/cpu/20040728/sempron-01.html Sempron Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 "It looks like the Sempron processors are not bad at all, as many people thought at first. We can conclude that the doubts of increased PR to match the frequencies of the Celeron D procesors instead these of the P4s, did not confirm based on our tests. " Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) CPU mark: Celeron D335 (2,8 Ghz) = 147 poeng Sempron 2800+ = 185 poeng XP 2800+ = 197 poeng Sempron er svakere enn XP, dessuten så koster den mer, så derfor er XP et bedre kjøp. Selv så kjøper jeg nå kun XP-M til mine Socket A maskiner. Endret 27. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Selv så kjøper jeg nå kun XP-M til mine Socket A maskiner. Er nok det beste som er å oppdrive til socket a for tiden. Beklager den litt gale konklusjonen min, men ut fra det jeg så var det ganske likt mht ytelse, men jeg legger meg flat og kryper litt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Selv så kjøper jeg nå kun XP-M til mine Socket A maskiner. Er nok det beste som er å oppdrive til socket a for tiden. Beklager den litt gale konklusjonen min, men ut fra det jeg så var det ganske likt mht ytelse, men jeg legger meg flat og kryper litt Hvorfor det? Den linken du la ut til Tom.. testen Celeron D mot Sempron er jo intet nytt. PCMark04 er en test som favoriserer rent Mhz. og der er Celeorn D "overlegen" både Sempron og Barton (XP-M også for den saks skyld). Min Celeron D scorer (overklokket) over 4k i PCMark.. ingen av mine Barton (selv som 3200+) er i nærheten av det.. Men i alt som har med 3d-ytelse å gjøre er Celeron D kraftig mye dårligere... En Sempron er et *greit* ytende alternativ for Socket-A.. At XP-M er de beste CPU'en for Socket A er da ikke noe argument for at Sempron er dårlig? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Problemt med Semopron er (slik jeg ser det) følgende: - Endret (svakere) PR-Rating - Overpriset - Elendig til overklokking At AMD endrer PR-Rating for å konkurrere med Celeron D, er i utgangspunktet greit. Men måten dette er gjort på er ikke god forretningsskikk. PR-Ratingen er nå svakere, dvs at f.eks en 2500+ egentlig ligger på tidligere 2200+ nivå, og dette er noe AMD har valgt å unnlate å opplyse forbruker om, slik at det nå er veldig mange som går rundt og tror at en Sempron 2800+ er tilsvarende en XP 2800+. Prisene på XP ble skrudd opp rett før lansering av Sempron, likevel er nå Sempron dyrere enn XP med samme PR-Rating, dvs at en Sempron 2500+ koster litt mer enn en XP 2500+, samtidig som vi nå vet at den også yter dårligere. XP 2500+ (Barton Core) er en legendarisk overklokker, og Barton serien er en stor grunn til at mange velger AMD, fordi de har hørt om de gode overklokkingsmulighetene. Med Sempron kan du glemme alt som heter overklokking, den er bygget på Thoroghbred Core og er dermed elendig til overklokking i utgangfspunktet, i tillegg er buss hastigheten økt fra 266 til 333, noe som gjør FSB overklokking enda vanskeligere, og MP klokking kan du glemme, de er alle SuperLocked. Har du muligheten så kjøp heller en XP prosessor! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå