Gå til innhold

Gratis bruk av Windows?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpe studentversjon (hvis du er student da)... jeg synes ihvertfall det var et godt alternativ når jeg kjøpte winxp...

Bare for å ha sagt det så er ikke den medfølgende programvaren spesielt god... som f.eks. paint, wordpad, notepad, etc. etc...

Openoffice er jo en god "office-erstatter". openoffice.org (tror jeg adressa er...) --- og det er gratis....

Lenke til kommentar

men kan man lage like gode doc, xls, og andre ms office doc's?

ingenting som heter billig windows, den er bare dyr den.

Skikkelig dyrt om en student skulle ha tak i alle prog han trenger for å jobbe hjemme, win, office, pdf-writer, adobe, 3d studio, visual studio, antivir, macromedia, osv sov osv

...men så skal jo studenter jobbe på skolen da ... så derfor trenger de ikke de progs...

Lenke til kommentar

www.studentrabatt.no

skaviseeeeeee

50% off på opera ... sikkert kult

msdn - 2000kr

office - 1500???

visual studio - 850

WinXp oppg - 500

...ved nærmere ettersyn så er det kun oppg på os...

..unskyld meg, men ikke for å vær frekk, ikke rart at så mange studenter piratkopierer til de prisene...

Lenke til kommentar

fordi fri og alternativ programvare er elendigt ofte, og har mange bakdeler ved seg. Derfor.

altså fra en students synspunkt så er argument som fri prog det samme som at studenter kan la vær å ha data hjemme, siden pc + programvare for å løse verdens mysterier er å finne på skolen.

...altså det er en grunn til at linux ikke blir vurdert, og de har tross alt et fallende marked... altså, folk går vekk ifra det ...

Linux og mac passer fint i nisje miljøer der behovene er begrensede ... og nisjete, ellers så er de faktisk ikke så bra, blant annet fordi det er et kaos av standarder, og fordi nerde faktoren er litt vel høy.

Dessuten så kan det også hende at mange har win fordi de vil vedlikeholde sine kunnskaper på win, av en eller annen grunn

Lenke til kommentar
fordi fri og alternativ programvare er elendigt ofte, og har mange bakdeler ved seg. Derfor.

altså fra en students synspunkt så er argument som fri prog det samme som at studenter kan la vær å ha data hjemme, siden pc + programvare for å løse verdens mysterier er å finne på skolen.

...altså det er en grunn til at linux ikke blir vurdert, og de har tross alt et fallende marked... altså, folk går vekk ifra det ...

Linux og mac passer fint i nisje miljøer der behovene er begrensede ... og nisjete, ellers så er de faktisk ikke så bra, blant annet fordi det er et kaos av standarder, og fordi nerde faktoren er litt vel høy.

Dessuten så kan det også hende at mange har win fordi de vil vedlikeholde sine kunnskaper på win, av en eller annen grunn

Her vet man hva man snakker om ja...

Mange fine påstander om at linux er elendig, begrenset, nisjete, fallende, ikke bra, kaotisk, nerdete osv. Du har ikke brukt linux mye, har du vel?

Lenke til kommentar

Haha! Dette er tidenes dummeste utsagn! At Mac er "nisjete" er greit nok, men at det er et kaos av standarder og høy nerdefaktor er totalt feil. Mac OS er mye enklere enn Windows, ingen konfigurering av drivere, alle oppdateringer kommer fra Apple. Sikkert, og ikke minst mye penere. Du har aldri prøvd hverken Mac OS eller Linux har du vel?

Lenke til kommentar

Ja elendig. Er derfor dei har GNU/linux på UiO. Er Red Hat på alle terminalane der.

Lenke til kommentar

tufs

Lenke til kommentar

Tja mye windows ute å går her på skolen, + mac + litt linux.

Har brukt mac - og kan si så mye om det systemet at jeg håper det går i graven en dag. Totalt udugeligt.

Linux kan eg vel si at jeg er mer uerfaren i. Mye fint med linux, er endel ting de har gjort annerledes en MS (og bedre ser det ut til sånn på avstand) .... men hallo..

2% bruker linux

3% mac

antageligt ikke det en gang. Siste Gartner rapporten sier vel ganske klart at linux er på vikende front.

Det er jo rart siden linux er så bra. Men det er ingen som selger det i butikken, hvor finner man programmer til linux? hvordan installerer man dem? hva gjør man når det oppstår feil? Ser dere poengent? Du må vær ganske selvhjulpen + nerd for å dille linux på egenhånd. Greit med linux på skolen hvor folk kun skal skrive en avhandling, surfe nett og lese epost. Men det er ikke så greit å dille med det på egenhånd. Der er jo mac mer suverene, men til og med de er jo en bitteliten fjaseminoritet.

...men linux ble vel aldri lagt for dumme folk som er så dumme og kjører windows...

Lenke til kommentar

"Siste Gartner rapporten sier vel ganske klart at linux er på vikende front."

Please, url! Mine personlige erfaringer er stikk motsatte.

"Har brukt mac - og kan si så mye om det systemet at jeg håper det går i graven en dag. Totalt udugeligt."

Det er stor forskjell på "liker ikke det personlig" og "totalt ubrukelig"

"Men det er ingen som selger det i butikken, hvor finner man programmer til linux?"

Overalt, menneske. Skal jeg for eksempel installere openoffice på debian linux maskina mi, skriver jeg bare "apt-get install openoffice.org" og venter litt. Så er det installert, ferdig til bruk. Samme med rundt 10.000 andre programmer.

"hvordan installerer man dem?"

Se ovenfor. flere spørsmål? (ok, forskjellige distroer, forskjellig install. fedora: yum install <program>, gentoo: emerge <program>, mandrake: urpmi <program>, alle : download, pakk opp, og "./configure && make && make install")

"hva gjør man når det oppstår feil?"

Samme som windows, sjekker internett, og spør de som vet om slikt.

"Du må vær ganske selvhjulpen + nerd for å dille linux på egenhånd."

Kanskje det.. Eller kanskje du bare må kunne lese litt, ha et åpent sinn og være forberedt på å lære nye ting.

Du kan jo ta en titt på linux-delen her på hw.no forumet, sjekke ut www.linuxguiden.no, kanskje til og med hente ned knoppix (en distro som kjører helt fra cd, uten å være bort i harddisken. Ypperlig for å teste linux litt, og som rescue cd når noe går gale. Generelt sett en smart ting å ha liggende)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...