Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Driver akkurat og bygger (enda) en PC...basert på litt deler "her-og der". Fått tak i ett rimelig Chieftec og ett Aopen 865G m/atx HK på lagersalg. I denne satte jeg en Twinmos 256MB DDR400 og en (brukt)P4 Prescott 2.8 FSB800 og startet opp for å sjekke at delene virket/Sjekke Bios.. O skrekk og gru! Bios rapporterte raskt stigende temperaturer...kun stående i "PC Health screen". 50+ på system, 60+ på CPU og 70+ på CPU Core.. Som sikkert er riktige.. sinken er glovarm..samme er NB.. for ikke å snakke om ei ribbe rett foran IO-deksel... (dette er vel strømforsyningskretsen?). På denne ribba svir man seg skikkelig.. det må være opp imot 80 grader? Er dette normalt? Jeg ser at Bios har versjonsnr. 1.01.. og ifølge Aopen skal dette HK ha støtte for Prescott fra og med versjon 1.06 (siste er 1.08). PC'n POST'er jo.. så det er jo "støtte" i så måte.. Muligens er det kun en Bios-oppdatering som må til... Er det noen her som har tilsvarende erfaringer? Eller er Prescott kun egnet som varmeovner? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Prescot er varm ja, men dette var da veldig. Tviler på at det er noe galt med bios i og med at du kjenner at det er så varmt, hvis da cpu ikke kjører på mer volt enn den skal? Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Jepp , sjekk spenningsnivå , og om vifta sviver på rett turtall... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Oppdatering: La nettopp inn Bios 1.08 og det hjalp jo endel på temperatur rapportert i Bios.. Nå er det "bare" 49-51 på system, 55 på CPU og 65 på CPU Core... Hele kortet (rundt spenningsregulator særlig) formelig *oser* varme.. så jeg vet ikke.. Kanskje det skal være slik.. Kan ikke finne noe om dette ved å søke i forum.aopen..eller via Google... Så da er det vel slik dette HK/Brikkesettet skal fungere? Som en brukandes varmeovn? Vi får se om det er annet å rapportere når jeg har lagt inn OS til uka... (Må bare kjøpe inne en rimelig stor HD.. og DVD først). Ad. vifte/CPU-kjøler: Den er stock.. og den går på 2500rpm.. det er nok for dårlig.. Skal skifte ut denne til en Zahlman..eller Thermaltake (verstingutgave).. og sette inn 3 stk. kabinettvifter også... Spenning er også OK..default.. Dette skal bare være en grei "kontor-PC" med litt brukbar effekt til evt. andre ting seinere...men som sagt.. ikke en ekstra varmeovn i huset... Endret 26. september 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Vel så lenge pc-en er stabil kan vel temperaturen være hva den vil så lenge det ikke tar fyr. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 kan ikke folk bare spikre det fast i pannene sine? Prescott = Devils Heat. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 gleder meg , har en 3.0Ghz som ligger uåpnet hjemme som jeg skal montere snart... Men jeg ser egentlig bare fordeler , jeg bor på hybel , det er snart vinter , og med en Prescott/4harddisker/9800 vifteløs så slipper jeg varmeovn! Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 gleder meg , har en 3.0Ghz som ligger uåpnet hjemme som jeg skal montere snart... Men jeg ser egentlig bare fordeler , jeg bor på hybel , det er snart vinter , og med en Prescott/4harddisker/9800 vifteløs så slipper jeg varmeovn! enig der så lenge PCen blir ikke ødelagt og er stabil, så kan den like godt lage 1000W varme Da har du ovn og PC i ett, noe som er faktisk djeveligt genialt Pleier å klokke PCen til h*****e om vintern, bare for å varme rommet Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg sitter med et IC7-MaXX3 hovedkort men en gammel 1.8 GHZ P4 Siden hovedkortet er så nytt så har den ikke en så lav multiplier og tvinger P4 oppå en 2.0GHZ ikke at det har noe å si. Jeg har aldri eid en prosessor som skalerer så dårlig. med en gang jeg prøver å zippe ut noe så går hele maskinen i stå. Kanke surfe engang. hehe, nei jeg vil ha en ny p4 med HT og 800mhz buss men om jeg smelter hovedkortet mitt så er det lite vits.. noen northwood på 800mhz FSB å finne lenger? Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Når du sier default spenning, mener du "DEFAULT" verdi i BIOS eller "1.400V" verdi? Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Siden hovedkortet er så nytt så har den ikke en så lav multiplier Det hovedkortet skal gi plenty lav multiplyer. Det er jo samme multiplyer som den raskeste P4 prosessoren bruker (3.6GHz). Tror nok problemet heller ligger i hvilken FSB du har. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Siden hovedkortet er så nytt så har den ikke en så lav multiplier Det hovedkortet skal gi plenty lav multiplyer. Det er jo samme multiplyer som den raskeste P4 prosessoren bruker (3.6GHz). Tror nok problemet heller ligger i hvilken FSB du har. jupp enig der. jo mer FSB, jo varmere blir chipsettet. men skal det være SÅ merkbart? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Siden hovedkortet er så nytt så har den ikke en så lav multiplier Det hovedkortet skal gi plenty lav multiplyer. Det er jo samme multiplyer som den raskeste P4 prosessoren bruker (3.6GHz). Tror nok problemet heller ligger i hvilken FSB du har. jupp enig der. jo mer FSB, jo varmere blir chipsettet. men skal det være SÅ merkbart? Ja.. og *særlig* på en Prescott... det lille jeg har sjekket... Har jo en annen PC.. denne med Celeron D (Prescott kjerne).. og den er også en "bakerovn".. når den klokkes.. Ikke så ille som den P4 jeg har tatt opp i denne tråden, men ille nok.. Denne klarer FSB200 (som en "ekte" P4-prescott) = 3.6GHz, men da må den stå på ett kjølelager for å ikke krasje... Dvs.. sålenge romtemp er under 20 grader går det greit, men når denne PC'n står på ett døgn.. varmes rommet opp til rundt 30 grader.. og da blir det BSOD... Går greit som 3.0Ghz (FSB166) da, ikke fullt så ille "bakerovn". Men dette hadde da ikke noe med mitt spørsmål om min Prescott i ett Aopen MX4SG-N (i865G) å gjøre? Hmmm... Edit: Bare så det er nevnt.. Har enda en PC... Msi 875p Neo-FISR - i875p m/Northwood P4C 800FSB.*OG*klokket til 1000FSB(dvs. 250).. Denne har jeg montert tempmåler på.. idler på 29-32 grader.. full load.. 42-44. Slik bør det være.. Dette HK'et blir så godt som ikke mer enn lunkent.. så det er klart at brikkesett også har noe å si.. ikke bare CPU... Bør vel bare RMA'e det Aopen HK'et.. Endret 26. september 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg sitter med et IC7-MaXX3 hovedkort men en gammel 1.8 GHZ P4Siden hovedkortet er så nytt så har den ikke en så lav multiplier og tvinger P4 oppå en 2.0GHZ ikke at det har noe å si. Jeg har aldri eid en prosessor som skalerer så dårlig. med en gang jeg prøver å zippe ut noe så går hele maskinen i stå. Kanke surfe engang. hehe, nei jeg vil ha en ny p4 med HT og 800mhz buss men om jeg smelter hovedkortet mitt så er det lite vits.. noen northwood på 800mhz FSB å finne lenger? Det var jo j*vlig rart da... Har IC7-G med P4A1.8(NW), den skalerer flott, faktisk opp til 3263MHz uten å kræsje... så jeg vet ikke om du har fått en shitty CPU i så fall? Min er SL68Q Malaysia... Har også en P4E 3.0GHz som går fint på 35 grader idle. Ingen problemer med luftkjøling. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Har samme problem selv. Venter i spenning på hva 2rb, vil komme opp med løsning. Mitt Oppsett : Hk Abit IC7 Max3 CPU 3.2Ghz Prescott, Boxed kjøler. 