Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Henviser meg til alle wlan antenne byggere!

Anbefalte innlegg

heisann, sitter å ser på allslags bygge antenne guider på internett. og så lurte jeg på om det er samme hva slags coaxial kabel en bruker ved å lage antenner som stort sett består bare av kabelen?

jeg fant en gammel coax kabel som vanligivs var til satelitten.

går det ann å bruke den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Coax er Coax

Du har forskjelig impedans på coax. Mener at WLan og TV/Satelitt bruker 75Ohms, mens annet sært utstyr bruker f.eks. 100 og 120 Ohm.

Bruk av feil kabel vil ikke føre til at det ikke virker, bare at du får ekstra demping som følge av feiltilpassinger. Men vil du ha en antenne som virker 100% er det jo ikke artig å miste effekt allerede i kablene... :cry:

Lenke til kommentar

netbrain: Ang. tittelen: Du mener kanskje _henvender_?

Du har forskjelig impedans på coax. Mener at WLan og TV/Satelitt bruker 75Ohms, mens annet sært utstyr bruker f.eks. 100 og 120 Ohm.

TV bruker 75 Ohm ja, men til WLAN brukes 50 Ohm.

Jeg vet ikke hva slags antenne det er snakk om å bygge kun av selve kabelen (url?) men jeg vet at det er stor forskjell på coax.

Søplekabel som f.eks. RG58 er bortimot ubrukelig til WLAN, ihvertfall hvis det dreier seg om mer enn noen få desimeter.

Sats på skikkelige saker, feks Times Microwave LMR-195 på korte strekk og LMR-400 når man kommer opp i noen meter.

Lenke til kommentar
netbrain: Ang. tittelen: Du mener kanskje _henvender_?

TV bruker 75 Ohm ja, men til WLAN brukes 50 Ohm.

Jeg vet ikke hva slags antenne det er snakk om å bygge kun av selve kabelen (url?) men jeg vet at det er stor forskjell på coax.

Søplekabel som f.eks. RG58 er bortimot ubrukelig til WLAN, ihvertfall hvis det dreier seg om mer enn noen få desimeter.

Sats på skikkelige saker, feks Times Microwave LMR-195 på korte strekk og LMR-400 når man kommer opp i noen meter.

http://wireless.gumph.org/articles/homemadeomni.html

lager den antennen. bruker en tv coax kabel.

men saker er jo den at jeg ikke har peiling på hva som er velocity factor. så jeg tippte meg fram ved hjelp av en formel jeg fant og noen tall som befant seg på kabelen :D

har liten tro på at den vil fungere.

ja , mente hendvende forresten.

Lenke til kommentar
http://wireless.gumph.org/articles/homemadeomni.html

lager den antennen. bruker en tv coax kabel.

men saker er jo den at jeg ikke har peiling på hva som er velocity factor. så jeg tippte meg fram ved hjelp av en formel jeg fant og noen tall som befant seg på kabelen :D

har liten tro på at den vil fungere.

Jeg også dessverre.

Jeg tror det blir het feil å bruke 75 ohms kabel. Få tak i skikkelig lavtapskabel, feks LMR-400. Den er oppgitt med velocity på 0.85.

Lenke til kommentar

Den antennen der kan være vanskelig å lage, har jeg hørt. Loddingen kan være litt slitsom. Jiggen må også være godt konstruert.

Velocity factor er hvor raskt signalene går i kabelen.

Du bør absolutt bruke kabel med rett impedans, hvis ikke får du dårligere signal. Se her (et stykke ned, søk på refleksjon):

http://romteknologi.no/books/31/14.html

ELFA har kabel, der ser ut til at du kan bestille i meter også. LMR400 har de ikke, men RG213, som blir brukt i eksempelet, har de. H1000 ser ut til å være en bedre kabel, med mindre dempning.

Lenke til kommentar
ikke bruk 75 ohms kabel - du få da mistilpasning til antenna som har 50 ohms impedans - resultat mindre effekt ut på antenna, effekten kommer i retur på kabelen i stedet. og da hjelper det ikke med lavtapskabel.

altså 75ohms impedans og 50ohms impedans? korrekt?

nå. hva er egentlig impedans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...