trygvan Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Hei, Jeg har hatt problemer med pålogging på bredbånd en god stund nå, og lurer på om noen kan hjelpe meg? Det er en prosedyre i forkant av pålogging jeg håper å bli kvitt. Jeg har Dell 8200 og bruker nettverkskortet som følger med (hvis det er viktig hva slags kort det er, så skal jeg finne det ut, men går ut fra at det ikke er så viktig.) Jeg har ADSL levert av NextGenTel. Jeg vil helst ha det slik at jeg har tilgang til internett når jeg slår på datamaskinen, slik er det ikke nå. Jeg må spesifisere IP-adresse, DNS og alt det der og deretter lukke egenskapene for tilkoblingen slik at kortet oppfatter endringene. Deretter må jeg gå inn på nytt og koble tilbake til automatiske innstillinger. Noen som har noen idé om hva som kan være galt? Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan rette på det? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Må visst legge til at det er et CNET nettverkskort, og at jeg er oppkoblet via et nettverk innstallert for flere datamaskiner i huset (studentkollektiv), hvor en ruter og en hub fordeler IP-adresser. Håper noen kan hjelpe meg, jeg er skeptisk til hva Dell eller nettverksleverandøren kan utrette, men jeg kan jo alltids prøve. Etter innstallasjon av SP2 krever datamaskinen omstart etter endring av IP-innstillingene og det gamle trikset med å stille de fram og tilbake funker derfor ikke lengre... Akkurat nå ser det ut til at jeg må leve uten internett.. Lenke til kommentar
St33l Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Hm, har du prøvd å fjerne nettverskortet og installere det på nytt? Du kan også prøve å fjerne selve tcp/ip protokollen, restarte, og legge den til på nytt. Må være en eller flere filer som ikke fungerer skikkelig, siden du mister instillinger du har gjort etter en restart. Hvis ikke dette virker ville jeg ha foreslått en reinstallasjon av windows, det ordner nok biffen Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Et problem folk stadig sliter med når de skal koble seg til et av de nettene jeg administrerer er at windows forsøker å få kontakt med Telenors DHCP server. Den sender altså DHCP request kun til en IP som telenor har en DHCP server på! Hvorfor dette skjer aner jeg ikke. Jeg mistenker at problemet kommer etter at maskina har vært koblet til et telenor nett. Eneste løsningen jeg kjenner er som du beskriver: sette fast ip, og deretter endre tilbake til DHCP. Dette skjer både med w2k og XP maskiner. Windows er full av bugs - spessielt netverks relaterte. Jeg tror dette er en av dem. Takk for advarselen om SP2. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Takk for svar! Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Jeg skal prøve å fikse det, og legge inn løsningen her, hvis jeg får det til. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Dell hjalp faktisk bra, så jeg må trekke tilbake det jeg sa om de. Jeg har ikke funnet ut om trikset å slette HD og reinnstallere Windows funker ennå, men det var en veldig grei dame jeg møtte der på motsatt side, og hun hadde peiling på hva hun snakket om virket det som. Det andre alternativet er å kjøpe nytt skjermkort. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 hva har skjermkort med saken å gjøre? Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Fin unnskyldning for å kjøpe nytt skjermkort, eller kanskje en dårlig en, men at gutten har lyst på nytt skjermkort er ihvertfall helt sikkert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Den sender altså DHCP request kun til en IP som telenor har en DHCP server på! Hvordan kan du sende forspørrsel om Ip til en IPadresse. Føsrte som skjer er et arp broadkast for å finne dhcp servere. Windows er full av bugs - spessielt netverks relaterte. Jeg tror dette er en av dem. De fleste bugene sitter mellom tastaturet og stolen. Har de siste dagene vært innom 20 maskiner med SP2 og den største feilen er at maskinen ikke restartes. Ikke noen problemer med SP2 så langt, så jeg har ingen grunn til å advare mot SP2. I trådstarters spørsmål vil jeg hevde at driverene til nettkortet ikke er helt optimale. Nye drivere finner du her. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Den sender altså DHCP request kun til en IP som telenor har en DHCP server på! Hvordan kan du sende forspørrsel om Ip til en IPadresse. Det er nettop det som forklarer hvorfor dette absolutt ikke vil fungere! Føsrte som skjer er et arp broadkast for å finne dhcp servere. Det er det som skulle ha skjedd, ja. Windows er full av bugs - spessielt netverks relaterte. Jeg tror dette er en av dem. De fleste bugene sitter mellom tastaturet og stolen. Ja, men de lar seg fikse av store sterke superbugger. Det er disse små buggene i andre enden av tastaturledningen som er vanskelige å finne. Har de siste dagene vært innom 20 maskiner med SP2 og den største feilen er at maskinen ikke restartes. Ikke noen problemer med SP2 så langt, så jeg har ingen grunn til å advare mot SP2. Men har disse 20 maskinene vært innom 20 andre nettverk? Jeg har aldri hatt dette problemet med noen av mine maskiner, men jeg har heller aldri tatt dem med i et DHCP basert Telenor nett - eneste fellestrekket jeg har funnet med maskinene som får dette problemet er at de nylig har vært koblet til et slikt nett, og kjører w2k eller XP. Problemet kommer ikke på w98 maskiner. (Snakker ikke om telenor ADSL!) Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Joda, jeg har lyst på nytt skjermkort naturligvis! Men jeg mente selvfølgelig nettverkskort. Nå er nettverket oppe og går igjen etter å ha gjenopprettet systemet slik det var før SP2, men har fortsatt den der keitete påloggingsmetoden. Takk for tips om driver. Jeg fant ikke noe brukbart på den siden, men jeg mener å ha sett en plass at det er utgitt en nyere. Noen som vet hvor det finnes nyere drivere? (Alle de der er jo fra 2001) Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Petterg m.fl. Poster her svaret på problemene mine. Fikk flere internettproblemer da jeg sannsynligvis ble angrepet av malware, og plutselig fant jeg også flere oppskrifter for å løse problemene, så nå er de vekke. For det første må man selvfølgelig fjerne all malware og spyware med et passende program. Dernest: 1. Reinnstallere TCP/IP: Gjøres ved å gå inn i "egenskaper for lokal tilkobling" (Dobbeltklikk på lokal tilkobling i Nettverkstilkoblinger), Velg "innstaller", script, har diskett, og finn fila i C:/windows/imf. Tror den heter "1394.ini". 2. Innstaller og kjør programmet WinsockFix.exe. Programmet tar 666 kb, og kan fint lastes ned på diskett eller brennes på CD fra en kompis sin PC. Programmet finner du HER. 3. To andre alternativ er å ta systemgjenoppretting eller å slette harddisken. Så der er vi, håper noen andre får bruk for mine erfaringer. Jeg er en engel. Lenke til kommentar
Josef Minde Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg bøyer meg i støvet trygvan. Takk for løsning Engel er for lite, her må det kanoniseres til helgen! Lenke til kommentar
petterg Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 og finn fila i C:/windows/imf. Tror den heter "1394.ini". 1394.ini har med firewire å gjøre - ikke med ethernet. Forøvrig - trenger ikke bruke script for å instalere tcp/ip. Eneste scriptet gjør er å sette ip-adresse, gateway, og dns. Siden alt dette sansynligvis skal stå på "auto", som er standard instillinger trenger man hverken script eller manuelle instillinger. Reinstall av tcp/ip: slett den fra egenskaper for netverkskortet, trykk instaler, velg tcp/ip, OK. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Ja, jeg må si meg enig i at det høres ut som 1394 er noe som har med firewire å gjøre. Takk for korreksjonen. Jeg regner med at folk kan lese, så jeg endrer ikke meldingen over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå