Gå til innhold

linse til canon 300D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har et lite spørsmål angående utstyr som fulgte med linse til canon 300D.

er sikkert et teit spørsmål men det sorte "røret" som fulgte med linsa,brukes den til noe spes, eller? (er det meninga at man skal kunne skru det på ytterst på linsa?)

Kanskje du mener solblenderen (jeg vet ikke hva som følger med 300D, men kan tenke meg at det er den)? Den bruker du når du skal fotografere i sollys, for å unngå at sollyset brytes inn på bildet. Dette er viktigst på vidvinkel, for da kan sollyset brytes inn selv om sola står nesten rett fra sida..

Jeg bruker å ha på solblender nesten hele tida, men tar den gjerne av når jeg tar bilder innendørs, for å unngå at den skygger for blitzen (det problemet ble forsåvidt mindre da jeg skaffet meg ekstern blitz).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Siden han skriver 'utstyr som fulgte med linse til 300D' så er det jo mulig det er et seperat objektiv (som skal brukes til 300D) han har kjøpt...

Men når vi først er inne på solblendere... hva er egentlig forskjellen på de solblendere som er 'et helt rør', og de som har en bølgete utforming? Er den ene mer egnet enn den andre i gitte situasjoner eller går det på hvilket objektiv de skal festes til?

Lenke til kommentar
Siden han skriver 'utstyr som fulgte med linse til 300D' så er det jo mulig det er et seperat objektiv (som skal brukes til 300D) han har kjøpt...

Men når vi først er inne på solblendere... hva er egentlig forskjellen på de solblendere som er 'et helt rør', og de som har en bølgete utforming? Er den ene mer egnet enn den andre i gitte situasjoner eller går det på hvilket objektiv de skal festes til?

Hvordan solblenderen er laget kommer an på bildevinkelen til objektivet den brukes på. Bildevinkelen er brattere (videre) jo mer vidvinkel objektivet er.

Et teleobjektiv kan eks. ha en mye "trangere" solblender enn et vidvinkelobjektiv, da en vidvinkel har en mye brattere bildevinkel må solblenderen være større/videre enn på en tele for ikke å få med solblenderen i kanten av bildene.

Sats heller på solblendere til objektivene enn billige UV-filter :thumbup:

Har selv helt sluttet med UV-filter, da filtrene blir utrolig kostbare om det skal være topp kvalitet. Vil jo neppe bruke noe annet en topp kvalitet's filtre på god dyr optikk ;)

Lenke til kommentar

skal ta et bilde av den.

har lagt ut bilde på:

linse.JPG

tror kanskje det er sol-blender...

regner med det, skrus lett på foran på linsa....

holdahl

Brisbane, Australia

*sommer her nede*

:D

(kjopte forresten ikke kameraet brukt men helt nytt, betalte dessuten bare 6000,- nok. for det)

Endret av sindreh
Lenke til kommentar

Prisen er ikke så merkelig hvis det er kjøpt i Brisbane, Australia :)

Det er jo ikke så uvanlig at pakketilbud er forskjellige i forskjellige verdensdeler, og er det noe de trenger i Australia så er det vel solblender... Urettfredig at jeg ikke fikk med regn-trekk til min som er kjøpt i Bergen... :p

Lenke til kommentar

da går jeg ut i fra at det er en sol-blender (snakket med en kompis som har 300D vanlig film-basert. han regnet med det var sol-blender)

betalte 1300AUD = 6240 norske kroner (slik som kursen er i dag)

kjøpte det på ebay (var et 5 dagers tilbud)

sh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...