mortenah Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 I programmet vi benyttet tidligere, Photopaint Ver. 9 kan man på en flott måte "simulere gradert gårfilter" i etterkant, ved å duplikere bildet til flere objekter (layers i PS). Deretter kan man ta for seg et objekt og for eksempel gjør det mørkere og blåere hvis det er en blass himmel. Deretter kan man legge transparens (opacity) på objektet, men ikke bare flatt, men også linjært eller sirkelformet etc. En eller flere linjære transparenser på det manipulerte objektet gir en flott glidende effekt, og når man legger dette oppå det ubehandlede originalobjektet (layeret) har man fått laget en flott forbedring av bildet. Masking med feather gir ikke samme kontroll. I PS har jeg kun funnet ut hvordan jeg legger på en flat transparens på et layer. Er det andre transparensopsjoner, som f.eks. det jeg er ute etter - en linjær transparens? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Lagmaske med gradient som igjen er transparent ? Rett bruk av masker gir deg den kontrollen du trenger, bedre kontroll får du ikkje. Men er du vant til andre program kan PS være litt vanskelig å komme inn i.. Husk du har et utallig blending modes -> Finnes under leyer effekts. Lenke til kommentar
mortenah Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 I photopaint kan du med linjær transparens valgt tegen en pil fra et hvilket som helst sted i layeret i en hvilken som helst retning akkurat så lang som du ønsker, og så får du en glidende transparens fra 100% til 0% op. i pilens lengde. Du kan også justere hvorvidt denne glidende transparensen skal være helt jevn eller om den skal være sterkt avtagende i starten og svakere senere, eller omvendt. Hvordan gjør man dette i PS? Synes det er skrekkelig tungvint å skulle innom PP fortsatt når jeg har brukt så mange kroner på CS pakken. Masking gir meg ikke denne kontrollen. Utrolig taknemmelig for et oppklarende svar. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Som sagt dette gjør du ved å lage en gradient. Husk at du kan lage masker med gradient, viss ikkje det gir deg kontroll så vet ikkje eg. - Dupliser layer - Gå til quick mask, tegn en gradering med sort og hvitt - Make layer mask Da har du et lag med en maske som fader laget inn i det under. Lenke til kommentar
mortenah Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Skal prøve det når jeg kommer hjem. Og denne kan tegnes i alle retninger og alle lengder og i alle deler av layeret? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Skal prøve det når jeg kommer hjem. Og denne kan tegnes i alle retninger og alle lengder og i alle deler av layeret? Jepp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå