Gå til innhold

Filen vil ikke la seg slette

gustav

Anbefalte innlegg

Har en fil av typen mp3 som ikke vil la seg slette. Filen har et veldig langt filnavn. og filen er på noe over 5 mb.

Prøver også å slette mappen hvor filen ligger. Men da får jeg beskjed om at man ikke kan finne den nevnte filen (som jo ligger der), og at mappen derfor ikke kan slettes.

Når jeg høyreklikker på filen, får jeg ikke opp den vanlige menyen som jeg pleier å få når jeg klikker på filer (med bl.a. valget slett fil).

Noen forslag.

Beklager dypt og inderlig hvis dette topic havnet i feil kategori.

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, filen brukes ikke av noen programmer, og den er ikke skrivebeskyttet. Når jeg forsøkte å slette mappen den ligger i fikk jeg beskjed om at den nevnte filen ikke kan finnes. Filen har et utrolig langt langt navn. Filen er en utpakket fil. Alle de andre filenen som ble pakket ut sammen med denne lot seg slette. Hmm.

Lenke til kommentar
Hadde et veldig likt problem en gang. Løste det med å slette filen sammen med en annen fil, bare opprett en tekstfil, hva som helst, marker den og filen du vil ha bort og slett dem.

Prøvde dette, men denne slitsomme filen, ville merkelig nok ikke la seg markere sammen med den andre filen jeg lagde. Merkelige greier.

Lenke til kommentar

Takk for bra tips, disse programmene blir nyttige ved senere anledninger, men filen blir garantert ikke brukt av andre programmer, sjekket også dette med de programmene dere anbefalte.

Grunnen til at filen ikke kan slettes er at man av en eller annen grunn ikke kan finne den. Jeg får IKKE meldingen "filen kan ikke slettes fordi den blir brukt av annet program/prosess. Jeg får ikke slettet mappen filen ligger i fordi systemet forteller meg at man ikke kan finne den aktuelle filen som ligger i mappen (og som jeg ønsker å slette). Men den ligger der, og er på litt over 5 mb. Kan det ha noe å gjøre med det utrolig lange filnavnet?

Lenke til kommentar

Det som var merkelig var at det ikke gikk an å rename filen. Hvis jeg markerte filen og deretter klikket på den (ikke dobbeltklikket) ville den ikke la seg rename. Hvis jeg høyreklikket fikk jeg opp en helt uvant meny hvor det var helt uvante alternativer ( her manglet bl.a. "slett" og "endre navn"). Så filen lot seg ikke rename.

Nå løste jeg det via cmd, og takker for tipset el_cash og Chief, og fikk slettet filen derfra. Takk for alle andre tips også :D

Uansett skulle det være interessant å vite hvorfor denne filen var så vanskelig å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Det er vel Windows som prøver å "cache" filen - finne info. om filen som blir vist i Detaljer-feltet. Det er ekstremt irriterende når man skal arbeide med .avi-filer.

Takk, kjenner til det. En løsning på problemet kan være følgende:

1. Open up regedit

2. Goto HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler

3. Delete the "Default" value which should be "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

Deretter, kan avi-filen slettes. Men det visste du kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...