oddaolse Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Vurderer å kjøpe et digitalt speilrefleks. Leser litt her og litt der og finner bl.a. "If you are reading this now, you probably know that the Nikon CCD is a fabulous dust magnet which needs to be cleaned regularly." ( http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning ). Er det noen av dere som har lignende erfaringer? Renser dere CCD brikken selv? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Vurderer å kjøpe et digitalt speilrefleks. Leser litt her og litt der og finner bl.a. "If you are reading this now, you probably know that the Nikon CCD is a fabulous dust magnet which needs to be cleaned regularly." (http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning). Er det noen av dere som har lignende erfaringer? Renser dere CCD brikken selv? Jeg rensker den selv etter den moteoden som er beskrevet i URLen du oppgav. Det fungerer glimrende. Jeg pleier å sette på en 30s eksponering før jeg tørker av sensoren. Jeg bruker ikke mer enn 10s på selve operasjonen så på den måten slipper jeg å bekymre meg for å glippe utløseren på bulb eksponering. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Mitt kamera hadde en del støv fra fabrikken, etter en måned uten å ha hatt av linsa så dukket det opp noen store støvkorn som vistes på alle bilder. Jeg fjernet det meste med en blåseballong. Resten vises ikke på normale bilder. Det beste er å gå på menyen og velge Mirror lock-up, da blir blir speilet oppe til man er ferdig eller går tom for batteri. For alle metodene gjelder det at man har nyladet batterit for å være sikker på at det ikke går tomt i feil øyeblikk. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Olympus har utvikla eit eige Supersonic Wave Filter som renser brikken kvar gong kameraet blir slått på. Dette gjeld for E-1 og det nye E-300. Har framleis til gode å lese meldinger om støvproblem for E-1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå