Innos Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 WARNING! BILDENE ER STORE! Så derfor vil jeg heller ha det, ble dyrt å kjøpe kort til så mange, jeg har jeg chello bredbånd 1mb/200kb som de har oppgradert det til nå, og det er ikke helt som andre typer internett, det går nemlig gjenom dekoder. Og skal ha lyse senere, så må funke til begge, men gidder ikke bestille før de kan ta det opp, så må vente til da med det. Har det sånn som på bildet nå. Tenkte jeg skulle gjøre det sånn, men problemet er om alle switcher støtter "chello ledninger" den vi fikk av chello(egentlig upc da)gjør jo det, og tror ikke det er noe annet enn et vanlig dritt modem, trenger hjelp til vhordan jeg skal sette det opp, og hvilke komponenter jeg skal kjøpe(helst fra pcutstyr eller databutikken men må ikke). Og hvor jeg får kjøpt jævlig lange "chello ledninger", helst hjelp fra noen som har satt opp chello før, men fra andre som vet hva chello er går også. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 men problemet er om alle switcher støtter "chello ledninger" den vi fikk av chello(egentlig upc da)gjør jo det, og tror ikke det er noe annet enn et vanlig dritt modem En Chello-ledning? Hvor går denne ledningen da? Mellom kabel-modem og PC/switch? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Se på det første bildet du. Kaller det det fordi jeg aldr har sett det andre plasser enn på dekoderen og modemet mitt. Endret 26. september 2004 av hba Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Se på det første bildet du. Har sett, men du har en veggboks med ett uttak og det går en ledning mellom dette og switchen? Er det innebyggd noe kabelmodem i denne switchen eller er det en helt ordinær switch? Hva heter den? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Det forslaget ditt vill ikkje virke. Du må bruke modemet du har fått av chello. Og viss det ikkje har ein ruterfunksjon, så trenger du og ein ruter imellom modemet og switchen. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Så jeg må kjøpe en ruter og en switch? Fins det ikke en billigere løsning? Lenke til kommentar
Never Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 router med innebygdt svitsj får du vel fra 300,- ikke så gale dyrt det da.. Lenke til kommentar
gohabsgo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Hei. Jeg hadde bredbånd fra UPC (Chello). Hadde et ekstra nettverkskort på PC'en som jeg hadde som printerserver. Den var koblet til kabel modemet via en nettverkskabel og fungerte som en ruter. Hadde så en hub koblet til mellom denne PC'en og mine andre PC'er. Ikke optimal løsning, men det billigste for meg. Måtte kvitte meg med UPC, de var for ustabile. Hadde dårlig forbindelse nesten hver helg, spesielt Søndag (pakke tap). Nå har jeg Nextgentel. Den ble levert med en bredbåndsruter så nå trenger jeg ikke bruke PC'en som ruter. Har også byttet ut hub'en og erstattet den med en switch. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Jeg regner med at disse Chello-ledningene som du kaller dem, er Koaksial-kabler med BNC-plugger? Mener altså f.eks. kontakta som går mellom TVen og antenneuttaket? Endret 26. september 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Ok, da kjøper jeg denne, hvis den har router i seg da, hvis ikke kan dere anbefale en? Den har fått bare gode erfaringer her på hw, jeg trenger vel ikke 1000mb switch gjør jeg? Ta tar jeg ledningen som nå går i pcen i en switch og tar ledning fra alle pcene i switchen, vil det gå? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Ja nå sjekka jeg, det er samme kontakt som det spm går i tven, men de så veldig annerledes ut, men de går i tven tror jeg. Lenke til kommentar
gohabsgo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Coaxial kabelen (som du kaller Chello kabel) skal du ikke gjøre noe med. Den skal alltid gå mellom uttaket i veggen og Kabel Modemet. Du skal ta nettverks kabelen (som nå står mellom kabel modemet og PC'en) og koble den fra kabel modemet til en Ruter/Switch. Deretter kan du koble de PC'ene som skal dele internett forbindelsen til ruteren/switchen. Du trenger en ruter hvis du skal dele 1 IP adresse som du får fra Chello på flere PC'er. (se f.ex her dinside) Her er en ruter. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Vel foreløpig er det bare to pc'er sm skal sammen, den siste kommer ikke før etter jul, så da står det jeg kan bruke en spesialkabel, men problemet er at pcen ende trenger maks 10 meter, mens til rommet mitt trenger jeg ca 15, noen som evt hvor jeg får en sånn kabel? Skal helst være sånn at det ene hodet er 10 meter framme og det andre 15-20, sånn ca hvor mye koster dette? Er det stabilt? Lenke til kommentar
gohabsgo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Du kan bruke en krysset nettverkskabel for å koble 2 pc'er i nett. En slik kabel kan du få kjøpt. Bare forklar hva du skal bruke den til. Men da trenger du et ekstra nettverkskort i en av PC'ene for å koble denne til kabel modemet og da fungerer denne som en sofware ruter. Har du en IP adresse fra Chello (Chello Classic) som du skal dele på 2 PC'er må du bruke en ruter. Enten en hardware ruter som f.ex SMC ruteren jeg viste til, eller ruter i softare der du har en PC m/ 2 nettverkskort. Finnes en funksjon i ruteren som heter NAT som lar deg definere 2 interne IP adresser. e.g 10.0.0.1 og 10.0.0.2 for de 2 PC'ene du har i ditt lokale nettverk. Mens begge PC'ene blir sett på som å ha den samme offisielle IP adressen som du får (dynamisk) fra UPC når du kommuniserer med utenomverdenen. Hvis du ikke bruker en ruter, men heller bruker en hub eller en switch må du oppgradere ditt Chello abonnement slik at du får tildelt 2 offisielle IP adresser. (Chello Plus) Men dette blir nok dyrt og ingen vits uten at du virkelig trenger det. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Jeg forsto ikke det helt, ok jeg har 2 nettverkskort, ivl det funke da? Hvorfor må jeg ha 2 nettverkskort, er det ikke bare at den ene kablene skal inn i den ene pcen og den andre i den andre? Eller er et du snaklke om nå å gjøre den ene pcen til server? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Leste hele nå. Så jeg trenger altså en ruter, men trenger jeg en switch i tilleg? Eller trenger jeg bare en ruter, men fuker en berdbåndruter bare til bredbånd og en adsl ruter bare til adsl? Har dere en å anbefale? Endret 27. september 2004 av hba Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Om rutere så er vel bredbånd og ADSL det samme. Jeg anbefaler Jensen rutere, men DLink har også gode/billige rutere Lenke til kommentar
Innos Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Blir vel denne da, siden den har bare gode erfaringer, utenom en men han sier den er bra bare ikke til hans bruk(som ikke er det samme som mitt)skal bnare brukes på 3 helt vanlige pcer, tror du denne vil holde til lyse bredbånd også? Vet noen hvor lang den nettverkskabeen som følger med er? Lenke til kommentar
gohabsgo Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Høres ut som et lurt valg. Denne vil også fungere sammen med Lyse. Det står i spørsmål og svar på Lyses hjemmesider at du trenger en ruter for å dele bredbåndet når du bruker Lyse. Så da er denne midt i blinken. Lykke til med jobben Lenke til kommentar
Valent Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 bildene funker itte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå