Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen med Cisco 1900 erfaringer?

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal kansje arrangere et LAN her, og har nettop fått tak i et par Cisco 1900 switcher. Noen som har noen erfaringer med de? Tåler de mye? De støtter vist "Cisco Switch Clustering technology". Kan jeg da konfigurere hver enkelt port? Med en nettleser, eller?

Takker for hjelp!

Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAr ikke erfaring med 1900 serien, men med de litt større typene.

Det letteste på lan er å la de stå unnmanaged, auto på alt, mindre kluss ;)

Cisco er generelt sett stabilt og raskt, hadde ikke noe problem på lanet vårt (i motsetning til forige gang, med 3com switcher)

Å ja du kan sette opp en web server på dem, slik at du kan gå inn på switchen og sjekke porter ol. (ialle fall på de jeg bruker 3500XL)

\\Sp33D

Lenke til kommentar

Har de forann meg nå, og har lyst til å teste litt, og se på funksjoner o.l. før lanet begynner. Får å koble til er det en egen console port bak, men hvordan gjør jeg det i windows?

Edit: Det er en "mode"-knapp, hvor man kan bytte mellom "system" og "rps". Hva vil det si?

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Har de forann meg nå, og har lyst til å teste litt, og se på funksjoner o.l. før lanet begynner. Får å koble til er det en egen console port bak, men hvordan gjør jeg det i windows?

Edit: Det er en "mode"-knapp, hvor man kan bytte mellom "system" og "rps". Hva vil det si?

Mode knappen på cisco switcher er for å velge hva status lysdiodene for switchportene skal vise, det er vel fire moduser:

"stat" viser statusen til porten, ikke lys i dioden for en port betyr at det ikke er koblet noe til porten, grønn betyr at man har link, blinkende grønn betyr at det overføres data, vekslende orange/grønn betyr feil på linken, og orange betyr at porten er deaktivert.

"util" viser total båndbredde bruk som en stabel graf av portlysene, alle på betyr at mer en 50% blir brukt, en av betyr mer enn 25%, to av er mer enn 12,5% osv med halvering for hvert lys.

"duplx" viser om porten er i halv eller full duplex, grønt lys er full.

"speed" viser hastigheten, av betyr at porten er satt til 10Mbps, grønn er 100, og hvis switchen støtter det er blinkende grønn 1000Mbps.

Du nevnte "system" og "rps", det er indikator lysdioder. "system" er av når det ikke er strøm på lysnett tilkoblingen/før switchen er startet, den er grønn ved normal drift, og orange hvis noe feilet under oppstart av switchen. "rps" indikerer statusen for et "remote power supply" hvis du har det tilkoblet.

Endret av TrAI
Lenke til kommentar

Du bruker hyperterminal til å komunisere med switchen i første omgang, om du setter opp en adresse på den/en port kan du telnette deg senere :thumbup:

Lenke til kommentar

Og, så må en lære seg hvordan en programmerer Cisco switchen. Og det er ikke en enkel sak, for noen som ikke har vært borti det tidligere.

Best å la den stå ukonfigurert, slik at du ikke har klusset til alt når lan'et begynner. Så kan du kjøpe deg noen bøker og leke med de etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...