Gå til innhold

hvilken oppløsning når man lager en side? 1024x768


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei sann.. sitter nå og jobber med et lite prosjekt.

 

jeg har 1280x1024 i oppløsning på skjermen min, og foretrekker det! men så lyder sprørsmålet slik. burde jeg bygge siden for 1024x768 eller 1280x1024?

 

mvh bigben

Det er per dags dato langt flere som sitter i 1024 enn i 1280... Så det vanlige er å bygge utifra det.

 

EDIT: Beaten on the finishline...

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar

Bygg siden så den funker å se i 800x600 oppløsning mht bredde, men tenk 1024x768 når det gjelder høyde(iallefall på hovedsiden). Om det fremdeles er noen som bruker 800x600, så er det utrolig irriterende å måtte scrolle i bredda. Lag gjerne siden dynamisk, så bredden stiller seg etter skjermoppløsninga...

Lenke til kommentar
Du skal ikke optimalisere siden for noen oppløsning. DU skal bruke "flytende" elementer, som posisjonerer seg der de skal i forhold til hvor stort nettleservinduet er.

Å optimalisere vil si "vises best i", og det er det ikke noe galt i, så lenge den også kan sees i andre oppløsninger.

 

Flytende layouts har vel egentlig fint lite med dette å gjøre. ;)

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre, er å tenke over hvilken brukergruppe du skal nå.

Om du lager en side for folk på forumet her, kan du ta utgangspunkt i 1024 vil jeg tro, men om siden er for åpningstidenene på matstasjonen i Sudan, så ville jeg valgt en langt lavere oppløsning..

 

Selv pleier jeg å ha for 800*600, og da er 780 en ideell bredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...