1 GB Geil Dual. Gainward Golden FX5900XT. Ved kjøring av 1 til 4 Explorer vindu, samt Seti@Home i bakgrunnen ligger tempen tett opp mot 70 grader. SYS Temp er ca 34 grader PWM Temp ca 53 grader CPU Temp ca 68 til 70 grader Satte i en ny Chassis vifte : http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...N2GMLE&toc=5830 Hjalp det..... ca 0.5 grader. har en generell økning i all varme nå, vil jo ha litt varme her i kjelleren. (Prescotten klarer å holde varmen selv) Min lokale PC shop har bestilt denne viften: http://www.tr2tt.com/products/coolers/m10se/m10se.htm Men vet ikke jeg, har tatt av resterende "luker" i fronten for å få litt luft., og det høres. Har blitt foreslått vannkjøling, men det koster 2 store høvdinger, så det blir å vente. Å se.... Lykke til med varmen. MvH WB Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Jeg sitter med et IC7-MaXX3 hovedkort men en gammel 1.8 GHZ P4Siden hovedkortet er så nytt så har den ikke en så lav multiplier og tvinger P4 oppå en 2.0GHZ ikke at det har noe å si. Jeg har aldri eid en prosessor som skalerer så dårlig. med en gang jeg prøver å zippe ut noe så går hele maskinen i stå. Kanke surfe engang. hehe, nei jeg vil ha en ny p4 med HT og 800mhz buss men om jeg smelter hovedkortet mitt så er det lite vits.. noen northwood på 800mhz FSB å finne lenger? Det var jo j*vlig rart da... Har IC7-G med P4A1.8(NW), den skalerer flott, faktisk opp til 3263MHz uten å kræsje... så jeg vet ikke om du har fått en shitty CPU i så fall? Min er SL68Q Malaysia... Har også en P4E 3.0GHz som går fint på 35 grader idle. Ingen problemer med luftkjøling. 3263 !Mothe***ker!! Jeg skal sjekke nærmere på dette med multiplier og FSB, jeg tar nok feil. Jeg solgte alt jeg hadde av AMD grunnet pengemangel. CPU'en dro jeg ut av en Fujitsu Siemens PC som brukte Rimm RAM. Men som sagt, jeg syns den P4 her skalerer dårlig, spes på slike tallknusing som å rare ut en DVD film. Hele maskinen gikk i stå nesten. Brukte 30 min på å pakke ut 4 gig. Men spill og slikt går glimrende. Det får meg til å skjønne hvorfor HT var en så god ide for denne prossesoren. Mer L3 cache er for min del også litt uforståelig. ser ikke ut til å hjelpe. Det eneste jeg er skikkelig fornøyd med fra intel sin side er Pentium M men den kan de ikke ta så mye kreditt for. (Israelske selskap som utvilket den og blandet det beste fra 2 prosessorer, Høy FSB fra P4 og gode tallknusing egenskaper fra P3 samt masse L2 cache og strømsparingen via viderutvilking av Speedstep fra p3 ) "Bang for the buck" er viktig for meg Endret 27. september 2004 av bearcarlsen Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Det eneste jeg er skikkelig fornøyd med fra intel sin side er Pentium M men den kan de ikke ta så mye kreditt for. Hvorfor? Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 En del useriøse komentarer om prescott her Jeg skjønner ikke hvordan dere får prescott så .......varm. Har et Abit IC7-G HK og prescott 2.8. klokka til 3.2. Temp ligger 42 idel. 57 full load........ Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 En del useriøse komentarer om prescott her Jeg skjønner ikkehvordan dere får prescott så .......varm. Har et Abit IC7-G HK og prescott 2.8. klokka til 3.2. Temp ligger 42 idel. 57 full load........ Og vifte støyen er levelig? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 kan ikke folk bare spikre det fast i pannene sine? Prescott = Devils Heat. Sånn er det bare. Årets mest seriøse uttalelse Lurer på hvor mange du har testet ?? Ingen !! Kunne tenke meg det ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå