gKhB3 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Hei. Jeg har et MSI KT3 Ultra-ARU hovedkort. Problemet er at chipset viften har begynt å bråke. Det er en irriterende lyd. Må jeg rense den eller har dere andre gode forslag å komme med? Hvordan løstner jeg evt. denne dingsen fra hovedkortet? Tar imot alle tips.. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 På et så gammelt hovedkort er det nok intet håp for viften. Du kan skru av viften, for så å dryppe en dråpe tyntflytende olje nedi hullet på undersiden. Det greieste du kan gjøre derimot, er å bytte ut kjøleren med en passiv kjøler. Byttet nettopp selv en kjøler på et KT3-ultra kort uten problemer. Kjøleren er festet med 2 plast-plugger. Du må ut med hele hovedkortet for å løsne dem. Når hk'et er ute, bruker du en tang til å klemme sammen pluggene slik at de spretter ut. Så er det bare å løsne den gamle kjøleren (vri litt på den), og rense chip'en. Etter det påfører du ny kjølepasta og monterer den nye kjøleren. Piece of cake Merk! Tenk alltid på statisk elektrisitet når du jobber med hardware. Lenke til kommentar
gKhB3 Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Hvorfor trenger man egentlig kjøling på chipset? Blir det så varmt? Kan ikke forstå hvorfor de har brukt vifte, når jeg kan bruke en passiv kjøler? Hvor får jeg tak i en slik en passiv kjøler? Noen anbefalinger? Er det vanskelig å montere nytt? Tenker på statisk el. Når jeg skal tørke bort gammel pasta fra chipen? Hvilken fille/klut/papir må jeg bruke for å unngå skader? Endret 27. september 2004 av gKhB3 Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Passive kjølere er nok i de fleste tilfeller. Hvis du overklokker mye vil det derimot ikke (i de fleste tilfeller) være tilstrekkelig pga. økt belastning på chip'en. Denne har jeg prøvd selv, og den fungerer helt greit. Det var en slik jeg monterte på KT3-Ultra kortet. Ang. montering: Husholdningspapir (ala kjøkkenpapir) fungerer fint til å tørke vekk gammel kjølepasta. Få tak i isopropanol (fåes overalt hvor maling selges) som brukes til å vaske vekk pastaen. Pass på at det ikke ligger igjen støv fra papiret på chip'en når du legger på ny kjølepasta. Selve monteringen av kjøleren er beskrevet i bruksanvisningen du får med. Statisk elektrisitet er ikke til å spøke med, men tar man sine forhåndsregler går det fint. Finn ett eller annet å legge hovedkortet på når du jobber (posen du fikk hovedkortet i er ypperlig. Det samme er den skumgummi-matta du fikk med (hvis du fikk med slik)). Pass på at du ikke subber rundt på ullteppe eller lignende når du jobber. Bomull er helt greit. Jeg bruker å jobbe med slikt på kjøkkenet, der kan du ta på armaturet i vasken for å lade vekk evt. statisk elektrisitet. Lenke til kommentar
gKhB3 Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Hva er egentlig en normal arbeidstemp på en cpu? Jeg har en AMD Athlon XP2200. Hvor går grensen på hvor varm den kan bli? Hvor mye tåler den? Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hva er egentlig en normal arbeidstemp på en cpu? Jeg har en AMD Athlon XP2200. Hvor går grensen på hvor varm den kan bli? Hvor mye tåler den? hmm en amd kan max tåle 90 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå