BA1 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Hei. Har planer om å kjøpe ny (brukt) CPU til ei gammel maskin eg skal oppgradere. I dag har eg 333 Mhz MMX Pentium 2 CPU. Det er Slot 1 "kontakt" på hovedkortet. Ser ein del plasser der ein kan kjøpe ny/brukt 700-800 Mhz PIII CPU til ein hundrelapp eller 2 (kunne sikkert fått slike endå billegare viss eg hadde kjent "nokon") Problemet er at når eg kontaktar folk som har bruktannonser så veit dei ikkje om CPUen passer til Slot 1. Ein 800 Mhz PIII kan vel også vere Socket 370. Andre også? Er det stor forskjell på ein CPU til Slot 1 og til Socket 370? Nokon som kan forklare? Min CPU (med vifte kjøleribbe osv) er veldig "avlang", rektangulær. Er det slik at Socket 370 CPUen er meir kvadratiske? Viss eg kjøper ny CPU utan kjøleribbe og vifte, vil eg kunne ta dette av min gamle CPU og plassere det på den nye? Beklager viss dette var veldig dumme spørsmål ... Men eg håpar nokon vil hjelpe!! Takk! Edit: Den CPUen eg har er PII 333 ikkje PIII Endret 26. september 2004 av BA1 Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Slot1 fåes både i PII og PIII versjon. Du bør sjekke hva hovedkortet ditt støtter, prøvd med Everest Homed ed om du ikke kan lese fysisk på hovedkortet eller noe. Everest finner du her - http://www.lavalys.com/products.php?lang=en Når du vet hva hovedkortet støtter da kan du bedre finne den CPU som vil passe til ditt bruk, jeg vil anbefale å prøve å skaffe det største som HK'et fungerer sammen med. Noen Slot1 HK mener jeg støttet både PII og PIII, spørs når det er kjøpt da. Så det er litt håp for at PIII støttes, men må sjekkes. Slot1 er CPU som er montert på ett kretskort fra før, det skyves ned i ett spor på HK'et slik som man gjør med PCI kort, AGP og PCIe kort. Socket 370 som også er en PIII variant er som du nevnte mere kvadratisk og du setter CPU'en rett ned i en sokkel med masse hull til masse små pinner, slik som dagens CPU'er. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Husk at det slettes ikke er sikkert at det er støtte for Coppermine-prosessorer på et slikt hovedkort, selv om det har slot 1 tilkobling. Dette pga. andre spenningsnivåer osv. Kjører du med en Pentium 2 prosessor er det god mulighet for at du kan kjøre førstegenerasjons P3 som kom på maks 600 mhz ihvertfall. Kommer litt an på hvilket hovedkort du har, LX-brikkesett tror jeg ikke støttet disse prosessorene i det hele tatt. Har du derimot et BX-basert kort er det gode muligheter for at du kan bruke raskere Coppermine-prosessorer. Hvis du ikke greier å skaffe på slot 1 kan du bruker fcpga og slotkonverter. Det vil være enklere å hjelpe deg om du oppgir hvilket hovedkort du har. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Det finnes overganger for å bruke socket 370 cpuer i slot1 hovedkort. -PM meg om du er interisert i et slikt;-) Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Hei igjen Sjekka litt rundt hovedkortet no. Hovedkortet er Aopen AX6BC I manualen til HK står det under CPU: "Warning: Intel 440BX chipset supports max 100Mhz external CPU bus clock. The 103, 112 133 Mhz are for internal test only. these settings exceed the spec. of BX chipset, which may cause serious danage," Har lasta ned nyaste Bios. Den støttar opptil 133 bus og 8 ratio, altså litt over 1 Ghz CPU klokkefrekvens. Skal sjekke litt rundt om 440BX chipsettet støttar PIII med 133 bus hastighet... Nokon som veit noko om dette? Viss eg som nevnt i første innlegg, kjøper ein P3 CPU utan vifte/kjøleribbe, kan eg montere denne i den "boksen" som noverande P2 er i? Viss de skjønar... Takk for raske svar! Lenke til kommentar
Big Hawk Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Bx støtter ikke 133 fsb , men jeg har kjørt en PIII 550 100 Fsb på Fsb 133 = 733 Mhz. Med pci bussen på 1\4. AGP bussen fikk jeg ikke gjort noe med , så jeg brente av mitt Voodoo 3 kort etter et år, Nå bruker jeg den som server, med et pci grafikk kort, fremdeles går cpu`en på 733 Mhz: ). Men det ble skrevet masse artikler om dette emne på nette i gamle dager,så hvis du søker på google så finner du garantert info om det. Lenke til kommentar
Dumuzi Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Har kjørt AX6BX med diverse P-III CPUer, men det viser seg at i praksis kan du ikke kjøre FSB på 133 MHz. F.eks. 112MHz virker bra. Kjører P-III 450MHz, 500MHz, 666MHz (500MHz med 100MHz FSB), 933MHz i slotket (700MHz med 100MHz FSB) Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Så viss eg ikkje får 800 Mhz CPU med 133 FSB til å virke, så kan eg i det minste klokke den ned og kjøre den på 100 eller 112 FSB? Fann ikkje ut korleis eg kunne stille AGP bussen i Biosen.. kanskje ikkje dette er mogleg? Dumuzi, du har vel samme HK, veit du om dette går? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Jeg gjorde noe som ligner på dette... EDIT: ...med en 1.4ghz. Snurrer fremdeles fint på 1568 mhz og 112 mhz fsb. Endret 26. september 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Muffinman: interessant link, men vil helst klare meg utan slot-"konverter". Men skal sjekke det ut.. Mitt grafikkkort: ATI Rage Pro Turbo AGP 2x med 8MB minne brikketype: ATI 3D Rage Pro 2x Finn ikkje manualen i farten, men trur dette kan kjøre på 100Mhz. Har det noko å sei? Fekk heller ikkje til å stille PCI bussen. Har kunn eit PCI kort: eit gammalt nettverkskort. Kan dette ta skade? Takk for alle svar Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Bør vel ikke nærme deg 40 mhz på pci, men 37-38 går greit med de fleste komponenter... Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Bx støtter ikke 133 fsb , men jeg har kjørt en PIII 550 100 Fsb på Fsb 133 = 733 Mhz. Med pci bussen på 1\4. AGP bussen fikk jeg ikke gjort noe med , så jeg brente av mitt Voodoo 3 kort etter et år, Hei, Stemmer ikke helt dette! Jeg har et ASUS P2B-D Dual 440BX Slot1 (rev. 1.02) med 2x933/133Mhz CPU'er. (sviver lystigt her på siden av mig). Hadde tidligere 2x633/133Mhz og 2x450/100 Mhz på dette HK. (et kongekort på den tiden). Denne revision av HK'et kom med mulighet for 133Mhz FSB uten å øke PCI/AGP hastigheten (alt med jumpers). Man kan dog ikke køre over 133Mhz på FSB. (Med manualen fulgte xtra ark papir med tegninger av de nye jumperinnstillinger for 133Mhz FSB) PS. Ja - det var et stort problem med klokking på det tidspunkt. Ikke alle PCI-enheter tålte en økning på bushastigheten. Mvh Kimmer Endret 26. september 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Obligatorisk usaklig anbefaling: Kast alt i søpla og kjøp nytt. Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Fann ikkje ut korleis eg kunne stille AGP bussen i Biosen.. kanskje ikkje dette er mogleg? Dumuzi, du har vel samme HK, veit du om dette går? Ser at dette truleg ikkje er mogleg, men med jumber på HK kan eg velge mellom 1/1 og 2/3. Viss eg kjører FSB på CPU på 133 og set denne jumperen på 2/3 vil AGP porten ha FSB på 88 Mhz viss eg har fortstått ting rett. Viss mitt grafikkort er bygd for 100 Mhz buss, burde vel dette gå bra? Gjer ikkje noko om ytelsen blir dårlegare for skal ikkje spele på maskina uansett... Obligatorisk usaklig anbefaling: Kast alt i søpla og kjøp nytt. Blir vel litt dyrt å kjøpe nytt til ei maskin som skal brukast til testing, nedlasting frå p2p, diverse fildeling etc. når maskina eigentleg fungerar bra (333MHz CPUen som eg no kjører på 412 Mhz fungerar eigentleg ganske bra til formålet, men synes det er litt artig med oppgradering ) Edit: Prøvde forresten å kjøre 100 Mhz FSB på min 333 PII CPU. Dette gjekk heller dårleg. Maskina starta ikkje i det heile tatt. Måtte resette CMOS med ein jumper. Heldigvis starta den igjen då, og alle komponentane ser ut til å fungere framleis... Endret 26. september 2004 av BA1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå