Gå til innhold

Hvor mye er en Byte?


tbend

Anbefalte innlegg

Jeg holder med 1kB=1024 bytes.

 

At kilo = 1000 er ingen tvil. Derfor kommer de med den nye KiB definisjonen. Men, det er ikke så vanskelig å vite at i dataverden er 1kB=1024 bytes.

 

Dersom man virkelig vil forvirre og skape tvil, så innfører man en ny standard. Men, fakta er at det er det som er i bruk, som folk flest bruker, som er standard.

 

Hvorfor er ikke 1k = 1000? Fordi det er binært, enten 1 eller 0, og man har da 2^8=1024. Det ble nedrundet til en k.

 

Men, siden en k er 1000, so er en ik 1024. Forvirret?

 

Holde på det de fleste bruker, nemlig at 1k=1024. Bare da unngår man forvirringene som noen har bestemt innført.

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bar en liten tanke: Hvor gammelt er KiB begrepet? Kom det inn parallellt med bruken av transistorer og datamaskiner? Jeg aner faktisk ikke, men jeg har en teori om at dette er et nyere begrep som er "laget" i ettertid for at det skal bli mer korrekt. I så tilfelle mener jeg det blir feil å si at dette er det "riktige" og at alt annet er galt.

 

Ikke misforstå meg, jeg er enig i at dette er den riktige benevnelsen, men jeg mener det blir litt urealistisk å tro at hele verden skal gå over til å bruke denne benevnelsen når det i "alle" sammenhenger innen data er 1024 som gjelder når det er snakk om kilo. Det er vel egentlig ikke noe problem, er det vel?

Det er nok mulig at det nyere begrep, så det ble nok feil av meg å si at kB != 1024B. :blush:

 

Men som sagt, det er opp til hver enkelt hva en vil bruke.

Jeg for min del prøver for det meste å bruke KiB for 1024B etc.

Dette er fordi det ofte etter min mening blir litt forvirrende når bl.a. harddiskprodusenter sier at kB = 1000B, og "alle" andre sier at 1kB = 1024B.

Lenke til kommentar
Etter å ha sjekket linken til Libido står det svart på hvitt at KiB er et begrep IEC definerte i 1998. Jeg holder fast på KB en stund til....

Jeg synes du skal slutte med Kelvinbytes jeg, det er rett og slett noe latterlig.

 

Noen som vet hva en Kelvinbyte er? Noe som skalerer 8 Kelvin per hakk kontra 1 Kelvin?

Actually....

 

In 1998, the IEC decreed to call 1,024 bytes a kibibyte (KiB) — a term which is only slowly catching on. During the transition period, the IEEE suggests using a lower-case "k" for the decimal kilo (1,000) and, if properly pointed out, an upper-case "K" for the binary kilo (1,024), thereby taking the historical development into account.

Lenke til kommentar
Etter å ha sjekket linken til Libido står det svart på hvitt at KiB er et begrep IEC definerte i 1998. Jeg holder fast på KB en stund til....

Jeg synes du skal slutte med Kelvinbytes jeg, det er rett og slett noe latterlig.

 

Noen som vet hva en Kelvinbyte er? Noe som skalerer 8 Kelvin per hakk kontra 1 Kelvin?

Actually....

 

In 1998, the IEC decreed to call 1,024 bytes a kibibyte (KiB) — a term which is only slowly catching on. During the transition period, the IEEE suggests using a lower-case "k" for the decimal kilo (1,000) and, if properly pointed out, an upper-case "K" for the binary kilo (1,024), thereby taking the historical development into account.

OOoh, stilig, da poster jeg remis til min forrige post, jeg var en uopplyst stakkar, men ZiggWarth har åpnet øynene mine :p

Lenke til kommentar

Hvor mye er en byte?

 

1 byte kan være 8 bit.

1 byte kan være en pixel på en standard vga skjerm, men da uten x og y informasjon (kun farge info).

1 byte kan være en hel horisontal rad på en c64 sprite.

1 byte kan være et tegn i en tekst fil.

1 byte kan være forskjellen mellom en korrupt fil og en ukorrupt fil.

1 byte kan være en verdi mellom $00 og $FF.

1 byte kan være forskjellen mellom en bug og en ikke bug i et program.

1 byte kan..

 

osvosv :)

Lenke til kommentar
siden vi snakker it verden så brukes kilo(kb, mb) = 1024 (lagringsenheter mm)...

Nei, selv i IT verden så er det mange som bruker og mener at kilo = 1000, f.eks. harddiskstørrelser (se link til Wikipedia ovenfor). Den som føler behov for å krangle mer, burde heller åpne en ny tråd der vi diskuterer hva som er den mest hensiktsmessige definisjonen. Altså, kilo brukes både om 1000 og 1024, hva definisjonen bør være er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

En prosessor regner/behandler binært som alle vet .

1 Byte er 8 bit .

Vi sitter da med følgende binære tallrekke .

1 Byte er 8 bit .

2Byte=16bit

3Byte=24bit

4byte=32bit

5byte=40bit

6Byte=48bit

.

.

.

128byte=1024bit

.

.

.

 

Desimal tall systemet passer ikke i dataprosessering på tilfredsstillende måte og 1024 brukt i data sammanheng er en naturlig konsekvens .Alt er basert på multipler av 8 .

 

Alt dette med kilobyte=1024 bytes var bare fryd og gammen helt til harddisk produsentene kom med sin "juksete" utregning av disk kapasitet .

Med dertil diskusjon om dette kilo=1000/1024 greiene .

Lenke til kommentar
Alt dette med kilobyte=1024 bytes var bare fryd og gammen helt til harddisk produsentene kom med sin "juksete" utregning av disk kapasitet .

Prøv å vær litt mer saklig i dine innlegg, Syar2003.

 

Når man skal adressere minneområder, bruker man binære rekker for å peke til forskjellige områder. Disse områdene kan da maksimalt være i størelsesorden 2 opphøyd i n (kalt binære størrelser), der n er antall bit i adressen. For å angi størrelser, lånte de SI-prefikset kilo, som betyr 1000. 2 opphøyd i 10 er 1024, og fordi de vanligvis oppererte med binære størrelser, ble kilobyte satt til 1024 bit. Poenget med denne litt store kiloen var at dette var den mest praktiske størrelsen med tanke på teknologien de brukte.

 

Derimot er ikke denne grunnen (adressering av minneområder) spesielt viktig for vanlige brukere av datamaskiner i dag. Derfor har standardiseringsorganisasjonen IEC definert at kilo i IT-verden skal bety det samme som i resten av verden, kilo=1000. Dette kan man selvfølgelig være uenig i, og mange bruker fremdeles kilo=1024. Ingen av delene er "juksete" eller galt, og det finnes sikkert flere gode argumenter for begge definisjoner, men kilo=1000 er den eneste standarden som nå er annerkjent av de mest kjente standardiseringsorganisasjonene, samt at dette er den mest kjente definisjonen blant "vanlige" folk.

Lenke til kommentar

Når man setter seg ned og skal regne diverse regnestykker binært og muligens via logiske systemer så blir tallet 1024 ganske "vanlig" :)

 

Noe som Libido her forklarer ganske bra, i binærverdenen finnes ikke tallet 10..

 

For å sitere læreboken til IKT Drift

 

5. Utfør følgende regneoperasjoner slik som datamaskinen ville ha utført dem, med binære tall. Bruk toerkomplement ved subtraksjon.

 

a)  4 + 2

 

d)  8 - 16

 

b)  22 + 13

 

e)  -5 + 5

 

c)

Lenke til kommentar

Har levd og jobba en stund med data jeg da.

Og det var faktisk aldri noe forvirring i datamiljøer rundt dette tidligere .

 

Forvirringen er kommet etterpå med SI og IEC.

Men for de som sitter på skolebenken idag er det kanskje ikke noe stort problem

da man ikke har noe forhold til hvordan det "pleide" å være .

Er bare å sjekke disk størrelsen på properties på disken din i windows eller partisjons størrelsen det , så er forvirringen total.

 

Og hva med postene om huhuu jeg mangler flere gigabyte (gibibyte) .

Det er vel klare indikasjoner på at dette har bare økt forvirringen istedet for det motsatte.

 

Hva med DRAM DDR minne da .

Alle som traver etter å si/skrive alt etter SI/IEC .

Har ikke hørt en eneste en her på forumet har sagt at han har installert 1 gibibyte minne eller 512mibibyte . Og i signaturen for hw hos de fleste står det nok 1GB ram eller 512MB .

Har man sagt a får man si b ...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...