Gå til innhold

Millitæret, og langt hår


-kga-

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglenne i millitæret for langt hår?

 

Har de lov til å tvangs klippe deg?

Jeg blir nemmelig trua med det.

Jeg må sette opp håret så det ikke rører kragen, og jeg skal heller ikke ha hår som detter ned bak øra. Hvis det skjer så truer de med å tvangs klippe meg.

Når det gjelder hårnett så får jeg en del kontra meldinger. Noen sier jeg skal få det på meg, og andre sier jeg skal se å få a meg den driten der.

 

 

Det som irriterer meg er at i en annen tropper så er det en som får lov å gå med håret i hestehale. Jegnter igjen blir ikke tilsnakka om de har håret dettende ned bak øra, eller om det berører kragen litt.

 

 

Jeg vil gjerne hvite hva slaks lover og regler jeg har på min side når jeg har langt hår.

Er litt beskymra for å bli tvangsklept.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har ikke lov til å tvangsklippe deg, men du kan risikere at de forflytter deg til et høl hvor det ikke er fare for menneskelig kontakt hvis du har et drittbefal.

 

Ellers har de helt rett i at håret skal være satt opp og at de ikke skal nå ned til kragen. Noen steder/tropper er slappere, men slik er reglene.

Lenke til kommentar

Er du ferdig i rekrutten? Hvis du er det er det egentlig bare å klippe seg etter reglementet, evt søke om tillatelse til bruk av hårnett, og hvis du ikke er det skal du EGENTLIG kunne gjøre det samme; bare gå litt mer forsiktig frem.

 

Vår troppssjef krevde for eksempel at alle glattbarberte seg, kjedelig for de folka som hadde spart i måneder å skulle måtte legge opp igjen etter rekrutten. (Når en anlegger skjegg skal en være i leir helt til det er grodd ordentlig.)

Lenke til kommentar
så lenge håret ikke hindrer deg i og gjøre plikte/jobben din på noen måte kan det vel ikke ha noe og si?

Jo, du skal se "skikkelig" ut i kongens klær.

 

Det er heller ikke lov å kreve at folk barberer seg annet enn ved mobilisering. Grunnen til at man kan kreve det da er at vernemaska ikke fungerer helt med helskjegg..

Lenke til kommentar

Ingen kan tvangsklippe deg. Fysisk avstraffelse i militæret er ikke tillatt. Jeg har håndert noen personellsaker i militæret. Men du kan få en reaksjson for brudd på uniformsreglementet og ordnenekt. Typisk en bot og refs.

 

"UNIFORMSREGLEMENT FOR HÆREN

49. Hår, skjegg, smykker o l

Hår og skjegg skal være velpleiet og holdes innenfor moderate former. Den frisyre som nyttes skal ikke hindre korrekt bæring av hodeplagg, eller andre effekter som hjelm og vernemaske.

 

Langt hår skal enten settes opp eller samles i hestehale/flette ved hjelp av strikk eller nøytralt hårbånd. "

 

Hvis det er nødvendig, kan du søke sjef for høyere enhet om tillatelse.

Lenke til kommentar

Jeg hadde langt hår da jeg var inne.

(14-15 år siden. )

Var forsåvidt ikke noe problem, men det var mye pes fra befalet.

Ingen kunne legge fram noe mer enn regelen som KS siterer, så håret beholdt jeg. Men jeg mener at skal man ha langt hår bør det "se ut" og ikke henge på hodet som ei slitt skurefille, uansett om man bærer uniform eller ikke.

Ble til og med korporal med det håret. :D

Når jeg tenker etter nå i ettertid: hjelpe meg så upraktisk det var ...

Lenke til kommentar
KS: Har du noen referanser angående det med at en kan ha det i hestehale. Vil gjærne ha noe sikkelig for hånden som jeg kan bruke når jeg spørr om jeg kan gå med hestehale

For referanse gå til http://www.webstaff.no/, klikk Uniformsreglement, Uniformsreglement for Hæren, Del 1 Alminnelige bestemmelser, gå til punkt 49 og du har hele reglementet.

 

Sett opp søknaden slik du ville gjort med en stridsmedling for å vise at tar tjenesten seriøst ;-) De franske Truser Har Hull Nesten Helt Underst.

 

DTG (Dato-tids gruppe)

Fra

Til

Hvem

Hvor

Når

Hvorledes

Underskrift

 

Henvisningen gjøres til TJ 12 - 3: "Uniformsreglement for Hæren", del 1 nr 49.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Kommer an på hvor du tjenestegjør når det gjelder klipp...Noen steder må jentene og ta håret...

Flere gutter beholder håret og noen skjegg. Hvis det er trimmet og ser skikkelig ut kan det beholdes var det vi fikk vite.....

Jenter skal ha håret i enten "bestemorknott" eller flette. Noen steder er det ok med hestehale og...Hår som ikke går i hestehale bør festes med klemme...

Virker som det kommer an på sted og befal, hvor streng de er med reglene og hva de selv synes ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal i millitæret til neste år, og har langt hår.

Viss dem skal ha meg klippet stikker vertfall jeg til helvette. Ikke faen om det skjer.

Da sitter jeg heller i fengsel for millitær nekt.

 

Skal i sjøforsvaret, noen som har erfaringer med dette der?

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem. Jeg kom inn med helskjegg, vel å merke jevnt 25 mm og trimmet, og det var ikke noe problem. Nå glattbarberte jeg meg og klippet håret, men det var frivillig og uten press.

 

Tror ikke det var noen i vår tropp med langt hår, men det var noen i en eller annen jallatropp, og det holdt at de satte det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...