Gå til innhold

Til dere som har Gigabyte ga-k8ns pro/peiling

asad

Anbefalte innlegg

Hvordan gikk dere fram under innstalasjonen av windows? Når jeg setter cd-rom som 1.boot, står det "Disk boot failure, insert system disk" eller noe sånt. ?

Når jeg booter fra win xp diskett 1 derimot, kommer den så langt som " Cheching your system hardware" før den rebboter av seg selv.

Jeg kommer ikke til instalasjonen i det hele tatt ?? Hjelp :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at hd funker som den skal?

altså, ingen av dem vises i biosen, men under oppstart finner den 2 s-ata disker. Skal de vises i biosen?

En rar ting til. Når jeg setter cdrom som boot 1, og booter, virker det som pc`en hopper over bootinga og begynner å lete etter diskett nesten med en gang ( likevel hører jeg at winXP cd`en blir lest )

Hva er galt her?

snekker`n: ja, men jeg må ha cdrom på 1. når jeg skal boote fra cden. ?

Endret av asad
Lenke til kommentar

Nei du må ikke ha den på 1 om den står etter floppy betyr ingenting sålenge det ikke er en diskett i floppyen , ja de satadiskene skal vises i bios når du booter .

Regner med at det er på en av de satadiskene du skal ha os , dette har vært et problem for mange og det er sikkert noen innstillinger i bios du har feil , prøv deg fren med forskjellige alternativer .

Lenke til kommentar

snekkern:jeg har prøvd meg på en del rart allerede... er det flere som vet hvilke innstillinger some er riktig? har sittet med dette i flere timer nå. begynner å bli frustrert.....

hvor i biosen skal de vises? Fant et sted de vises forresten, og det er der det blir opplyst om boot-rekkefølgen-var det det du mente?

Endret av asad
Lenke til kommentar

Husker ikke i farta men let etter sata innstillinger og forsøk å stille på disse, der er flere muligheter .

Vet jeg holdt på med et kort for en tid siden der det var umulig å få os på sata , jeg måtte bruke en vanlig ata disk legge os på den . Når det var ok måtte jeg oppdatere bios + laste ned nye satadrivere og da kune jeg legge inn på satadisken og fjerne ata disken .

Tungvint + Ja ,men det var eneste løsningen .

Lenke til kommentar

Hadde dette ved os på sata install på mitt MSI . (ingen ata disker) .

Det var BIOSen som ikke søkte etter boot på alle ATA enhetene og den som kom med feilmeldingen .

sata var da primary 5 eller 6 , men posten søkte aldri sålangt siden

de fire første sto til auto. Så alt timet ut på en måte .

Løsningen var på BIOS standard setup page å gå inn på hver enkelt IDE master/slave å gjøre de om fra auto til none for alle de ubrukte

over sata masteren.

Lenke til kommentar
Hadde dette ved os på sata install på mitt MSI . (ingen ata disker) .

Det var BIOSen som ikke søkte etter boot på alle ATA enhetene og den som kom med feilmeldingen .

sata var da primary 5 eller 6 , men posten søkte aldri sålangt siden

de fire første sto til auto. Så alt timet ut på en måte .

Løsningen var på BIOS standard setup page å gå inn på hver enkelt IDE master/slave å gjøre de om fra auto til none for alle de ubrukte

over sata masteren.

Du...kunne du forklart dette litt nærmre?Skjønte det ikke helt jeg ?

Lenke til kommentar

beklager all bumpinga. Men jeg har fått ny pc, og sittet og loka i en hel dag. PLEASE kommed noen spesifike tips. Jeg skjønte ikke helt hva syar2003 mente jeg. Og snekkern, jeg har en ata hd, men hva hjelper det nbår jeg ikke klarer å boote fra cd`en?!

Lenke til kommentar

Det jeg mener er å trykke enter på hver ubrukt IDE kanal under standard cmos setup (der cdrom/ata disker sees) .

Men etter å ha kikket litt ser jeg jo nå at K8NS Pro ikke har native sata

men silicon image sata porter .

Så da er nok problemet ditt av en annerledes karakter.

Først og fremst må du ha drivere på diskett.

http://tw.giga-byte.com/Motherboard/Suppor...-K8NS%20Pro.htm

Silicon Image SATA driver 3x12 fra denne siden.

Trykke F6 under xp installasjonen . Å laste drivere fra floppy når setupen ber om det.

Selvfølgelig må også sata portenene + raid bios være enablet i bios ved silicon image sata .

Og boot rekkefølge lik floppy,cdrom,sata(raid)/cdrom,floppy,sata(raid)

eller cdrom, sata(raid) ,...

Se forøvrig på denne , sata guide (kan være til hjelp)

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514

Lenke til kommentar
Takk, MEN, saken er at jeg ikke får boota på noen betingelser?! Prøvde boote fra diskett, gikk ikke. Prøvde CD-Rom, gikk ikke. Jeg kommer ikke til win installasjonen! Hva gjør jeg DA?  :cry:

resetter bios og prøver en oppstart med dos oppstartdiskett ?

jeg lagde en oppstartsdiskett i windows xp. Så fyrte den opp , men det gikk ikke an å gjøre noe ?? Jeg tasta inn FDISK, men ingenting skjedde, bad command stod det bare. Hva kan jeg oppnå med en oppstartsdiskett egentlig?

edit:får lyst til å begynne å grine. Her betaler jeg 15 tusen kroner og dette skjer. I tilegg har jeg mistet 2 dager på å prøve å fikse dette. jeg håper noen kommer på noe smart snart :cry:

Endret av asad
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke fdisk med dos oppstarts diskett overfor silicon image sata .

Msdos boot diskett vil aldri kunne se silicon image tilknyttede sata disker.

Du må boote med xp-cd'en (og den xp cd'n må være bootbar), trykke F6 helt i starten .

Xp setup kommer med beskjed om å laste inn additional raid drivers , litt senere.

Sett inn driverdisketten trykk "S" for specify osv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...