Errae Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Skal installere et program og får denne feilmeldingen: checking for sigc++-2.0 >= 2.0.0 glib-2.0 >= 2.4.0 gobject-2.0 >= 2.4.0 gmodule-2.0 >= 2.4.0... Package sigc++-2.0 was not found in the pkg-config search path. Perhaps you should add the directory containing `sigc++-2.0.pc' to the PKG_CONFIG_PATH environment variable No package 'sigc++-2.0' found configure: error: Library requirements (sigc++-2.0 >= 2.0.0 glib-2.0 >= 2.4.0 gobject-2.0 >= 2.4.0 gmodule-2.0 >= 2.4.0) not met; consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if your libraries are in a nonstandard prefix so pkg-config can find them. I have located the sigc++-2.0.pc file: [root@en glibmm-2.4.4]# locate sigc++-2.0.pc /usr/local/lib/pkgconfig/sigc++-2.0.pc filen ligger i pkgconfig, men jeg vet ikke hvordan jeg legger den til slik at ./configure finner den??? tusen takk for hjelp (= Endret 26. september 2004 av Errae Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 export PKG_CONFIG_PATH=/usr/local/lib/pkgconfig:${PKG_CONFIG_PATH} Prøv dette. En " grep -R PKG_CONFIG_PATH /etc " finner ut hvor denne variabelen blir lagret. Ellers er /etc/ld.so.config filen som lagrer bibliotek-stiene (på godt norsk). Lenke til kommentar
Errae Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 jeg prøvde den export setningen, men lite skjedde. Grep setningen printet ut mye om Irssi,- Så tilslutt prøvde jeg å legge inn stien direkte i /etc/ld.so.conf , men det hjalp heller ikke.... Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 jeg prøvde den export setningen, men lite skjedde. Grep setningen printet ut mye om Irssi,- Så tilslutt prøvde jeg å legge inn stien direkte i /etc/ld.so.conf , men det hjalp heller ikke.... Jeg har ikke den variabelen i bruk noe sted i mitt system (archlinux), men hvis den skal ligge i /etc/ld.so.conf må du kjøre ldconfig (som root) før endringene lagres (caches). Hvis ikke dette fungerer så vet jeg desverre ikke. Hvilken distro bruker du? Lenke til kommentar
Errae Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Jeg bruker Fedora C2. Har nå prøvd med ldconfig og det fungerte !!! tusen takk (= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå