Singh tha king Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) den med 624MHz, er den noe bra? noen spm. ang. denne modellen. 1:kan den kople seg til pc og dele på ADSL? (har BT på pc'en) 2:batterilevetid er den noe bra? 3:greit og se filmer på den og mp3? 4:går det ann og skrive fort på word? 5:følger det med en penn som man kan trykke med? 6:går det ann og spille spill på den? bra? 7:kople til data mus eller tastatur? 8:hvis man spiller spill, og hvis det følger med en penn er pennen musa da? 9:skolen har trådløsnettverk over hele skolen, kan jeg kople til den da? eller er det med BT? 10:hva er Wlan? 11: kan den bruke mmc og SD kort? 12: har den ikke mp3? som ekstra utstyr? tenkte å kjøpe denne i januar/februar med 256MB mmc. PS. jeg har IKKE noe peiling på PDA'er! Endret 25. september 2004 av Singh tha king Lenke til kommentar
ponke Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Mange av spørsmålene der vil lett la seg svare på om du søker i diverse "begrepsordbøker". Her er spørsmålene jeg VIRKELIG synes du burde klare å finne svaret på selv: 1, 2, 5, 8, 10 og 11. 3: Filmer som er laget for en PDA, med andre ord, kodet om i et greit format og i grei oppløsning vil se strålende ut på en PDA. Batteritiden mens du ser film trenger dessverre ikke være så strålende, men det varierer sterkt fra PDA til PDA. 4: Blir som å spørre: Hvor fort går det ann å skrive på tastatur (generelt spørsmål med andre ord)? Svaret er uendelig raskt, helt tils når man grensen for hva inndata-utstyret og mottaker-utstyret takler... Alt står og henger på hvor god DU er... Har sett en del som er sykt gode på å knotte inn på det "on-screen"-tastaturet (et billedlig tastatur på skjermen som man trykker på med pennen). 5: Vet at denne er i "lista", men svarer for din skyld allikevel... Selvsagt følger det med penn, har ikke hørt om en PDA som ikke solgtes med medfølgende penn enda, men det vitner kanskje mer om min dybde-uvitenhet på dette området enn min kunnskap, da det sikkert finnes noen sær pakke som mangler penn. Men standarden er den at det følger med en penn, eller flere. 6: Hva mener du med spill? FarCry? Hva mener du med bra? Dette er spørsmål som står og henger på hva du har oppfattet som spill/bra på en PDA. Det finnes, til min kjennskap, mange gode spill til håndholdte, men forvent ikke noen muligheter for å starte opp Quake 3... 7: Tastaturer finnes, mus har jeg mindre kjennskap til. Dell selger et tastatur til X30, dessverre har den, i alle fall hadde den det sist jeg sjekka, bare engelsk tastaturoppsett. 8: Ok, da... Skal svare. SELVSAGT! 9: Står og henger på hvor åpent de har det, men jeg skulle tro at det går fint. Men hør med deres IT-ansvarlige om utlevering av tilgangskoder og dets like... 10: Seriøst, les en guide. De er ikke vanskelige å finne. 11: Hint for å finne svar: Står det i spesifikasjonene? 12: Media-avspilleren implementert i operativsystemet som X30 bruker støtter, så vidt jeg vet, MP3. Er i alle fall min oppfatning. Ta meg gjerne på denne om jeg feil-informerer her... Om du tenkte kjøpe denne i januar/februar jobber du virkelig ut ifra feil prinsipp i dataverdenen... 4-5 måneder er lang tid i dataverdenen... Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 den med 624MHz, er den noe bra?noen spm. ang. denne modellen. 1:kan den kople seg til pc og dele på ADSL? (har BT på pc'en) 2:batterilevetid er den noe bra? 3:greit og se filmer på den og mp3? 4:går det ann og skrive fort på word? 5:følger det med en penn som man kan trykke med? 6:går det ann og spille spill på den? bra? 7:kople til data mus eller tastatur? 8:hvis man spiller spill, og hvis det følger med en penn er pennen musa da? 9:skolen har trådløsnettverk over hele skolen, kan jeg kople til den da? eller er det med BT? 10:hva er Wlan? 11: kan den bruke mmc og SD kort? 12: har den ikke mp3? som ekstra utstyr? tenkte å kjøpe denne i januar/februar med 256MB mmc. PS. jeg har IKKE noe peiling på PDA'er! Mine svar: 1. Ja. Det kan du. Hvis du har MSI bluetooth dongle kan jeg si akkurat hvordan du skal gjøre det (Har PDA med BT og MSI BT i PC'en). Du må bare dele internettforbindelsen din inne i kontrollpanel. Hadde jeg vært deg ville jeg heller kjøpt en billig WLAN basestasjon, og brukt denne til internettforbindelse, fordi: - Du slipper å ha på PC'en din, - Du får en mye lenger rekkevidde, slik at du kan gå rundt i hele huset, - Du får mye raskere hastighet. En basestasjon for WLAN koster kun rundt 400 kr nå. 2. Hvis vi sier den er som en gjennomsnittlig PDA, er batterilevetiden fra 1-10 timer. Som du kanskje forstår av det, varierer batterilevetiden utrolig. En time er når du streamer live video gjennom WLAN og har belysning på fullt. Ti timer kan være hvis du har av bakgrunnsbelysning og ikke har på BT\WLAN. Prosessoren bør også være stilt til "Power-saving mode". 3. MP3 funker helt nydelig. Man kan høre opptil ti timer, hvis du gjør det jeg skrev ovenfor. Filmer synes ikke jeg fungerer noe særlig, da man helst bør ha et 512MB kort - til hver film! Spillefilmer i ok kvalitet tar stor plass. Du vil heller ikke ha kjangs til å se hele filmen før batteriet er ladet ut. 4. Onscreen tastaturet (det som kommer opp på skjermen) er noe en må vende seg til. Jeg skriver ganske radig med det nå, men det går såklart ikke like fort som på vanlig tastatur. 5. Som svaret fra brukeren ovenfor; det har alltid fulgt med stylus til alle PDA'er i minst 3-4-5 år. 6. Spillene begynner å bli veldig bra. Eksempler er Snails og Rayman Ultimate. De er ikke på vanlig PC nivå, men de er forholdsvis bra. 7. Du kan kjøpe full-size tastatur til de fleste PDA'er, men kun Cassiopeia E-200 og noen Toshiba har egen USB inngang til mus og vanlig tastatur. Mus har en ikke noe behov for. Det finner du ut første gangen du prøver en PDA. 8. Ja, såklart, men den brukes ikke på samme måten som på en PC. Det kommer vel mest av at det ikke finnes så mange 3D-shootere til PDA. 9. Ja. Da bruker du WLAN. Du må be noen på skolen din åpne for MAC-adressen din først. 10. WLAN er trådløst nettverk. Til sammenlikning med BT har det mye høyere hastighet og rekkevidde, men bluetooth er best til mindre formål, og har flere tjenester. 11. Såklart kan den det. Det står jo på dell sine hjemmesider, hvis du har vært der da. 12. Om den har MP3? MP3 er et filformat, og filene følger ikke med. De må du rippe fra din egen CD-kolleksjon. Hvis du mener et program som spiller av MP3'er har den Windows Mediaplayer 9. Slik som en vanlig PC. Og, ikke kjøp MMC kort. SD er mye bedre, og koster snart det samme. Det er sikrere og har mye høyere hastighet. Kjøp heller et 512 MB SD-kort. Jeg kjøte et på Computercity til 599 kr! Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 (endret) takk begge to, fikk svar på ALT! jeg ville vite om har tenkt å kjøpe denne i januar - mars. Må nok kjøpe mmc siden da kan jeg bruke det til mobilen min også. https://prisguiden.no/vis_produkt.php...&view=techinfos her står det at den ikke har mp3. men dere sier at det går ann og spille i windows mediaplayer, er det like lett som om den hadde hatt innebygget mp3? så den kommer til å bli dårlig om noen måneder? hvor kan jeg få ta i spill til PDA? edit: hva er forskjellen mellom en palm og pocketPC? edit: denne her har GANSKE mye mere pixler enn axim x30 for det da? denne kan ikke kople seg til adsl? siden den ikke har wlan? men via bt går det? https://prisguiden.no/vis_produkt.php...&view=techinfos edit igjen: kan man bruke denne wlan på axim x30? http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=106518 Endret 26. september 2004 av Singh tha king Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 kan man laste ned msn på denne pda'en? Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Det skjemaet der er det noe rart med. Alle PDA'er kan da spille av MP3, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke er haket av. Det må være en feil der. Hva mener du med at den kommer til å bli dårligere om noen måneder? Spill kan fåes tak i mange steder. Enten på ulovlig vis (eMule, osv.), eller du kan betale lisensen til spillet du kjøper. Jeg vil tolke det som at forskjellen er: - Palm er ubrukelig, - PocketPC kan alt. Det er nå mitt syn på det. Kompabiliteten kan ikke sammeliknes, og ytelse\kommunikasjon er noe helt annet med PocketPC. Selv om den Palmen har høyere oppløsning, er det mye som er dårligere. Skal du ha høy oppløsning, kan du kjøpe Pocket Loox 720, som har 640x480 pixler. Den WLAN dongle'en der kan du putte i din stasjonære, og koble PDA'en din gjennom den. Edit: MSN messenger følger med alle PocketPC'er. Edit2: Av en eller annen grunn ble ordet s-u-p-e-r-n-o-v-a uten bindestreker gjort om til et smiley... Endret 26. september 2004 av jonpet55 Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 TAKK, jeg skal ha DENNE PDA'en i januar - mars! tror dere har løst nesten alle spm. til pda! Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 I januar er nok Dell Axim 50 kommet. Er ennå bedre. Samme prossesor, men med VGA skjerm Les om ryktene her: http://www.aximsite.com/boards/forumdisplay.php?f=109 Arne M Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 tror nok det går fin med en aim x30 siden jeg aldri har hatt PDA eller prøvd. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Den er nok best for ny beggynere! har tenkt på den selv, det er vel en slags allaround PDA eller hva? Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 følger det med sånn ørepropper? Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 jeg tror ikke det, hvis det ikke er mp3 da Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 det er mp3 på den...men viss det ikke følger med ørepropper så er dumt, er det noen som vet det? Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 da skal det jo følge med, men du kan jo lese testen på dinside da! Lenke til kommentar
arnebellinda Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Det følger IKKE med ørepropper! Men er det noe stort problem da? Koster ikke all verdens, hvis du ikke er veldig kresen på lyden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå