Gå til innhold

Hvilken harddisk er roligst?

M-WaWe

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har satt i gang ett prosjekt her hjemme. Målet er å få en nesten lydløs maskin.

I den forbindelse så har jeg funnet ut at jeg skal/bør bytte ut mine 5 Western Digital harddisker.

Jeg har 2 x 200 GB og 3 X 160 GB nå og bytter jeg ut så vil jeg ha enda litt mer plass.

Så jeg kunne tenke meg Sata disker og helst 250 gb pr stk.

Men det er ikke nødt til å være Sata disker.

Vil liksom ha mest mulig GB pr kroner.

Men de MÅ være rolige...siden det er derfor jeg bytter ut de jeg har.

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datating: Jeg ville tatt ut den maxtoren som alternativ siden den støyer ganske mye etter min mening.

M-WaWe: 250GB er ganske dyrt per GB, dessuten får man ikke de mest stillegående valgene Samsung og Seagate i så store størrelser ennå. Jeg ville nok gått ned til 200GB, og satset på 6 stk. (til sammen 1,2TB eller 1TB med Raid5)

Har du et hovedkort med 6 stk SATA-plugger, eller skal du kjøpe en kontroller i tillegg?

Jeg vet ikke hvilket tidsperspektiv du har på byttet, men hvis du kan utsette det noen få måneder så kommer Seagate med 2 platers 250GB-disker og 3 platers 400GB, og 4 platers 500GB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ville kanskje også ventet på 250GB diskene fra Seagate sine disker...

Hvis du må ha hd'ene nå så ville jeg kjøpt Hitachi dekstar http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=14865

Har den selv og er meget fornøyd med den. Det kom en merkelig lyd en gang i blant, en slags "vine" lyd. Kanskje litt plagsomt, men lyden har av en eller annen grunn forsvunnet etter at jeg monterte hd'en i mitt nye antec sonata kabinett.

Hardisken er veldig rask og bråker veldig lite...ANBEFALT!!! HD'en kommer også veldig bra ut i tester.

Hd'en kommer bedre ut i totalt ytelse sammenlignet med maxtor og western digital sin 250 GB SATA disker, men så kom også Hitachi sin disk senere ut... Ut i fra tester så er ikke forskjellen så ENORMT stor, men sammenlagt av ytelse på forskjellige områder så kommer Hitachi hakket foran... bare les! det er plenti av nettsteder som har testet disken.

Har ikke erfaringe fra seagate sin disker, men fra andre folk sine erfaringer så skal de visst vær utrolig stillegående....men er kanskje også midt på treet av ytelse da :hmm:

Endret av ^ole
Lenke til kommentar

Når det gjelder støynivå, så er Samsung de diskene jeg syns har vært mest stillgående. Jeg har da vært borti Western Digital (noen støyer mye, andre mer normalt. Kommer sikkert an på modell), Hitachi (Ok støynivå og god ytelse. Totalt sett beste diskene etter min mening), Segate (ok støynivå, kunne vært bedre ytelse, men det er en stund siden jeg hadde disse. Kan ha forandret seg), og Samsung. (Veldig stille, knapt hørbar selv når de jobber for fullt. Er dog uskikker på kvaliteten. Har hatt en ødelagt disk)

:)

Lenke til kommentar

Min erfaring er dette :

Maxtor : STØY

WD : STØY

Samsung Spinpoint P80 : STILLE

Samsung'en kommer bra ut i tester mhp støy. Jeg har hatt 2-3 av disse, og merket stor forskjell til WD og Maxtor'en min.

De fleste denne tråden skriver også at Samsung P80 er stille, mens de andre typene har litt varierte meninger.

Jeg skal iallefall kjøpe Samsung Spinpoint neste gang jeg skal kjøpe disk.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
De fleste denne tråden skriver også at Samsung P80 er stille, mens de andre typene har litt varierte meninger.

Så litt på komplett og der så jeg at de kun har 160 GB i Samsung P80.

Skal bytte ut en 160 GB WD og vil egentlig ha større en dette.

Nå har jeg bestilt en 200 GB men kunne i utgangspunktet tenkt meg å bestille enda større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...