Gå til innhold

Noise Control kabinett og varmeutvikling

Anbefalte innlegg

Hei, har et lydisolert Noise Control kabinett m/noise control PSU, som betyr at det er lite luftsirkulasjon.

Oppsettet mitt er

Duron 700@800 m/Igloo Silent Breeze vifte

Asus Geforce 2

Seagate Barracuda 160 GB

CPU temp er for øyeblikket 44C, og system temp 30C.

Jeg har planer om å oppgradere PC'n, men lurer på hvordan det er med dagens

prosessorer f.eks Intel P4 3.0 ghz og AMD Athlon64 3500+ med tanke på varmeutvikling. Kjøp av et kraftigere grafikk-kort vil vel også ha betydning.

Noen som har erfaring med slike kabinetter og har noen tanker om dette?

Endret av MrA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Amd 64 utvikler veldig lite varme, et godt eksempel på det er mine egne Idle temperatuer.

Kabinettet har ikke alverdens betydning for temperaturene, det som er viktig er hvor viftene er plassert, og vilke vifter. 120mm vifter er å foretrekke siden disse flytter mye luft, uten å båke noe særlig. Et bra kabinett som har dette er Thermaltake Tsunami. Men du bør kanskje si vilken prisklasse du har tenkt på og om det skal vare Fulltower eller miditower.

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Dette ser jo veldig lovende ut, blir nok å satse på AMD64. Jeg har ingen planer om å skaffe meg et nytt tower, siden det lydisolerte toweret jeg har nå funker bra.

Jeg har bare to vifter i det, den ene er i PSU'n og det andre er prosessor vifta, derfor er det nok lite sirkulasjon. Får se hvordan det går når jeg oppgraderer, om jeg må sette inn ei ekstra vifte (håper ikke det). Det er jo høst og snart vinter, så kanskje jeg kan nøye meg med å sette opp vinduet :roll:

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Du har jo allerede fått et godt svar fra Marius_EV, så jeg vil bare tilføye et lite forslag: Har du plass til et par gode (les:kvalitets-) 120mm vifter, så vil jeg foreslå at du monterer en i front for tilførsel og en i bakkant for avtrekk. Seriekobler du et par slike går de tilnærmet lydløst, men de vil allikevel gi en ganske god gjennomtrekk i kabinettet.

Lenke til kommentar

Det er sterkt anbefalt å ha minst en vifte som blåser inn, og en vifte som blåser ut av kabinettet. Psu'en flytter ikke alverden med luft og siden hdd'er, skjermkort cpu osv produserer en god del varme, vil kabinettet bli ganske varmt inni og cpu'en vil da bare bli "avkjølt" med varm luft. I likhet med skjermkortet og hdd'er.

Sett i noen vifter som skrue sa. Du kan jo ha bryter på dem (se en viss worklog i en viss signatur :p ) eller kjøpe viftestyring. Du kan også kjøre dem på 7 volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...