endrebjo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Hei. Jeg sitter her med en skoleoppgave i naturfag (kjemi) der vi skal illustrere forskjellen mellom en sterk og en svak syre med samme konsentrasjon i en vannløsning. Jeg har kommet så langt at illustrasjonen er ferdig og oppgaven er egentlig ferdig, men for å "imponere" læreren hadde jeg tenkt å sette på formlene også (bare for å vise at jeg har jobbet). På saltsyre (HCl, sterk syre) blir det da mange delinger av syremolekylene (Cl^- og H^+ ioner) og få hele syremolekyler (HCl). På eddiksyre (CH3 COOH) blir det da få delinger av syremolekylene og mange hele syremolekyler, men hva heter da ionene som blir igjen etter delingen?? -CH2 COOH^- og H^+?? -CH3 COOH^- og H^+?? -CH2^- COOH og H^+?? Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 CH3 COO^- og H^+. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 (endret) CH3 COO^- og H^+. Hvordan har det seg?? Noen som her en litt lett forståelig forklaring på hvorfor akkurat det hydrogenet skiller lag?? Endret 27. september 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Husker ikke forklaringen, men det blir iallefall sånn. Jeg har nettopp hatt om "saltsnekring" i 2KJ CH3 COO^- ionet heter Acetat. Nå blir vel læreren imponert Edit: Skriveleif Endret 27. september 2004 av Lungemannen Lenke til kommentar
guezz Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) CH3 COO^- og H^+. Hvordan har det seg?? Noen som her en litt lett forståelig forklaring på hvorfor akkurat det hydrogenet skiller lag?? Jeg tror det har noe med differansen i elektronegativitesverdi (betyr hvilken evne et atom har til å tiltrekke et elektron. Jo større verdi desto større tiltrekningsevne. Dette fører til polaritet. Et eksempel er vannmolekylet hvor det er en svak plussladning ved H-atomene (atomet har "mistet" et elektron til O) og dermed en minusladning ved O. Da ordner vannmolekylene seg deretter etter ladning siden pluss tiltrekker minus.) mellom C-H, og tilsvarende mellom O-H. Elektronegativitetsverdi: H: 2.1 O: 3.5 ->3.5-2.1=1.4 (For at du skal "brilliere" kan jeg nevne at dette kalles en polar kovalent binding siden differansen<1.7. Hvis den er x.x>1.7 er det en ionebinding.) C: 2.5 ->2.5-2.1=0.4 Siden differansen er størst mellom O-H vil det følgelig bli større polaritet og dermed blir dette H "plukket". Det er over et år siden jeg hadde 3KJ, men jeg tror dette er forklaringen. Edit: Leif Endret 27. september 2004 av guezz Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Takker for svar!! Lenke til kommentar
t_man Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Husker ikke forklaringen, men det blir iallefall sånn. Jeg har nettopp hatt om "saltsnekring" i 2KJ CH3 COO^- ionet heter Acetat. Nå blir vel læreren imponert Edit: Skriveleif ikke for å virke pirkete.. ch3coo^- kan også også hete etanat (i tillegg til acetat). Det er et sammensatt ion. EDIT: beklager, burde kanskje ikke ha tatt opp igjen denne tråden (ser at den er gaaaamel). Fant ingen slette-tast :-( Endret 9. oktober 2004 av t_man Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Neida, den er ikke så gammel, og det er jo høyst aktuelt stoff Acetat er det såkalte trivialnavnet, mens etanat er det "offisielle" navnet i følge IUPAC-nomeklaturen. På "verdensspråk" heter da da etanate. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hei. Jeg sitter her med en skoleoppgave i naturfag (kjemi) der vi skal illustrere forskjellen mellom en sterk og en svak syre med samme konsentrasjon i en vannløsning. Flerprotiske syrer kan jo også være sterkere enn enprotiske syrer. Litt usikker på om dette er alltid slik siden andre og tredje protolyse er hardere enn første. Fosforsyre (som i Cola) er flerprotisk: H3PO4 (tall er subskript) Lenke til kommentar
^Elg^ Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Hei. Jeg sitter her med en skoleoppgave i naturfag (kjemi) der vi skal illustrere forskjellen mellom en sterk og en svak syre med samme konsentrasjon i en vannløsning. Flerprotiske syrer kan jo også være sterkere enn enprotiske syrer. Litt usikker på om dette er alltid slik siden andre og tredje protolyse er hardere enn første. Fosforsyre (som i Cola) er flerprotisk: H3PO4 (tall er subskript) feil. 2. og 3. protolysetrinn er mye svakere enn det første. det som protolyseres i det første trinnet, går videre til neste, hvor det som igjen protolyseres går enda et hakk videre, osv. Det er veldig lite som protolyseres videre i både 2. og 3. trinn, det har nærmest ingen virkning. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Det er veldig lite som protolyseres videre i både 2. og 3. trinn, det har nærmest ingen virkning. pK3 til fosforsyre er over 12, dvs. det siste ionet vil ha basisk karakter. Lenke til kommentar
^Elg^ Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Det er veldig lite som protolyseres videre i både 2. og 3. trinn, det har nærmest ingen virkning. pK3 til fosforsyre er over 12, dvs. det siste ionet vil ha basisk karakter. si ar du har 1M HPO4. dette gir (forenklet) x^2=2,2*10^-13. x=4,69*10^-7, noe som gir en pH på 6,32, altså surt. Korriger meg om jeg er på viddene Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hei. Jeg sitter her med en skoleoppgave i naturfag (kjemi) der vi skal illustrere forskjellen mellom en sterk og en svak syre med samme konsentrasjon i en vannløsning. Flerprotiske syrer kan jo også være sterkere enn enprotiske syrer. Litt usikker på om dette er alltid slik siden andre og tredje protolyse er hardere enn første. Fosforsyre (som i Cola) er flerprotisk: H3PO4 (tall er subskript) feil. 2. og 3. protolysetrinn er mye svakere enn det første. det som protolyseres i det første trinnet, går videre til neste, hvor det som igjen protolyseres går enda et hakk videre, osv. Det er veldig lite som protolyseres videre i både 2. og 3. trinn, det har nærmest ingen virkning. Det jeg mente med ordet "hardere" var at det er vanskeligere å få etterfølgende trinn til å protolysere. Dersom det hadde vært lettere, ville vel samtlige trinn protolyseres i samme omgang. Mulig jeg uttrykte meg dårlig, men jeg tror vi er enige. Min kjemilærer påstod at flerprotiske syrer ofte var sterke syrer, og viste til fosforsyre som et eksempel. Tok han da feil? Lenke til kommentar
^Elg^ Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 sterke syrer (de vanligste iallefall): HCL, HBR, HI, HCLO4, H2SO4 og HNO3. Her er det bare H2SO4 som er flerprotisk. Men det er riktig at flerprotiske syrer gjerne er "sterke" svake syrer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå