Gå til innhold

Satser stort på Linux-drivere

Anbefalte innlegg

De har det vel bare i kjeften som vanlig...

Nvidia har hatt greie (men ufire) drivere for x86, itanium og amd64 på linux i lengre tid (hvor blir det av ppc?). Nvidia har også drivere for freebsd. Det er hardware produsenter som ATI som tvinger forbrukere til å betale avgift til Microsoft for å kunne bruke PCen sin.

Vi skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Nå får vi se hva resultatet blir. Det kan umulig bli verre med ATI sine linux-drivere enn det er nå. Det kan bare bli bedre. Jeg kan ikke være mer enig i at ATI må få ut fingeren og slippe drivere for andre OS enn windows. Jeg bruker f.eks. Linux mye mer enn jeg bruker windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på tomshardware guide så kan du lese om ytelses forbedringene gjennom Catalyst AI. De setter denne teknologien i under "tvilsom" categorien da den gjør ting som å slå av eller endre på visse rendereringer for å få et ytelses hopp. Heldigvis nå så får vi valget om vi vil ha den av eller på :thumbup:

Her er tatt fra en uttalelse gjort av ATI om saken.

"Catalyst A.I. replaces the Doom3 lighting shader, which is based on a look-up table with a mathematically equivalent lighting shader. This optimization significantly improves performance and renders a mathematically equivalent scene."

Jeg tror ikke de kan gjøre mirakler på ytelses fronten uten å gi etter på grafikk kvaliteten. Noe må gi etter... :ermm:

Les litt på tomshardware så ser du hva de syns om det, jeg så ikke det helt store ytelses hoppet spør du meg.

Angående linux drivere så er dette bra men jeg mener å huske at de har kommet med sånne utallelser før. Får håpe de "Put their money where their mouth is"

EDIT: Leif , their ikke there

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar
Synes å huske de har kommet med slike uttalelser før, men vi får vel gi dem the benefit of the doubt.

Hadde de nå bare kommet med FRIE drivere, ville de tatt den definitive innersvingen på nVidia blant Linux-folk.

nVidia har heller ikke frie drivere. De er ikke open-source, men mye bedre enn ATI sine drivere.

Det er akkurat det jeg sier. Derfor vil ATI ved å lansere frie drivere ta innersvingen på nVidia (...som IKKE har frie drivere). ;)

Lenke til kommentar
Synes å huske de har kommet med slike uttalelser før, men vi får vel gi dem the benefit of the doubt.

Hadde de nå bare kommet med FRIE drivere, ville de tatt den definitive innersvingen på nVidia blant Linux-folk.

nVidia har heller ikke frie drivere. De er ikke open-source, men mye bedre enn ATI sine drivere.

Det er akkurat det jeg sier. Derfor vil ATI ved å lansere frie drivere ta innersvingen på nVidia (...som IKKE har frie drivere). ;)

Det er ikke spørsmålet om drivere er frie eller ikke som avgjør om driverne er bra eller dårlige. For min del kan de være proprietære så mye de bare vil, bare de er gratis og er bra.

Lenke til kommentar

Vanskelig å utgi frie drivere hvis (som faktisk er tilfellet) både nVidia og ATI driverene har kode som produsentene selv ikke har skrevet, men lisensert. Tror det tar lang tid før vi får se frie drivere fra produsentene selv. Et morsomt poeng er jo at folket selv ville ha kodet bedre drivere enn ATI/nvidia hvis vi hadde hatt mere utfyllende spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...