Gå til innhold

Hvordan vil pc'en være i 2050?


PoWit

Anbefalte innlegg

Tror nok at det vi ville klassifisere som en data bare er en liten brikke festet under huden og bruker nervesystemet til sending/mottak av data (det med nervesystemet som sender/mottaker er allerede prøvd hvis noen lurte på det).

 

Signalene for audio og video går rett til hjernen. Tastatur/mus vil bli kontrollert av hjernen direkte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Jeg tror ikke pc'ene kommer til å forandre seg altfor mye i form og farge, men at ting kommer til å bli mindre er vel heller mer sannsynlig tror jeg. Mer ytelse og mere integrerte løsninger i små "pakninger".

F.eks en maskin på størrelse med en Ipod, med ytelse og lagring som dagens råeste maskiner. Samtidig tror jeg at trådløse nett av ymse slag kommer til å bli kraftig forbedret.

 

Uansett, dagens CPU/elektronikk teknologi er allerede kommet så langt at grensene for hva vanlig halvledere kan prestere er snart nådd. Man snakker om at strøm faktisk er litt for treigt (0.6x lysets hastighet).. Den dagen man får til optiske prosessorer da..

 

Men som det nevnes, det er vanskelig å spå...

 

Edit: Og jeg tror at begrep som "bok", "ringperm" og "kulepenn" fortsatt eksisterer om 50 år..

Endret av Slettet-xQBEIgcH
Lenke til kommentar

PC som boks (kabinett) kommer vel til å forsvinne helt og bli

overtatt og diverse bittesmå duppedingser som er trådløst

forbundet. Mulig man vi se skjermer rundt omkring man

kan kople seg til for å få et bedre GUI. Om du ikke kjører

det vil brillene da. Man kan trolig vente seg en vanvittig

systemintegrasjon vi ikke ennå har sett starten av der f.eks.

alle husets komponenter vil være på nett med statusinfo osv.

 

Hvordan sikkerhet og systemintegritet kommer til å bli ivaretatt

blir spennende å se, men det spørs vel om ikke gjsn. brukeren

vil bli satt litt på sidelinjen når det gjelder system/sikkerhets-

spørsmål og oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er også om vi har kommet så langt at det er menneskets biologi som begrenser utviklingen. F.eks. så er piloten den faktoren som begrenser utviklingen av nye jagerfly mest. Mennesket er i stand til å oppfatte ett bestemt antall sanseinntrykk og tenke i en gitt "hastighet". Om 50 år vil nok denne grensen være overskredet. Tror at utviklingen på PC/kontorapplikasjon/underholdning etterhvert vil gå saktere pga det er ingen vits at ting blir bedre pga mennesket ikke er fysisk istand til å oppfatte forbedringen. F.eks. den dagen man får VR-spill som er helt realistiske med 3D bilde og lyd, så er en grense nådd.

 

Men det er umulig å spå. Feks så anså man fjor 50 år det som meget sannsynlig at man hadde startet kolonialiseringen av mars i 2004 og at alle gikk i sølvdresser og hadde jet-packs på ryggen. :w00t:

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Tipper at skjermen vil forandre seg. En eller annen prosjektor som genererer 3d-bilde. Varianter av denne vil være større, slik at man kan bevege seg inni "skjermen". (edit: trenger vel ikke akkurat vente til 2050 :-) )

 

Hastigheten på prosessoren vil være rask nok og litt til med en kvantedatamaskin.

 

---------------------------

Beregnet tidsrom: 2035

Fagområde som emnet berører: Datateknologi

 

Kvantedatamaskinen kan utføre langt flere beregninger på mye kortere tid. Forskjellen med dagens datamaskiner er at hardisken er erstattet med atomer. Datamaskinen bruker kjernespinnet i atomene f.eks. atomene i et kloroform molekyl eller silisium, til å lagre informasjon. Den programmeres med radiobølger som endrer spinnet som kan enten være oppadrettet eller nedadrettet som kan tolkes som null og ett tall.

Endret av Paddington
Lenke til kommentar

Man snakker også om datamaskiner med en organisk struktur. Disse vil være istand til å lære bruksmønstre og handlemønstre. Hurtigheten vil være begrenset av lysets hastighet.

 

En annen ting er når man skal lage maskiner som ikke baserer seg på 1 og 0 systemet. Det begrenser veldig når man bare kan ha to tilstander, dvs enten på eller av.

Lenke til kommentar
Man snakker også om datamaskiner med en organisk struktur. Disse vil være istand til å lære bruksmønstre og handlemønstre. Hurtigheten vil være begrenset av lysets hastighet.

 

En annen ting er når man skal lage maskiner som ikke baserer seg på 1 og 0 systemet. Det begrenser veldig når man bare kan ha to tilstander, dvs enten på eller av.

Ja, kan funke som et mellomledd, men en kvantedatamaskin er raskere enn alt en kan tenke seg.... Gidder ikke finne referanser, bruk google.

Lenke til kommentar

Leste et sted at noen på et spillutvikler labb hadde regnet hvor mye Prosserkraft de måtte ha for å få fotorealstisk spillbilde.. De kom frem til at vi måtte ha en GPU som var minst 40.000 ganger raskere enn dagens beste, og at dette ville ta ca 15 år å oppnå mener jeg... så om ytterlige 31 år...?, tør ikke å tenke på det engang... blir helt villt uansett hva vi tror i dag... Uansett hvordan ytelse blir målt :thumbup:

Lenke til kommentar
omg.

dere snakker om ikke bruke mus\tastatur og 3d skjermer.

hva med oss gamere?

 

jeg ser for meg en 20* flatskjerm som er kombinert pc\skjerm og vanlig tastatur og mus.

jeg sitter også å spiller spill med grafikk som er helt lik virkeligheten med 1 i ping.

Kanskje man ikke bruker mus/tastatur til å game, men ER personen i spillet ;)

Lenke til kommentar

1. Jeg tror harddisk som lagringsmedium er "ute". Sannsynligvis opererer den som cache ovenfor Internett, som man er koblet opp til med nettverkshastigheter (100-1000Mbit+).

 

2. Copyright-systemet har kollapset. I et siste desperate forsøk på reddet det, har de saksøkt alle ASPer, weblagring og tilsvarende som utgjør et større mål. Internett og peer-to-peer er overveldende. Anonyme nettverk har tatt knekken på det meste.

 

3. Computere er fremdeles ikke intelligente, har ennå ikke spesielt bra stemmegjenkjenning, og er fremdeles operert med QUERTY-tastatur og mus.

 

4. Vi benytter i langt større grad super-høyoppløselige briller fremfor store skjermer. Brillene er billigere å produsere fordi de er mindre.

 

5. PCen som sådan har blitt fragmentert i mange nisjer, som consoles, PVR (digital videospiller), musikkspillere (iPod) og mange andre små-computere.

 

6. Bedrifter har gått tilbake til sentrale servere og kraftige, men uviktige terminaler (i.e. de lagrer ingen informasjon).

 

7. De fleste hjem har et multimedia-senter som også er en computer, som er sentralt i systemet. Denne er ulovlig og brukes til alt P2P innhold fra Internett. Tenk MythTV med MANGE års utvikling...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...