Gå til innhold

Hvordan vil pc'en være i 2050?


PoWit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har så mange tro på at stormaskiner kommer til å bli det store i framtiden, trenden de siste åra har vel vist at dette med stormaskin vs tykke klienter er bare en trend... ikke en evulosjon og ikke tilbakeskritt...

 

Hvorfor skal jeg i framtiden lagre feriebildene mine primært hos fotografen når jeg kan ha dem på laptopen? hvorfor vil jeg velge å se på film fra en database på internett, når det koster det samme å laste den ned til lokal maskin?

 

Må legge til at jeg tror det som vi idag kjenner som webservices kommer til å bli kraftig utbygd, men har vansklig for å tro at vi alle kommer til å sitte på en tynn klient med link til microsoft, sun, eller ibm(eller hvem enn som er dominerende da) sine stormaskiner.

 

Dog ser jeg ikke bort fra at hus-cpuer(sentral datamaskin som det meste er koblet til) vil bli mere populært, det er linken ut av huset jeg er mest skeptisk til.

Lenke til kommentar

Altså jeg tror ikke at vi nødvendigvis har en 50 tommer forann tryne, hvem vil ha noe så stort når de skal gjøre normale ting forann dataen? Et 3d bilde eller en skjem som et hologram hadde vært rått! eller kanskje vi bare har en chip i hue slik at hjernen blir en CPu :) husk god kjøling da..

Lenke til kommentar
2 tallsystemet er grunnlaget for dagens datamaskiner, hvilket tror dere er grunnlaget for datamaskiner i 2054?

Hvis det er et tallsystem da...

Vel, kvante maskiner har nok tatt over lenge før 2050, det er jeg ganske sikker på. Kvantemaskiner vil opperere med tallene: 00-01-10-11 altså, 4 kominasjoner, isteden for 2. Dette vil jo føre til en revolusjon innen alle områder, iogmed at maskina ikke blir dobbelt så rask som en tilsvarende på samme hastighet, ytelsen blir eksponensiell. Leste for noen år siden (tror det var 2000), at en kvantemaskin ville klarere en kalkulasjon på 9sek, mens en daværende kraftig hjemmepc ville brukt minst 83år.

 

Men jeg tror nok også at pc`en er død i den formen vi kjenner den idag. Faktisk lenge før også, 2015kanskje. Ytelsen og lagringskapasiteten vil være hinsides all fantasi. Tenk bare på 3d video/holografisk video, da snakker vi om enorme data mengder!!! Da sliter du med DVD får og si det sånn. Og 3d video vil nok etterhvert gjøre sitt inntog, det er jeg ganske overbevist om.

 

Som nevnt før, lyd vil derimot ikke bli veldig forandret, vi nærmer oss grensen for hva som kan bli forbedret, selfølgelig vil ting skjer her også, men det er ikke veldig mye mer å hente her. Bilde/video derimot, her er det lang vei å gå.

 

Jeg kan bare si at jeg gleder meg!! :w00t:

 

BARE IKKE MS TAR OVER VERDEN MED PALLADIUM! (eller hva det heter for no) :nei:

Lenke til kommentar
2 tallsystemet er grunnlaget for dagens datamaskiner, hvilket tror dere er grunnlaget for datamaskiner i 2054?

Hvis det er et tallsystem da...

Vel, kvante maskiner har nok tatt over lenge før 2050, det er jeg ganske sikker på. Kvantemaskiner vil opperere med tallene: 00-01-10-11 altså, 4 kominasjoner, isteden for 2. Dette vil jo føre til en revolusjon innen alle områder, iogmed at maskina ikke blir dobbelt så rask som en tilsvarende på samme hastighet, ytelsen blir eksponensiell. Leste for noen år siden (tror det var 2000), at en kvantemaskin ville klarere en kalkulasjon på 9sek, mens en daværende kraftig hjemmepc ville brukt minst 83år.

 

Men jeg tror nok også at pc`en er død i den formen vi kjenner den idag. Faktisk lenge før også, 2015kanskje. Ytelsen og lagringskapasiteten vil være hinsides all fantasi. Tenk bare på 3d video/holografisk video, da snakker vi om enorme data mengder!!! Da sliter du med DVD får og si det sånn. Og 3d video vil nok etterhvert gjøre sitt inntog, det er jeg ganske overbevist om.

 

Som nevnt før, lyd vil derimot ikke bli veldig forandret, vi nærmer oss grensen for hva som kan bli forbedret, selfølgelig vil ting skjer her også, men det er ikke veldig mye mer å hente her. Bilde/video derimot, her er det lang vei å gå.

 

Jeg kan bare si at jeg gleder meg!! :w00t:

 

BARE IKKE MS TAR OVER VERDEN MED PALLADIUM! (eller hva det heter for no) :nei:

off topic: Skyline... Åssen pokker fikk du rå til en slik gobit??

Lenke til kommentar

mye sci fi her, 45 år er ikke så mye egentlig, tenk på at det tok et par år for å bare få inn DVD som et produkt "alle" har. tviler på at alle har chips under huden eller kobler opp nervesystemet sitt om bare 45år kanskje 100-200år.

tror nok heller på større trådløsthet og mindre enheter, ser ikke noe grunn til at mus og tastaturet forsvinner med det første heller, mulig det forandrer form men tror de består.

Lenke til kommentar

Det er morsomt og spennende å drømme om hva som kan være om 50 år. Men det som virkelig er DRITTkjipt er at om hw.no må legges ned om 10år fordi Bill og storegutta har lukket det som er av entusiastmarked til hardware. PCer får man kun kjøpt ferdigmontert, og det bryter garantien, samt funksjonaliteten å åpne kabinettet i det hele tatt. Internett er gjennomsyra av spionprogrammer for musikk- og filmindustrien, som søker opp og infiserer alt som ikke er 200% digitalt rettighetsbeskyttet. Vi blir alle lurt til å kjøre maskiner med Celeron 50GHz (yter litt bedre enn en Barton 2500+), og vi vet ikke bedre, for de finnes ingen andre valg når det gjelder hardware.

 

Det blir kjipt det. Pluss at vi blir lagt til på lista av mulige sexforbrytere hver gang overvåkningskamera #NC240 667 801 plukker opp at vi klør oss i rompa.

Lenke til kommentar

Tror også at vi går mot 1boks maskiner til å begynne med, og når båndbredden blir stor nok så kan bilder overføres "realtime". Ergo så vil det poppe opp masse ting som sender bilder over nett "relatime" til hva det måtte være, film, spill osv.

 

Dermed forsvinnerm mye behov for store kalkulasjoner i 1 boks for å gjøre ting. Ser på mobil trenden idag at det er ingen som klager over hvor lukket mobil systemet er. Ingen som klager over at de ikke får tatt kopi av det siste spillet de betalte 50spenn for over sms. Ingen som klager over at de ikke kan fikkle med kildekoden eller modde innholdet. ... de betaler faktisk ganske mye for .... rare ting.

 

Derfor tror jeg at vi egentlig kommer til å finne oss i at vi ikke lenger har kontroll over datamaskinen, og at den kommer til å være kontrollert at store konsern.

 

Utviklingen av datamskinen må sees i sammnheng med hva sags datakraft vi trenger. Grafikk behandling er en av de store, bildene vil bli så realistiske som muligt, og vi vil ha modeller som kan ha ganske komplekse bevegelser i ansikter og slikt (superdetaljer om du vil).

 

Jeg tror at skjerm og io tingene vil bli noenlunde det samme i konsept, men at innmaten kan bli drastisk forrandret. At 3D bilder og hologram skal bli populært, så må vi faktisk ha et behov for det.

 

Behov er stikkordet for utviklingen fremover.

 

Ta VR, ingen som har behov for det selv om det ble spådd å nå stjernene, men må selv si at det er fortsatt litt interessangt for min del.

 

Ta dampmaskinen for å lage en ... sammenligning. Den ble faktisk oppfunnet i antikken, og jeg mener å ha sett tegning av en dampmaskin (ganske primitiv en) fra den tiden. Grunnen til at damp ikke tok av i antikken og måtte vente til 1800 tallet var at det IKKE var behov for damp da.

Lenke til kommentar

Hvordan vil mobilen være i 2050?

 

Det er jo mye mer intressant enn spørsmålet om pc'n. Jeg har tro på fortsatt konvergens. Mobilen er i dag en liten pc, musikkspiller, radio og kamera. Tror at mye av den teknologien som kommer fremover (større lagringskapasitet, prossoorkraft, mindre varme etc) er ting som vil bidra til å gjøre mobilen en enda større killer-app. Ser for meg at det største problemmet (i en mellomfase) er størrelsen på skjermen og tastaturet. På jobb, i hjemmet og i stuen får man egne dockingstasjoner som kommunisere trådløst med mobilen som blir hjerne i det fremtidige elektroniske hjemmet.

Lenke til kommentar
Ta dampmaskinen for å lage en ... sammenligning. Den ble faktisk oppfunnet i antikken, og jeg mener å ha sett tegning av en dampmaskin (ganske primitiv en) fra den tiden. Grunnen til at damp ikke tok av i antikken og måtte vente til 1800 tallet var at det IKKE var behov for damp da.

Så i antikken var det f.eks ikke behov for krigsskip drevet av damp som bare kunne fosse i fra finden? Klart det hadde vært en fordel. Hadde de sett mulighetene hadde de sett behovet.

Lenke til kommentar
håper jeg snart får fjernkontrollen til tv og stereo inn i mobben, + pda + masse minne for å ta med mp3 til kompisen min + hmm mm

 

 

tror (håper) mp3 spillere, usb-keys og sånne dippedutter forsvinner inn i mobben.

 

nja, vetikke

Vel, fjernkontroll til: TV, DVD, Forsterker, PC, Video, +++ har jeg hatt på mobben i over ett år. Nokia 7650/3650/3660 og 6600 søtter dette. Total IrRemote styrer vanlige ting som tv ol., og bemused kan styre pc`en.

 

Har også PDA funsksjonalitet.

Masse minne har jeg vel ikke akkurat(ennå), 256mb. Men det er ikke lenge før 1gb er tilgjengelig for mannen i gata.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...