Gå til innhold

Støyende Nec ND-3500A-brenner

Debauchery

Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket litt rundt og sett at mange sier at denne brenneren er stillegåenede. Jeg opplever akkurat det motsatte. Setter jeg i en DVD eller CD til å leses bråker den sinnsykt mye mens den spinner platen. Lyden overgår alt viftestøy. Jeg tipper rundt 30-33 db.

Er dette unormalt, eller er det bare meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brøkete i forhold til 16x DVD-ROM spillere? Nei - den er litt roligere enn de fleste billige 16x DVD-ROM'er.

Overdøver viftene? Ja, den brøker en god del mer enn viftene mine ihvertfall.

Men til å være en så rask leser/brenner vil jeg påstå at den er stillegående i forhold til f.eks 16x DVD-ROM spillere.

Lenke til kommentar
kan det være vibrasjoner som forplanter seg til kabinettet ditt?

Niks, absolutt ikke. Det er en høy durelyd, ikke mye ulik den vifter lager.

Ja det er en lett brummende/summende lyd.

Kan ikke forvente at den er like stille som en mye tregere brenner som ND-1300A.

Jepp jeg har også 2 stk 120mm vifter :D

Den bråker ikke mer enn BenQ og Pioneer 16x gjør ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Driver å tester ut en NEC 3500A men synes den bråker fælt ! Har en LiteON 851s og må si at NEC'n støyer mye mer en LiteON.

Greit nok at det støyer noe når man brenner plater på 8X etc, kopierer data fra DVD/CD til harddisk, kjører tester av type Nero CD/DVD Speed etc - det gjør også LiteON.

Når man derimot spiller av en film er LiteON helt stille, mens Nec'n støyer en hel del. Det er ikke vibrasjoner eller dårlige plater som forårsaker dette da de går stille i LiteON.

Er dette riktig eller er det feil på NEC'n ??

Lenke til kommentar

Ser ut til at dette med støy er veldig subjektivt og avhengig om man har en PC som bråker eller ikke.

Imidlertid har jeg funnet årsaken til at brenneren støyer:

Nærmere undersøkelse av brenneren viser at den vibrerer lett. Dette forplanter seg til rammen og chassiet og dermed skapes det en liten resonans som er mest fremtredende ved middels hastighet. Skal prøve å få den byttet.

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Data-CD og *.avi film blir vel det samme. Da er vi enige NosebleeD - de andre har vel noen treskeværk av noen PC'er siden de ikke hører NEC'n.

Det er vel bare slik NEC'n er da. Rart den må sveive å gå så mye når LiteON ikke behøver dette ved samme dataoverføring. Trolig en default innstilling uavhengig av hva som faktisk trengs av rotasjonshastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...