Galskap Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Hei! Jeg har en Golf 2. Når jeg gir litt "gass" smeller det i forgasseren. Er det noen som kan hjelpe meg å finne årsaken til dette? Det virker somom moteren "drukner" i bensin. På forhånd takk. Vennlig hilsen Galskap Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Smeller som i "poff"? Feil på- eller feiljustert tenning, kluss med ventil-timingen. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 lyder som "puff" og "pang" forekommer når jeg trår på pedalen, ja. Skiftet fordelerlokk og rotor, så jeg tror ikke det er tenningen som gjør det? Forslag til hvordan man kan sjekke det? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Mager blanding/falsk luft kan også gi smelling i forgasser (men dette rimer ikke med at du sier den "drukner da...) Nå vet ikke jeg hva slags tenningsystem du har på den bilen, men du kan sjekke tenning statisk med motor av, hvis det er stifter på den. ellers bør du ha en stroboskoplame (som du kanske kan låne på et verksted eller bensinstasjon) Eller du kan rett og slett prøve.. Ta av fordeler-lokk se hvilken vei rotor går når motoren dras rundt riktig vei, sett feks i 4. gir og trekk bilen litt forover (håndbrekk av da...) Så løsner du skruen som fester fordeler, starter opp og vrir fordeleren litt samme vei som rotoren roterer mens motor går (senere tenning) Prøvekjør igjen, og se om det hjelper. (lurt og lage et lite merke så du ser hvor fordeler står før du begynner, så er det lett og få den tilbake om det ikke skulle hjelpe Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Skal prøve det der. Får se om det fungerer. filsen Galskap Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Stiftene iorden? Ikke brente / korrekt stiftåpning? Vakuumslange mellom manifold/forgasser og fordeler uten sprekker ? Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Takker for alle tips! Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Smelling poff i forgasseren kommer av fortening, det vil si at tennpluggen avfyres for tidlig. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Hva kan gjøres med det? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) pcp160 Skrevet 28/09/2004 : 07:09 Nå vet ikke jeg hva slags tenningsystem du har på den bilen, men du kan sjekke tenning statisk med motor av, hvis det er stifter på den. ellers bør du ha en stroboskoplame (som du kanske kan låne på et verksted eller bensinstasjon) Eller du kan rett og slett prøve.. Ta av fordeler-lokk se hvilken vei rotor går når motoren dras rundt riktig vei, sett feks i 4. gir og trekk bilen litt forover (håndbrekk av da...) Så løsner du skruen som fester fordeler, starter opp og vrir fordeleren litt samme vei som rotoren roterer mens motor går (senere tenning) Prøvekjør igjen, og se om det hjelper. (lurt og lage et lite merke så du ser hvor fordeler står før du begynner, så er det lett og få den tilbake om det ikke skulle hjelpe Syns jo du har fått div forslag i denne tråden ang tidlig tenning da... Er det stifter på den bilen din?, i så fall skjekker du de FØR du flytter fordeleren, da de også påvirker tenningstidspunktet For stor stifteåpning gir tidlig tenning, for liten åpning sen tenning. Du kan også prøve å dra av vakumslangen på fordeleren, da denne også påvirker tenningstidspunktet. Til slutt kan jeg også nevne at du kan vri forsiktig på rotoren, og kjenne etter at den ikke har hengt seg opp på noe vis, du skal kunne vri den ca 1 time på klokka hvis du skjønner, og den skal dra seg tilbake til utgansstilling igjen så fort du slipper den. (dette er automatisk regulering av tenningstidspunkt som styres av sentrifugalkraft) Endret 12. oktober 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Takker for tips. Har en kar som skal se på bilen i dag eller i morgen. Håper han finner ut av problemet. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Problemet er løst. Det var feil rekefølge på tenningen. Vet ike helt hva jeg kan ha tenkt på når jeg satt tennplugghettene på plass. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Ja ja, da er den i orden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå