Gå til innhold

Merkelig CPU temperatur?

Petter09

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD 64 3500+ (socket 939) cpu som er i 55 grader uten at jeg har overklokket den, eller uten i sterk bruk. Er dette vanlig? Vet dere om det er noe feil på temperatur avleseren eller noe lignende? Jeg har forresten ett MSI K8n neo2 platinum hovedkort, hvis det har noe å si. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg har også skaffet meg en AMD 64 3500+ og MSI K8N Neo2 hovedkort, og i følge Core Center er temperturen omkring 60 grader IDLE og omkring 70 grader LOAD. Dette med boxed kjøler. For et par dager siden lå den omtrent 15 grader kaldere. Lurer også på om det kan være en eller annen feil på temperaturavlesningen fra Windows.

Lurer også på hvor fort temperatur kan stige/synke når man rebooter PC-en. Tenker her på å sjekke temperatur i BIOS i forhold til i Windows. Hva er temperaturen på din CPU rett etter reboot Petter09? Stor forskjell fra det du avleser i windows?

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Hei, tipper det er rapportering av feil temperatur fra BIOS...

Har 2stk Opteron 246 (2ghz, 1mb l2 cache, dual channel) i en server og de holder 42-43 grader ved full load... Kjøleribbene på disse er ikke varme heller...

Å den 3500+ er vel ikke akkurat den som lager minst varme

Tjah...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2249&p=13

Utdrag:

System power consumption.

Det er brukt like deler der det er mulig. Dvs at HK+CPU+RAM er forskjellig. F.eks P4 560 bruker DDR2 som har lavere spenning og varmeutvikling enn DDR1.

IDLE Amd 3500+ 90nm (til salgs i usa) - 86W

IDLE Amd 4000+ 130nm - 111W

IDLE P4 560 (3,6 ghz, 90nm) - 124 W

LOAD Amd 3500+ 90nm (til salgs i usa) - 114W

LOAD Amd 4000+ 130nm - 159W

LOAD P4 560 (3,6 ghz, 90nm) - 210 W

Vil påstå at 130nm AMD64 gjør det rimelig greit jeg.. :) Lenge siden jeg har hatt 42-43 grader på en cpu ved full load...

Lenke til kommentar

Takker for et kjapt svar.

Jeg har ikke så veldig god temperaturfølelse, er det noen som kan si meg hvor varmt f.eks. 50 grader kjennes ut? Hvor mange grader vil kjøleribba holde dersom CPU-en har f.eks. 60 grader?

Er det andre som får rare resultater fra tempsensorene på MSI K8N Neo2 platinum når de leses fra Core Center i windows? Prøvde å fyre opp Doom 3 her i stad, men det kom advarsler om at CPU-en er for varm. Gikk ut igjen, og høyeste temperatur rapportert av Core Center var 83 grader. Dette kan da umulig være sant?

Vil tippe at temp i rommet ligger på omtrent 20 grader for øyeblikket. Kassa er en CoolerMaster Centurion, for øyeblikket uten ekstra vifter (dvs. bare den ene som sitter foran og en NorthQ 4001 PSU til å dra luft ut bak. Bruker Boxed kjøler på CPU-en.

Noen som har inspill som kanskje kan hjelpe?

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at disse ble satt på riktig ja. Det rare er at temperaturen skulle forandre seg så mye fra bare et par dager siden og til nå. Prøver å unngå å stresse prosessoren for øyeblikket, i tilfelle temperaturen er riktig vist.

Er det noen som har en idé til hvordan jeg kan få bekreftet eller avkreftet temperaturen?

-Zlatzman

Lenke til kommentar

vel, hvis du har en ekstern tempmåler kan du stikke den inn mellom HK og cpukjøler slik at den er helt i nærheten, eller forsiktig inntil CPU. IKKE mellom CPU og kjøler!

Husk at tempmåler må være av plast og ikke av metall! Og temp måler må også kunne tåle litt "røffe" temperaturer.

Dersom du har tid til å vente, kan du bestille fra microplex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...