Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren hoster ved gasspådrag fra tomgang.

kloppen

Anbefalte innlegg

86 Volvo 360, B200K motor.

Motoren har i det siste begynt å hoste litt når jeg gir gasspådrag fra tomgang, feks når jeg skal starte å kjøre. Dette gjelder også varm motor. Kan virke som om den ikke går på alle sylindre akkurat når jeg gir gass.

Dette virker litt rart når motoren starter lett og går bra på tomgang. Går også veldig bra på høye turtall. Problemet er altså akkurat når jeg trør på gassen ved tomgang til høyere turtall. Hoster mer jo hardere og raskere jeg trykker på gassen.

Har akkurat byttet olje om det har noe å si? (Hva er symptomer på for mye olje)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda et tips:

B200K motoren har såvidt jeg vet Solex forgasser, denne har oljedemping av mekanikken, og du bør sjekke at det er olje i den.

Oppå forgasseren sitter en "skrukork", som regel av svart plast, skru opp denne og sjekk at det er olje nedi hølet. (Det henger en metallstang med et stempel på toppa). Sjekk instruksjonsboka for hvor mye som skal være der, det skal vanligivs ikke være fullt, muligens omtrent halvfullt.

Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 30/09/2004 : 22:58

Kan det være noe med fordeleren, vil denne endre tenningnen ved hardt gasspådrag?

Ja, kan være det også, i tillegg til alt annet som er nevnt over i denne tråden.

Tenningstidspunkt forandrer seg både av sentrifugalkraft i fordeler (turtall), og av vakum fra innsug (belastning)

Som regel vil du høre en knitrelyd, (for tidlig tenning) hvis det er tennigstidspunktet det er noe galt med, for sen tenning gir neppe de symptomene du nevner.

Spør du meg, burde du først sjekke El- asso`s råd om falsk luft, deretter gå gjennom alt med tenningssytemet, så det er riktig før du begynner og skru noe på forgasser... ;)

Lenke til kommentar

Det er enkelt å sjekke om den drar falsk luft. kjøp deg en flaske med start gass å pray runt forgasseren, hvis turtallet øker når du sprayer runt forgasseren med luftfilter på da. så super den falskluft. det er den enkleste måten å sjekke om du har falsk luft.

Lenke til kommentar

Sjekk alle vacum slangene på fordeler og motorblokk og andre punkter.

Ikke det at dette hjelper men, det forgasser opplegget på K-motorene til volvo suger. Det funker bra hel til noe går istykker (jada alt gjør jo det) men det blir helt jævelig å finne feilen, prøv å sjekke det helt meningsløse vacum systemet og ikke fjern mer en, en og en slange av gangen, det er vanligvis det som pleier å være feil.

Hvis ikke dette hjelper bytt innsug, gasser og tenning. Tro meg, det går mye fortere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...