Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

innkjøp av hissig nettverkskort


Anbefalte innlegg

De fleste har vel en prosessor =), men ta en titt til på de 3com kortene. Jeg kjører kortene i 9xx serien og de er stabile og gode som fy. Var det ett slikt du kjøpte?

 

3c905b-TX litt gammelt, men det drar godt i min maskin. Bruker den som router for alle andre maskiner etc, det eneste jeg merker er at de andre ikke har bandwith limiter så det hakker litt i spill når de surfer :p

Bruker du Win-drivere eller drivere fra 3com ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste har vel en prosessor =), men ta en titt til på de 3com kortene. Jeg kjører kortene i 9xx serien og de er stabile og gode som fy. Var det ett slikt du kjøpte?

 

3c905b-TX litt gammelt, men det drar godt i min maskin. Bruker den som router for alle andre maskiner etc, det eneste jeg merker er at de andre ikke har bandwith limiter så det hakker litt i spill når de surfer :p

Det var 3C905CX-TX-M-BULK jeg kjøpte. Hadde for meg at disse kortene skulle være gode, men fikk som sagt merkelige problemer på pcn min med dem. Har forøvrig 2 slike i serveren min (som kjører FreeBSD) og der fungerer de utmerket.

Lenke til kommentar
bruker standard win drivere i win xp pro nor. Har ikke hatt behov for noe annet.

 

Du kan jo også teste med 3com sine, de lager kjempegode drivere. Fungerer det ikke skikkelig test i en annen pci slot og sjekk om det er noe galt med kabel, er den litt knukket så kan det være årsaken

hm.. prøvde med både MS drivere og 3com drivere, uten noe forskjell.

 

Det som var så sinnsykt rart, var at med 3com kortet, kunne winamp og t.o.m musa lagge uten noe spes last hverken på cpu eller kort. Men med det integrerte kortet, kan lasten være høy, uten at det lagger. Men poenget er jo forsåvidt å få tak i et kort som avlaster cpu noe kriminellt (hvilket intelkortet gjorde ganske bra ,men var helt føkka ellers)

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

urk...

 

Ingen som spør etter et skjermkort med cpu ... de finns. Men så sabla jeg ikke deg ned for å komme med en slik teit påstand.

 

Cpu er en kategori prosessorer, slik som også gpu er. Intel har vel også en serie med network processors også. Poenget mitt er at alle disse spesielle tingene er en type prosessor. ...og prosessorer er vel også en type ic'er ... veldigt vagt men ok.

 

forøvrig: Intel® 82550 Fast Ethernet Controller with Integrated Encryption Co-processor ....

 

intel definerer den ikke 82550 som en cpu, men som en controller(som er en kategori prosessorer) noe som forøvrig er strødd rundt på datakomponenter.... uh ... that must hurt

 

ikke cpu.

 

når du spurte om cpu så tenkte jeg: denne karen skal ha noe spesielt ja. Men du vet det jo ikke selv. Finnes ikke tester av nic på nett, antageligt fordi de er rimelig like. Siste test så jeg på TomsHW, og det var faktisk ikke noe interessangt der, bortsett fra at 3com og intel og de gutta der var et par % på riktig vei ... husker ikke nøyaktig.

 

1. Jeg påstår igjenn ... ring en spesialist enn å kaste bort tid på dette forumet. Spesielt når du stiller litt .... "finurlige" spørsmål.

 

2. Laggen skyldes enten sammensetningen av maskinvare, programvare og hva som skjer på nettet. Har dårlig for å tro at mus og noen progs lagger pga av nic.

Jeg sier at du har et rart problem, og ingenting av det du sier gir noen mening i å løse ditt problem. Du har faktisk ikke presentert noe om hva du har feilsøkt osv. Du er ganske klar på at du vil ha nytt nic med CPU, ikke sånn skvipekontroller som du finner på sånn billigskit.

 

3. Jeg holder med de to første som postet inntil det motsatte er bevist. Kjøp det billigste skvipet først som sist, eller kjøp et intel kort, siden de alle sammen har en CPU på seg.

 

Eg har ikke rakka ned på spørsmålstillinga di før, men gjør det nå. Kun selgere på elkjøp sier: "dette skjermkortet har en slags cpu som kalkulerer avanserte ting osv". Så jeg vet ikke hvem av oss to er analfabeter

 

Sier det bare igjenn, du har et rart problem, tviler på at noen har vært så mye borti den problemstillingen.

 

...nå skal jeg over til skjermkort forumet og spør om et skikkelig skjermkort med cpu ...

Lenke til kommentar
Hva er det du skal laste som gjør at du må ha en egen Cpu på kortet?

 

HAr integrert på mitt, funker fett og er skjelden over 5-10% på cpu, pga nettverk!

Det lurte jeg også på ja.... altså, om du har en server som driver HARDT så kanskje. Men jeg merker null og niks til CPU bruk selv ved full nettverkslast. Det som får maskina til å knele da er brannmuren som går på veggen når den skal analysere maaange Mbit/s. Skrur jeg av den og står rett på nett, så er bruken omtrent null.

 

Personlig ville jeg heller kjøpt 100MHz til i CPU og kjøpt et billig nettverkskort. Den controller-chipen på NICs er svakere enn det...

 

Kjella

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med både Intels PRO100+ og 3com sine 3c905-?? kort, sjeldent noe bug med de.

 

Du fokuserer veldig på nettverkskortet, husk at det skal jobbe mot noe.. Lite vits å kjøpe noe svindyrt kort for å øke stabilitet (inkludert hakking) hvis du har en switch til 300 kroner. Slik hakking kan oppstå f.eks når kort og switch krangler om hastighet og duplex den skal bruke, eller når switchen ikke klarer å motta trafikken, fyller bufferet, og data må sendes på nytt. Har du prøvd å force f.eks 100mbit full duplex i både kort og switch? Kabling er også viktig, sjekk at du har minimum Cat5 kabler med skikkelige plugger. Spesiellt hjemmelagde kabler kan slite på pluggsiden.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det integrerte nettkortet på mitt hovedkort belaster cpuen en del ved bruk. Da jeg ofte har jevn last fra pc'en min over nettverket, vil jeg da ha mindre ressurser å rutte med på de programmene/spillene jeg bruker selv. Jeg kjøpte så et intel pro/100 s kort som avlasta cpuen gangske bra, men kortet kræsja, og jeg må ha et nytt kort. Poenget var så at jeg ville prøve et annet type kort enn intel kortene. Er dette så sinnsykt vanskelig å fatte da?? Det hadde såklart ikke vært noe problem hadde jeg hatt et hovedkort med nforce2 chipset eller noe sånt, da disse integrerte kortene er veldig gode, men jeg har da desverre ikke planer om å bytte hovedkort med det første! DERFOR vil jeg ha et hissigkort når jeg først skal ha et nytt kort.

 

Jeg vet at kabling og/eller switcher ikke er flaskehalsen i systemet, derfor all fokusen på kortet.

 

 

Det virker som at kompetansen på nettverkskort blant brukerne på forumet her ikke er høy nok for mine sære krav, så jeg tror heller jeg må eksperimentere meg frem til dette på egen hånd.

 

Darkslayer: Det siste innlegget ditt var høyst provoserende, selv om jeg ikke skal gidde å kommentere det noe mer her nå. Mange større avanserte nic har dedikert prosessor, om du så vil tro det eller ikke. CPU er jo en fellesbetegnelse for en prosessorbrikke, så til og med den gamle kadetten min har en bitteliten cpu som kontrollerer indikasjonslampene på dasjbordet osv. Det er desverre ikke min feil at du ikke er gammel nok / har nok fagkunnskap til å innse at en cpu er mer enn en AMD XP 2500+.

 

Til alle som har kommet / prøvd å kommet med konstruktive kommentarer på mitt problem vil jeg bare si: takk :love::)

 

Det ender nok opp med at jeg prøver et nytt Intel PRO/100 S desktop eller server nic.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Problemet DJ-JK har jeg selv vært borti! f.eks Realtek sine 8139 kort. Med disse kortene hadde jeg høy cpu load. Så byttet jeg til et 3com 905-TX kort. cpu load gikk ned til normalen igjenn.! Så jeg støtter dj-jk om egen dedikert "CPU" på nettkortene. Har selv vært til DJ-JK når han hadde intel korte i pcen sin og jeg vet at intel korte kræsja pakkan hainnes. CRC error på så å si alt.!

Endret av _Nitro_
Lenke til kommentar
Problemet DJ-JK har jeg selv vært borti! f.eks Realtek sine 8139 kort. Med disse kortene hadde jeg høy cpu load. Så byttet jeg til et 3com 905-TX kort. cpu load gikk ned til normalen igjenn.! Så jeg støtter dj-jk om egen dedikert "CPU" på nettkortene. Har selv vært til DJ-JK når han hadde intel korte i pcen sin og jeg vet at intel korte kræsja pakkan hainnes. CRC error på så å si alt.!

Riktig _Nitro_!

 

Det er tydeligvis flere her som nekter å innse et problem hvis de ikke har vært ute for det selv.... Vanskelig å komme lengre med slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Nå har jeg leita opp og ned på noen usedvanlig treige sider websiderIntel sider. Det var ikke så lett å finne forskjellen på de 2 korta, men fant omsider den riktige informasjonen.

Foskjellen er følgende, dette har serverkorte som ikke desktopkorte har:

  • Adapter Fault Tolerance
  • Adaptive Load Balancing
  • Fast EtherChannel* (when used with a capable switch)
  • Gigabit EtherChannel* (when used with a capable switch)
  • Intel® Link Aggregation (when used with a capable switch)
  • Intel® Link Aggregation (when used with a capable switch)
  • PCI Hot Plug and Active PCI

Så håper dette hjalp litt

 

Mvh

Cyrus

Lenke til kommentar

Mer info fra Intel :)

Intel's Adaptive Load Balancing (ALB) —also known as asymmetric port aggregation—is a method of ensuring consistent high server throughput and transparent backup connections by using multiple network interface cards and balancing the data transmissions across them. As many as four Intel® server adapters, connected to a switch, can be configured to work together as a "team" for an aggregate throughput of up to 400 Mbps with Fast Ethernet adapters or 8 Gbps with Gigabit Ethernet Adapters.

 

/Cyrus

Endret av Cyrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...