znapper Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Så følgende artikkel i IT avisen, er jo spennende å se at de prøver å lage en fellesstandard for dette. Artikkelen linker også til pressemelding og software som gjør det mulig å lese de fleste RAW formater i photoshop såvidt jeg kan se. http://www.itavisen.no/art/1304491.html?PH...df9f7b1f03a7323 Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Har lastet ned, og dette kan bli svært spennende! Et godt tiltak i hvertfall! Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Ser kjempespennende ut. Tanker om dette som jeg gjør meg: Kan bli enklere for programvareleverandører å støtte RAW-formater, hvis de kan begrense seg til kun ett, dokumentert, format. Ligger kanskje begrensninger i hvilke operativsystemer konverterings-programvaren til Adobe kjører på, slik at initiell spredning av bruk kanskje går litt gregt ? Hva når f.eks. Canon annonserer nytt kamera ? Hvor raskt vil Adobe støtte disse ? Canon har jo irritert på seg småstein ved å fragmentere SDK'ene sine slik at programmer som var laget for å støtte RAW-sdk'en deres plutselig måtte støtte 2 SDK'er eller miste støtten for en hel del kameraer. Vil Adobe i fremtiden "miste" gamle formater i sin konverter ? Litt av problemet å putte alle pengene på en hest er jo sårbarheten, men siden Adobe også dokumenterer den og kaller den en "Åpen Standard" så er kanskje ideen at de helst vil ha æren for å komme med det og så få hjelp til å innføre bruken ? Morsomt med nye initiativer ihvertall, RAW-formatene er etter hvert blitt en hodepine for leverandører av f.eks. bilde-visnings og arkiverings-programmer fordi nye kameraer ikke engang klarer å gjenbruke RAW-formatet fra forrige kamera fra samme produsent, så det må hele tiden lages støtte for nye formater. Bare et program med raw-workflow får støtte for DNG så kan jeg være klar til å hoppe på dette toget for godt jeg Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Ser spennende ut ja. Du må selvsagt ha CS eller Elements 3.0 for å åpne .dng-filer. "Nesten alle" med digitalkamera sitter med Elements 2.0, og de må nok pent oppgradere for å få bli med på lasset! Bra tiltak?? Penger i kassa, spør du meg... Oppgradering fra Elements 2.0 til 3.0 koster US$120. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Siden Adobe har publisert standarden og kallt den en ikke-proprietær løsning så er det vel mer et spørsmål om andre programvarehus gidder å implementere support enn at bare Adobe produkter vil åpne filene. I øyeblikket er det kun Adobe Photoshop CS som kan åpne dem hvis du henter ned siste versjon av raw-filformat pluginen, men over tid kan det endre seg. Det gjenstår å se om formatet blir adoptert av industrien derimot. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Tja, og det finnes vel en hel del utviklere der ute som mekker plugins og mye annet snask, så det tar vel ikke så veldig lang tid før støtte er innebygget i de fleste bilderedigeringsprogrammer antar jeg. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Ser spennende ut ja. Du må selvsagt ha CS eller Elements 3.0 for å åpne .dng-filer. "Nesten alle" med digitalkamera sitter med Elements 2.0, og de må nok pent oppgradere for å få bli med på lasset! Bra tiltak?? Penger i kassa, spør du meg... Oppgradering fra Elements 2.0 til 3.0 koster US$120. Tror ikke ideen med et "åpent format" at kun Photoshop skal kunne bruke filene. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hva når f.eks. Canon annonserer nytt kamera ? Hvor raskt vil Adobe støtte disse ? Vil det ikke være opp til Canon å lage en converter til DNG dersom de ikke kommer som DNG "rett fra kamera"? Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Etter det jeg skjønner så er programvaren som Adobe lar oss laste ned kun ment som et form for minimumsprodukt. Dvs. at programmet som konverterer fra raw til dng er ment å være det programmet du bruker hvis du ikke har noe bedre, slik at du ihvertfall har noe. F.eks. så er bildefiler konvertert fra mitt 300D sitt raw-format noe sparsomme når det gjelder exif-informasjon, men jeg tror det er pga. at Canon har dumpet litt informasjon inn i en proprietær "maker-note", uten at jeg skal si det for sikkert. Canon bør jo helst lage sin egen konverteringsprogramvare slik at de har mest kontroll med hvordan konverteringen foregår, men om de vil gjøre det eller ikke, det gjenstår å se. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 De nye .dng filene er mye raskere å åpne i Photoshop CS enn Nikons egne .nef filer: http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/2364.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå