Gå til innhold

Hvordan vil pc'en være i 2050?


PoWit

Anbefalte innlegg

Strøm slik vi kjenner det i dag er nok utenkelig at blir trådløs,

men trådløs overføring av energi er noe annet..

Hørt om Nikola Tesla?

http://www.braincourse.com/wirelessa.html

 

Han oppfant trådløs overføring av strøm i 1899. Han er også oppfinneren av vekselstrøm (AC) og trådløs radio-overføring (som Marconi stjal av han, men som tapte en rettssak mot Tesla 20 år etter).

http://myhero.com/myhero/hero.asp?hero=nikolaTesla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I år 2050 er vi alle slaver av en overordnet herskerklasse! Vi har alle implantater som de kan kontrollere og undertrykke oss med, de kan sende inn all slags informasjon og søppel som de hjernevasker oss med, vi blir viljeløse roboter og slaver uten noen form for frihet, for allt vi tenker blir registrert i en stor sentral, og alle med opprørske eller avvikende tanker blir "sortert bort" Sånn blir det i år 2050! Bare vent! :cool:

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
"Systemet" eller "nettet" vil dekke hver kvadratmeter av jorda

Hvorfor legge kabler nå man kan velge trådløst. Hva med f.eks geologisk overføring? Ørsmå vibratorer sender høyfrekvente uhørbare/ufølbare signaler ned i bakken som kan oppfattes av en sensor hvor som helst på planten.

Det var selvfølgelig trådløst jeg pratet om. :)

 

Det hadde neppe vært særlig praktisk å legge ut en kabel med plugg til hver kvadratmeter av atlanterhavet, eller nordpolen.. :p

 

Kanskje vi har ekte superledere i 2050..?

Vi har da ekte superledere i dag også.. har lekt med slikt selv et par ganger.

Ekte-ekte?! Altså ledere med null tap?

Ok, kanskje vi i 2050 har det i bruk i vanlig COTS da.. ;)

Tja.. Jeg ser ikke bort i fra at nanoteknologien gjør det mulig å lage skreddersydde superlederkrystaller som er umulige å lage i dag. Kanskje til bruk i romtemperatur og til lav pris også.

 

Forresten: Dagens beste superledere krever ca -160°C for å fungere. Da er ledningsevnen rundt 10^3 - 10^9 ganger høyere enn for rent kobber og leder praktisk talt uten motstand.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH
Hørt om Nikola Tesla?

http://www.braincourse.com/wirelessa.html

 

Han oppfant trådløs overføring av strøm i 1899.  Han er også oppfinneren av vekselstrøm (AC) og trådløs radio-overføring (som Marconi stjal av han, men som tapte en rettssak mot Tesla 20 år etter). 

http://myhero.com/myhero/hero.asp?hero=nikolaTesla

Ok, hvis jeg forstår dette rett, så er det induksjon på lengre hold, magnet - spole. Så jeg bøyer meg.. ;) Det er også snakk om høy spenning og lite strøm, så om det kan brukes til å drive noen fornuftige komponenter..?

 

Men jeg tviler fortsatt på at vi vil få en trådløs erstatning til dagens strømnett..

 

Takk for opplysningen! :yes:

Lenke til kommentar

Før vi kan få en trådløs erstatning til dagens strømnett, må vi nok først finne opp ny teknologi som kan få ned all strålingen som er nå til dags og den enorme strålingen som vil bli om alt blir trådløst. En annen ting vi må tenke på er at kraftforbruket i vårt land stadig øker, og dermed trenger vi flere kraftstasjoner. Så før vi skviser fullt huset vårt med alskens duppeditter som suger til seg all elektrisiteten vår. Må vi nok først finne opp nye metoder å utvinne kraft på slik at vi kan takle forbruket vi kommer til å ha om 5-10 år. Vannkraften vi har i norge nå er langt i fra nok til å dekke forbruket vårt om noen år.

 

*Noe å tenke på kanskje :idea: *

Lenke til kommentar

Jeg spår at i løpet av min livstid vil skjermer, tastatur, mus og andre pereferi-enheter bli utfaset til fordel for direkte-kobling mot menneskets nervesystem. Jeg tror at ihvertfall en-veis kommunikasjon + bildeoutput direkte til de optiske nervene vil komme innen "kort" tid. Vi har allerede teknologien for det mest grunnleggende, og det eneste som mangler er et par tiår med rafinering av teknologien.

 

Tenk hvor utrolig mye mer effektivt arbeid vil bli når man slipper å være avhengig av å føre inn-data gjennom tastatur for eksempel. For ikke å nevne hvilke muligheter dette har for spill og annen underholdningsformål =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH
Jeg spår at i løpet av min livstid vil skjermer, tastatur, mus og andre pereferi-enheter bli utfaset til fordel for direkte-kobling mot menneskets nervesystem. Vi har allerede teknologien for det mest grunnleggende, og det eneste som mangler er et par tiår med rafinering av teknologien.

 

Tenk hvor utrolig mye mer effektivt arbeid vil bli når man slipper å være avhengig av å føre inn-data gjennom tastatur for eksempel.

 

-Stigma

Da har ikke jeg lyst til å være nettverksadministrator / helpdesk.. :p

Lenke til kommentar
Før vi kan få en trådløs erstatning til dagens strømnett, må vi nok først finne opp ny teknologi som kan få ned all strålingen som er nå til dags og den enorme strålingen som vil bli om alt blir trådløst. En annen ting vi må tenke på er at kraftforbruket i vårt land stadig øker, og dermed trenger vi flere kraftstasjoner. Så før vi skviser fullt huset vårt med alskens duppeditter som suger til seg all elektrisiteten vår. Må vi nok først finne opp nye metoder å utvinne kraft på slik at vi kan takle forbruket vi kommer til å ha om 5-10 år. Vannkraften vi har i norge nå er langt i fra nok til å dekke forbruket vårt om noen år.

 

*Noe å tenke på kanskje :idea: *

Det blir ikke noe problem:

1. Flere dingser bruker kanskje mer strøm, men man bruker desto mindre til å varme opp huset. Dette går opp i opp.

2. Politikerene og samfunnet kommer før eller senere til å skjønne at Enøk er måten å redusere strømforbruket per areal med bygninger. Dermed kommer husene til å bli sinnsykt mye bedre isolert slik at de kun varmes opp av kroppsvarme + dingsene.

3. Alt annet kommer også til å få mye mer effektiv energibruk.

 

Alt dette drives av høyere miljøavgifter på energibruk og tilsvarende statlig støtte til energisparing. For å få dette skikkelig til må alle verdens land samarbeide om de samme avgiftene og støtten til energibruk. Dette kommer neppe skikkelig i gang før om 10-20 år. (De forsøkte seg jo med Kyoto-avtalen men USA og mange andre nektet fordi de ville ikke bruke penger på miljø. Før eller siden innser de at de tok feil, og må rette seg etter den tidligere nevnte "verdensunionen".)

Lenke til kommentar
hvis verden går den veien jeg ser i dag kommer vi til og få 1984, og det er IKKE KØD, man kan ved hjep av dagens teknologi gjekjenne ansikter på gantene hved hjelp av datamaskiner. i USA er det slik at alle utlendinger som kommer det leggs in i et register, dette registere brukes til og gjekjenne ansikt i fler storbyer.

 

såklart er det ikke slik det burde gå, men jeg tror ambisjonene er litt høye her. USA kommer kansje til og bli løst opp om 50 år (forhåpentelig vis). det vill sikkert ha vert minst en stor krig til og vi vil merke efekten av global oppvarming.

Godt poeng det der med 1984. USA og verdens mindre stormakter fokuserer hele tida på å stoppe og bekjempe terrorisme, ved all mulig overvåking og kontroll av medier, mens de gjør ingenting for å faktisk stoppe årsakene til terrorisme, politisk undertrykkelse og urettferdighet. Men det blir litt mye politikk.

 

Kanskje den vestlige verden og det vi kjenner til av I-land går til grunne under massive hevnaksjoner fra det undertrykte folk, og det vi anser som u-landssoner i Afrika, Sør-Amerika og Asia blir voldomst oppblomstret, med en så perfeksjonistisk harmoni at elektronikk og annen teknologi anses som uønsket og unødvendig.

 

 

 

Eller bare flyvende biler og "beam me up scotty".

Lenke til kommentar

jeg tror at vi vil ha en chip implantert i hjernen som vil erstatte pc-skjermen og at microsoft er erstatett med linux vi vil ha trådløs strøm og wlan alla 1000000mbit/s. cpuene er nok oppe i amd 512-bit 300ghz. sikkert rundt 200 000 mb minne pc-10000000

. rundt 100000 mb og 200ghz gpu. med integrert tv og dab-radio kort alt er nok på størrelse med en dell x5. håper på 50 brontobyte lagrinsplass av flash typen.det er noe jeg ville ha hatt :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tror man vil bli i stand til å hente elektrisitet direkte fra Gud. I et ekstatisk drømmesyn ser jeg for meg at teknologien vender tilbake til middelalderen etter flere hundreårs steril materialisme. Dette vil føre til at man egentlig ikke lenger trenger "teknologi". Bare teologi - eller teknoteologi. Gud er jo som alle vet allmektig og kan skape noe fra ingenting. Bare forestill dere hvilke energimessige ressurser? Hvilke umåtelige prosessorer! Hvilket minne! Hvilken harddisk! Halleluja! :dribble:

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Jeg tror man vil bli i stand til å hente elektrisitet direkte fra Gud. I et ekstatisk drømmesyn ser jeg for meg at teknologien vender tilbake til middelalderen etter flere hundreårs steril materialisme. Dette vil føre til at man egentlig ikke lenger trenger "teknologi". Bare teologi - eller teknoteologi. Gud er jo som alle vet allmektig og kan skape noe fra ingenting. Bare forestill dere hvilke energimessige ressurser? Hvilke umåtelige prosessorer! Hvilket minne! Hvilken harddisk! Halleluja! :dribble:

Etter flere tusen år med steril teologi så ser jeg det på materialismen og realismen som en positiv vending.

 

Endelig holder det ikke med å tro. Nå skal man vite!

 

I og med at vi er inne på en veldig vid gjetning på 2050 så kan jeg tilføye at jeg tror samtlige relgioner vil svekke seg til fordel for vitenskap og realisme. Denne svekkelsen av relgion vil også være nøkkelen til at det blir mer fred og forståelse i verden. (Som nevnt tidligere: Jeg tror at selv regimene i Nordkorea og Myanmar er styrtet i 2050 og har blitt en del av verdenssamfunnet: "VerdensUnionen")

Lenke til kommentar

10GHz?  :nei:

Om 50 år så ligger det helt garantert på flere titalls GHz, kanskje mer også.. Kan aldri overdrive når man liksom skal se så langt inn i tid..

Skulle ikke blitt overasket om de har 200GHz prosessorer i 2054  ;)

Husk at klokkefrekvens ikke er alt. Og at det er usannsynlig at klokkefrekvensen blir så mye høyere fremover, blir nok dual core og virtuelle cpu'er som blir fremtiden fremover. De må nok prøve og øke ytelsen andre steder, i selve arkitekturen.

Hvis forskerne klarer å få optiske prosessorer, som bruker lys i stedet for optiske signaler, til å bli en realitet, kan vi få prosessorer på en del tusen GHz!

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

mye bra fantasi her ja...

 

tror at vi beveger oss mer over i ekte multithreading blant datamaskiner, og dermed kan kalkulere noe helt villt.

 

Tror datamaskinens utvikling vil styres av behov. Tror at skjerm, tastatur, mus kommer til å eksistere, stemmestyring og trykkfølsomhet kommer til å bli introdusert. Men skjermen er eg rimelig sikker kommer til å bestå ... altså som konsept, tror ikke projector kommer til å ta over så veldig mye. Hologram sak kan sikkert være litt slik projector er nå ... litt sånn interessang til sitt bruk, men ikke allemanseie.

 

Men eg tror at data blir integret i flere komponenter, ikke nødvendigvis så store, men til å gjøre intelligente ting ... forutsee at støvsugeren holder på å eksplodere, finne feil i kjøleskap eller styre tempen mer intelligent, sjekke vannkvalitet i huset og rapportere det til staten ... litt mer sånnt ... se litt hvordan utviklingen på bil har vært som har fått data til å passe på innsprøytning, anti spinn osv ... Blir mer sånn

 

Data vil kun utvikle seg i retnigen av våre behov, ikke ut ifra fantasi. Operere chipper under huden kommer til å bli legevitenskap ... som å få lamme folk til å gå igjenn ved å koble over brudd i nervene .. osv ... styring av flere organer som trenger "hjelp" .. eller kunstige organer som hjerte, lunger, lever kanskje ...

 

man vil automatisere mer, kanskje ikke bilen vil bli førerløs, men buss, trikk, fly kan bli. Kanskje formidle lukt i eposten ... intelligent brannalarm som ikke piper fordi du svir en stek, men kan bruke flere fancy sensorer for å oppdage branner og andre lure farer.

 

vi kommer til å få flere roboter, først i rommfart og forsvar, så i forbrukervarer. Det handler selvfølgeligt om kostnader.

Det ene er hvor mye strøm vi forbruker, for mengde strøm produsert pr pers kommer antageligt til å synke (siden flere får tilgang til strøm), eller holdes flat, det andre er at vi vil få flere intelligente ting når prisen for å produsere detgår drastisk ned.

Lenke til kommentar

1. Hardisken byttet ut med optisk minne, på størrelse med en fyrstikk-eske.

Fungerer både som hardisk og ram.

2. CD og dvd byttet ut med optiske lagre, omtrent like store som en sukkerbit.

3. Cpu.. tja. si det. Leveres integrert med det vi i dag kaller skjermkort og lydkort. Gir best ytelse, og fjernet flaskehalser. Montert ovenpå "hardisken".

En pc er omtrent like stor som en halv melkekartong.

3. Skjerm. Papir og plast, ganske stor. Kan settes på pulten, kjøkkenbordet, klistres på veggen, veldig anvendelig. På vei ut, egentlig, hologram skjermer tar over mer og mer av markedet.

4. Tastatur og mus er byttet ut med tanke-styring, montert i ei skyggelue , eller en annen slags hodeplagg. Eventuelt håndledd.

5. Nytt internettet, kontrollert av store konsern og levrandører av programvare.

6. Kjøre programmer fra ekstern server, og betale en årlig avgift. Et forsøk på å stoppe piratkopiering.

 

Verden ellers.. ganske røft vær, el og hybridbiler mer vanlig. Kollektiv-transport

godt utbygd, politikerne babler om alt og ingenting. Sultkatastrofer, krig her og der, utnytting av billig arbeidskraft i u-land osv.. kort og godt, omtrent som i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...