Gå til innhold

Noen som takkler asfalt?


ZlummGlumm

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om det er noen her på forumet som klarer å kjøra på asfalt uten å kræsje i Richard Burns Rally.

 

Det er nesten umulig.. har kjørt tre sesonger nå.. 2 av gangene sa det PANG på første strekke i Frankriket.. den andre gangen sa det pang på andre strekke..

Kjørte recce alle gangene og skreiv noen notater... men tell ingen nytte.

 

Kan trenge litt råd..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo... Jeg kjører helt fint på asfalt, eneste jeg kan tenke meg er at du har litt problemer med oppsettet av bilen din, jeg har enda ikke punktert på asfalt uten at jeg har kjørt på noe utenfor løypa.

 

Har på default oppsett. Prøvde å mekke litt på damperne.. men merka ikke forskjell.

 

Punktert? Sånn som i punga dekka? Viste ikke at det gikk ann engang.. Enten så detter hele hjulet av eller så vaggler det.. men det har alderi punga.

 

Kræsja mine skyldes for det meste regn... som om det ikke er vanskelig nok fra før.. så må det regne og(kræsja og brant igår).

 

Sukk.. er vøl bare å konse meg om grus og snø da.. ettersom det bare er ett asfalt rælly.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva du gjør feil, siden du ikke beskriver nøyaktig hva som skjer. Det er vanskelig å finne riktig setup i dette spillet. Setup`n som er default, er i alle fall ikke god å kjøre med. Den passer ikke meg. Jeg liker at bilen er litt mer "løs". Føler at det er for godt grep, slik den er i utgangspunktet. Jeg har lånt bort X-Box`n min, så jeg kan ikke gi deg den setup`n jeg kjører med. Men jeg kan legge den ut her når jeg får den igjen. Anbefaler at du tar en titt på denne linken. Her er det masse tips for å få bilen til å oppføre seg slik du vil at den skal gjøre. Det som er viktig, er at du bare justerer på en parameter om gangen. Så prøvekjører du, for å se om det bedre eller værre. Hvis du justerer på flere ting på en gang, er det vanskelig å si etterpå hva som gjorde utslaget.

 

Lykke til!

 

http://www.racelinecentral.com/RacingSetupGuide.html

Lenke til kommentar

Endelig et ekte svar!

 

En ting er sikkert.. jeg vil ikke ha den løsere, det som ofte skjer at at stompen bare glir ut og smeller i veggen, som fører tell at fronten smeller også.

 

Noe annet som ofte skjer er at bilen blir ustabil fort... litt for fort. Tenkte det kunne hjelpe med stivere støtdempere.. men da mister jeg grep.... trur jeg.

 

Tusen takk for linken, skal lesa den når jeg får tid.

Lenke til kommentar

Hvis bilen føles ustabil, så kan du ta litt mer "toe-in" på forstillinga. Bilen blir mer stabil når du kjører rett frem, men ulempen er at du mister litt "turn-in" i svingen. Det vil si at bilen kan føles understyrt når du kommer inn i en sving. Kan jo høres ut som det er noe av problemet ditt, siden rumpa på bilen kommer ut i svingen. Altså tror jeg at bilen din er overstyrt. Var jeg deg, ville jeg også prøve å ha bilen litt mykere bak enn foran. Prøv deg frem. Dette med setup på biler er interessant! Men jeg skal legge ut de parameterne jeg har når jeg får igjen konsollen min. Ikke gi opp! ;)

 

Edit: Dette ble veldig rotete forklart... Dette med over og understyring. Men prøv å justere slik jeg beskriver. Og en annen ting: Hvis bilen føles ustabil når du bremser, så kan dette skyldes diffene. Justering av dem står godt forklart i manualen.

Endret av Shotgun
Lenke til kommentar

Ikke for å bumpe, men jeg har skrevet litt om setup. (Lite å gjøre på jobben)

 

Asfalt setup:

 

Jeg har laget en liten guide for asfalt-setup. Har forenklet det en god del. Vanligvis sier man at dekkene har 90% av æren for grepet, og setup`n 10%. At dekkene er riktige, må vi regne med siden det er et spill. Det er viktig at man gjør små justeringer hele tiden. ikke prøv fra ytterpunkt til ytterpunkt. Men gå små skritt om gangen. Dessuten er det viktig å justere på en ting av gangen. Justere-prøvekjøre, justere-prøvekjøre... Da vet man hele tiden hva som skjer. Og ikke minst vet man hva som gjorde utslaget hvis alt klaffer. Det er ikke dumt å notere litt heller. Da har man litt notater til senere, når det er noe som ikke fungerer. Jeg kommer til å forklare kort om de forskjellige innstillingene. Hva de forskjellige innstillingene gjør, men jeg kommer ikke til å forklare hvorfor de skal være slik. Jeg tar bare med det mest elementære. Jeg vet ikke om det er nødvendig å nevne dette, men det er viktig at man har de samme innstillingene på begge sider av bilen, men man kan ha forskjellig innstilling foran og bak.

 

Fjærer: Valg av fjærer avhenger av om banen er rask eller sein. Med det mener jeg om banen har mye eller lite svinger. hvis banen er rask, med lange svinger, så kan man med fordel velge fjærer som er harde. Er banen teknisk, altså med mye svinger og hårnåler, så kan man velge fjærer som er mykere. Bruker man fjærer som er harde foran på bilen, så blir den mer stabil. Men du vil få en bil som reagerer dårligere på rattutslaget. Bruker man hardere fjærer bak, så vil man få en bil som reagerer mer på rattutslag, men den vil ha en tendens til å overstyre. Det vil si at den har en tendens til å svinge nesa inn i svingen.

 

Støtdempere: Myke: Vanligvis gir disse best grep (både foran og bak) Ulempen er at man mister fart i svingen.

Harde: Man kan miste grepet raskere, men fordelen er at man ikke mister få mye fart gjennom svingen.

 

Stabilisatorstag: Disse blir brukt for å hindre bilen i å krenge under svingen. Hardere "stabstag" blir vanligvis brukt på baner som er slette (uten mye humper), og med godt grep. Er det mye humper i banen, kan man med fordel velge "stabstag" som er mykere. Dette hindre bilen i å miste grepet. Man kan ha forskjellige tykkelser på "stabstagene foran og bak. Alt ettersom hvor man vil øke eller minske grepet.

 

Caster: Mindre caster: Øker responsen på styringen inn i svingen. (når man slipper gassen) Men man mister stabilitet på lange strekker. (Bilen blir "kilen")

Mer caster: Øker responsen på styringen ut av svingen (når man gir gass)

 

Spissing: "Toe-in" Dette øker stabiliteten på bilen, når man kjører rett frem, og under aksellerasjon.

"Toe-out" Dette reduserer stabiliteten, men det vil øke styreresponsen når man går inn i en sving.

 

Differensialer: Dette blir bare generellt, da det er det vanskeligste å justere for optimalt resultat. Har ikke så mye greie på det heller, men jeg vet noe. Når den fremre diffen er løsere enn den bakre diffen, vil styreresponsen øke. Når det er omvendt, vil man miste styrerespons, men bilen vil være mer stabil gjennom svingen.

 

En stram bakdiff vil gjøre bilen litt understyrt inn i svingen, og kan gjøre bilen vanskelig å kontrollere ved en "powerslide". Ved baner med godt grep, kan begge diffene strammes, for å øke responsen. :)

Lenke til kommentar

Et par spørsmål:

 

Når det gjelder fjæring, så er det vøl best å ha det hardt på asfalt uansett? France er jo sabla svingete.. men myke fjeringer på asfalt høres litt rart ut.

 

Er stabilistatorstag det samma som rollbar? Isåfall så veit jeg endelig hva bodyroll er..

 

Tenker jeg begynner med å justere toe... tenkte jeg skulle læra meg å holde meg på veien før jeg tenker på tidene..

 

Men tusen takk for svara ihvertfall, jeg forstår det meste som står der(lærte en del av GT3).

 

En ting tell, dekk pressure.. skal jeg ha den mykere en 200 kps(eller ka det er)?.

Går ikke ann å teste durability på recce.

 

Skal prøva dissa tipsa når jeg kommer fram tell France igjen.. men må først igjenom halve sesongen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...