Gå til innhold

Dual ram effekt

sheik666

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp til å skjønne litt mer om minne

Jeg har tenkt å kjøpe en ram brikke for å utnytte hks dual effekt.

Jeg har en 256mb ram brikke fra før, SKAL da den nye brikka være helt identisk den jeg har? (tenker på fabrikat, størrelse, type etc....)

Eller kan jeg bare kjøpe en ny 256 mb brikke ......?

Brikka er en TwinMOS 256MB DDR PC3200, 184pins, 400MHz, CL2.5, 16Mx16/8

Kan noen også svare meg på hva all denne kryptiske tall og bokstav kombinasjonen betyr CL2.5, 16Mx16/8??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en 256mb ram brikke fra før, SKAL da den nye brikka være helt identisk den jeg har? (tenker på fabrikat, størrelse, type etc....)

Nei, den MÅ ikke være identisk ..

.. men, med ulike fabrikanter og modeller er det en viss fare for at brikkene ikke er kompatible med hverandre. Når det gjelder størrelsen så vil f.eks 256+512MiB gi totalt 512MiB i dual-hastighet, mens de resterende 256MB vil kjøre på single-hastighet.

Eller kan jeg bare kjøpe en ny 256 mb brikke ......?

Jepp, det kan du.

Kan noen også svare meg på hva all denne kryptiske tall og bokstav kombinasjonen betyr CL2.5, 16Mx16/8??

Jeg er ikke helt stødig der, men CL står i hvertfall for Cas Latency. På godt norsk kan man kalle det responstid på minnet. Tallet 2,5 betyr at responstiden er 2,5 klokkesykluser a f.eks 200MHz (for PC3200 DDRminne). Dvs. en responstid på 12,5 nanosekunder (ns).

Jeg er litt på tynn is når det gjelder resten men jeg tror det er slik: 16Mx16 /8 forteller hvordan minnebrikkene er organisert på minnemodulen. F.eks er 16M = 16 MegaByte brikker, x16 betyr 16 stk minnebrikker per modul. /8 vet jeg ikke. Kanskje det betyr 8 stk på hver side av modulen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...