Molochtov Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Hei, trenger litt hjelp til en nybegynner på trådløsnettverk. (Har søkt endel rundt på forumet og funnet mange guider/ råd til oppsett av trådløstnettverk, men finner ingen eksakte svar på hva jeg må gjøre) Har gått til innkjøp av flg. trådløst aksesspunkt fra 3Com: http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php...d=17290&id=8107 (3CRWE554G72-ME) Har kommet til trinn 1 av oppsettet: Oppkobling: (har internett fra NGT) Netopia 3551 ((kabel)) 3Com aksesspunkt ((kabel fra lanport)) Stasjonær pc. Har fulgt wizarden på oppsettet av aksesspunktet og satt opp til å motta ip og DNS automatisk (anbefalt av wizarden). Ingen krypteringer og ingen SW firewall (foreløpig). Jeg skal nå komme meg på internett iflg. 3com-lappen som fulgte med aksesspunktet. Problem 1: Jeg kommer ikke på nett. Hvis jeg kobler netopiaen rett i pcen igjen er jeg på nett. Kommer altså ikke "igjennom" aksesspunktet og ut på nett. Hva må jeg gjøre? Endret 27. september 2004 av Molochtov Lenke til kommentar
Trondj Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Det første du kan prøve er koble Netopia ruter til en Lan port i stedet for til Wan porten på 3com ruteren. Det måtte jeg gjøre for å få dette til å virke. Disable også DHCP i 3com ruteren og og brannmuren. Hva slags ip adresse får du når 3com ruteren er koblet inn? Ellers kan du gå hit Relativt.net dette er uoffisiell support side for NGT. Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Skal prøve lan-porten. Men hvis jeg tar av DHCP, må jeg da legge inn ip-adresser og dns manuelt? Hvilken adresse, maske og gateway må jeg bruke? Hvilken dns? Må jeg endre ip til aksesspunktet også? (det er ikke en ruter, men et aksesspunkt) Må jeg endre noe i ruteren? (netopia) Lenke til kommentar
Trondj Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Du må sette 3com ruteren til å motta ip adresse da skal den få ip adresse fra Netopia ruteren (10.0.0.x). Du trenger ikke å gjøre noe i netopia ruteren. Ellers så anbefaler jeg deg til å gå inn relativt.net siden der finner du svar på det meste når det gjelder NGT. Trådløse nett bak NGT's ruter denne artikkelen forklarer alt. Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Ok.. strålende! Kobla på lan-porten og jeg er på internett (på den stasjonære..) Har fått satt opp aksesspunktet med kryptering og mac-adresse, og jeg får logget meg på det trådløse nettverket med laptopen ... men jeg kommer ikke trådløst på internett med min lille laptop.. Jeg er pålogget med god signalkvalitet. Hva må jeg nå gjøre for 1) å kunne komme meg på internett med laptopen. 2) å dele filer mellom maskinene Endret 27. september 2004 av Molochtov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå