Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg kjenner et par som kjøper hjemmebrent på byn, som vil teste om de inneholder metanol. Hvordan kan det gjøres? En av de har en elkoholtester, som du tar nedi grikka. På den er det en skala fra 1 - 100 elns fra nederst til øverst. Hvis der er over 96 - 100%, inneholder den metanol da? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Metanol og etanol (vanlig sprit) er to forskjellige alkoholer, dvs at du kan ikke bruke konsentrasjonen av alkohol i drikken som en pekepinn. For å påvise metanol må du vel på et labratorium og analysere spriten. 1 Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Synes å huske at vi lærte å sjekke for metanol på skolen engang. Hva var nå den metoden... Endret 26. september 2004 av Magnus Kopstad Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Det kan vel sjekkes med en eller annen indikator? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Det var noe med å riste flaska godt, og hvis det dannet seg skum så er det sjanse for at det er metanol i det. Eller noe sånt Endret 26. september 2004 av Magnus Kopstad Lenke til kommentar
Steina Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Rart, hørte nettopp noen snakke om akkurat dette på skolen. De sa noe om at du skulle gni litt av det mellom hendene, og skummet det så inneholdt det metanol. noe sånt. Selv har jeg ikke peiling. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Drikk et glass og sjekk selv. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Drikk et glass og sjekk selv. Du vil ikke merke forskjell før etter et par dager. Er du uheldig ser du litt vel dårlig da... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Drikk et glass og sjekk selv. Du vil ikke merke forskjell før etter et par dager. Er du uheldig ser du litt vel dårlig da... Kjipe greier. Lenke til kommentar
Bansh Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Tenn på spriten. Er flammen grønn eller en eller annen uvanlig farge, så er det metanol. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Det tror jeg må være en myte. Begge alkoholene bør brenne med blålig flamme. Begge består av korte karbonkjeder som gir blå flamme. Kjedene må bli vesentlig lenger før gult begynner å inntre (soting). Det er mulig at fargen kan bli forskjellig ved å blande inn salter, men da må du definitivt vite hva du gjør. Selv om det kan være mulig å skille ren metanol fra ren etanol på denne måten, blir det ytterligere kompliserende når den dødelige smuglerspriten er en blanding av etanol og 10% metanol. Spektroskopi er vel den eneste trygge måten å fastslå forskjellen på. 1 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Rart, hørte nettopp noen snakke om akkurat dette på skolen.De sa noe om at du skulle gni litt av det mellom hendene, og skummet det så inneholdt det metanol. noe sånt. Selv har jeg ikke peiling. det funker BARE hvis det er frostvæske eller hva faen det er (spylervæske?) som ble brukt til å blande ut... så det kan godt være lumskheter i der selv om det ikke skummer...betyr bare at de ikke brukte spyler/frost-væske å blande det ut med... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Det vi lærte når vi var "små" og drakk hjemmebrent fra halvlitersflasker, var at hvis det skummer veldig mye når man rister flaska, kan den inneholde metanol. Det vil skumme litt når man rister, men det skal forsvinne med en gang væska roer seg igjen. I de aller fleste tilfeller med kjøpt hjemmebrent er den blanda ut såpass at den ikke vil brenne uansett. Så den testen blir litt vanskelig. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg mener også å ha hørt at man skal riste flaska, og hvis den skummer, så inneholder den metanol. Men jeg har en oppfordring til alle som er sugne på sprit. Gå på polet eller konverter til øl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Det blei testa med en alkoholtester han ene har. Den viste ca 90% Skal prøve å riste da, hvis den skummer mye, så drikker ihvertfall ikke jeg Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 konverter til øl Støttes. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Husk at motgiften til metanol er faktisk......*trommevirvel* tro det eller ei.....Alkohol Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Eh? Metanol er jo en alkohol... Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 ehm, er du usikker så tøm det ut.. herregud da man Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Eh?Metanol er jo en alkohol... Tror nok han mente etanol når han sa alkohol. Uansett er det riktig det han sa. Endret 27. september 2004 av Lungemannen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå