Gå til innhold

Hva hjelper overklokking for?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har aldri prøvd overklokking før, stoler liksom ikke helt på det. Jeg lurer på om noen kunne tenke seg om overklokking kunne lønne seg for meg, eller hva jeg bør gjøre for å få opp kapasiteten på maskina mi. Jeg har en 2,5 år gammel Dimension 8200 med 384 MB RDRAM (400mhz), 1.6 Ghz P4, og Geforce 2 Mx 64MB. Vil det da være mulig å spille noen av de nye spillene med tilfredsstillende kvalitet om jeg overklokker og kjøper nytt skjermkort, eller må jeg også skaffe mer Ram? Hva hjelper overklokking for?

Håper noen er i lærer-wannabe-hjørnet. :) Takk.

Og, ps, er det lovlig? Hvorfor føler jeg dette er et litt "svart" spørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å overklokke vil si at du øker antall pulser, nuller og enere, maskina di kan behandle per sekund!

La oss si at du overklokker fra 1600mHz til 2000mHz, da vil CPUen din takle 400 000 000 nuller og enere mer enn opprinnelig og kan prosessere mer data på 1 sekund enn tidligere!

Du skal uansett klokke ganske så høyt før du kan begynne å spille spill som Doom 3 og HalfLife 2 allikevel og det blir nødvendig med mye mere ram for disse spillene på høy grafikk, for å ikke snakke om skjermkortet ;)

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Stemmer at det er en Dell. Jeg har lest litt av nybegynnerveiledningen, og skjønner at mitt system sannsynligvis er optimalisert fra før.

Å kjøpe RDRAM er nok lite aktuelt nå ja. Jeg nøyer meg med de 384 jeg har og kjøper heller en ny maskin siden. Eller er det mulig å kjøpe nytt hovedkort til denne maskina? (Blir kanskje egentlig et nytt emne men.)

Takk for alle svar!! :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Dell fordi det var "trygt og godt" for noen år siden, og jeg hadde hørt at det skulle være mye billigere enn vanlige butikk-pcer. Nå er jo situasjonen en helt annen, og jeg har lært mye, så nå ville jeg sikkert ikke kjøpt Dell, kanskje heller en av pakkeløsningene som presenteres på dinside evt. bygget selv (men da må man jo optimalisere en god del selv da!)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Dell fordi det var "trygt og godt" for noen år siden, og jeg hadde hørt at det skulle være mye billigere enn vanlige butikk-pcer. Nå er jo situasjonen en helt annen, og jeg har lært mye, så nå ville jeg sikkert ikke kjøpt Dell, kanskje heller en av pakkeløsningene som presenteres på dinside evt. bygget selv (men da må man jo optimalisere en god del selv da!)

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...