Gå til innhold

Synspunkter angående stereoanlegg


apwr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, absolutt!

 

Og når et anlegg hevder å ha 600++W så tenker jeg bare på hvilken forsterker det krever og ler overbærende. Akk så forvillet en kan bli. Dessuten er ikke watt alt heller, altfor mange henger seg opp i effekt og tenker ikke på headroom og strømforsyningens betydning.

 

Det beror på øret som hører også da. Kan jo nevne at da jeg skifta signal og høyttalerkabler så hørte tilogmed representanter for det svært kritiske svake kjønn forskjell. Syns det var tull å bruke penger på noe sånt, men måtte innrømme at de hørte forskjell. Korresponderende kvalitet i alle ledd er en fordel.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Og når et anlegg hevder å ha 600++W så tenker jeg bare på hvilken forsterker det krever og ler overbærende. Akk så forvillet en kan bli. Dessuten er ikke watt alt heller, altfor mange henger seg opp i effekt og tenker ikke på headroom og strømforsyningens betydning.

Om det står power Consuption 100w bakpå den elkjøpen så er vi vel ikke langt unna sannheten.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg er også tvilsom Philip sin fwM799, men den har et poeng: USB.

 

Jeg bruker innemellom noen hodetelefoner av medium kvalitet til PCen min, og jeg kan lett høre støy, særlig støy andre PCkomponenter påfører lydkretsen. Det at jeg ikke hører den støyen med mine like billige aktive høyttalere, sier vel litt om kvaliteten på dem... , så jeg er på jakt etter noe nytt, men det er alltid noe aber med alle systemene, for ikke å snakke om at det er svært vanskelig å bedømme lydkvaliteten før jeg kjøper.

 

Mitt drømme anlegg ville ha disse trekkene:

 

+klar lyd.

+Trøkk for kraftig lyd og pauker og kanoner er kjekkt, men ikke så viktig som klar lyd.

+Digital signaloverføring ( USB / optisk), fordi PCen tilfører så mye støy på mini-jacken.

+Enkelt og blygt design; ikkeno blå-LED eller annen fancyness. Lydanlegget skal høres, ikke sees.

+Rimelig. ..vel, så langt det lar seg gjøre :)

-Trenger ikke CD spiller, MP3 spiller eller radio - skjønt det hadde ikke vært av veien.

 

Hva slags kvalitets-produkter finnes for bruk med PC som signalkilde? :-/

 

... til slutt litt forsvar av Philips fwM799.

 

Den koster nå 3000 på elkjøp ( satt ned ifra 4000).

Den har: USB tilkobling, CD spiller som kan veklse mellom 5 CDer. Jeg siterer ifra elkjøp:

 

"Høyklasse lyd da wOOx- teknikk og Virtual Enviroment Control sørger for en god og fyldig lyd. Forhåndsinnstilt equaliser for bl.a jazz, pop og rock. Radioen har RDS med 40 faste stasjoner. Anlegget har gameport for en fantastisk lyd til din spillkonsoll med lydinnstillinger som speed og punch. Mix-it for å blande spill -lyd og din favoritt musikk. USB/PC Link så du enkelt kan overføre MP3 sanger fra din PC. I tillegg har den klokke, alarm og innsovnings-timer. Leveres med fjernkontroll."

 

Nå for 3000 så ser det ut til at du får endel for pengene - men kvaliteten på lyden er dessverre usikker :-|

 

Men jeg kommer til å ta med en CD med musikk ( fiolinkonsert av Bruch, Tristania) for å selv legge opp en mening om hva jeg synes om kvaliteten.

Lenke til kommentar

... til slutt litt forsvar av Philips fwM799.

 

Den koster nå 3000 på elkjøp ( satt ned ifra 4000).

Den har: USB tilkobling, CD spiller som kan veklse mellom 5 CDer. Jeg siterer ifra elkjøp:

 

"Høyklasse lyd da wOOx- teknikk og Virtual Enviroment Control sørger for en god og fyldig lyd. Forhåndsinnstilt equaliser for bl.a jazz, pop og rock. Radioen har RDS med 40 faste stasjoner. Anlegget har gameport for en fantastisk lyd til din spillkonsoll med lydinnstillinger som speed og punch. Mix-it for å blande spill -lyd og din favoritt musikk. USB/PC Link så du enkelt kan overføre MP3 sanger fra din PC. I tillegg har den klokke, alarm og innsovnings-timer. Leveres med fjernkontroll."

 

Nå for 3000 så ser det ut til at du får endel for pengene - men kvaliteten på lyden er dessverre usikker :-|

 

Men jeg kommer til å ta med en CD med musikk ( fiolinkonsert av Bruch, Tristania) for å selv legge opp en mening om hva jeg synes om kvaliteten.

vell masse av di funksjonene er unødvendig

 

la meg plukke ut di verste ;)

 

-wOOx- teknikk og Virtual Enviroment Control sørger for en god og fyldig lyd

OMG hva er wOOx ?? det ser fint ut men !!!!!!!

 

-Anlegget har gameport for en fantastisk lyd til din spillkonsoll med lydinnstillinger som

speed og punch.

Sist jeg sjekket så brukte konsoller vanlige phono plugger , så hva skal du med en ULTRA FANTASTISK port til det , alle anleg har det

 

- klokke

det har man på veggen , videoen , og 10000 andre produkter , hvor mange klokker trenger man

 

usb saken er det eneste som kan virke som et selling point

 

Hva slags kvalitets-produkter finnes for bruk med PC som signalkilde? :-/

 

 

 

det finnes spiller som lar deg bruke vanlig netverk (krever en tv da disse er dvd spillere )

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å komme med innlegg i en tråd fra September i fjor?

Trådstarter sitter neppe å vurderer dette ennå over et halvt år etterpå.

hehehe :!:

jeg bare svarte på siste inlegget , mente og huske at denne var gammel , men dette er vell ikke det verste elkjip anlegget vi er blitt bet og vurdere , var jo en har som neste ble mobbet for noe sikklig fargsprakende plastik

Lenke til kommentar
Er det virkelig en stor hørbar forskjell på dette elkjøp-anlegget og et dyrere ett?

Enkelt svar: Ja.

 

Komplisert svar:

 

Det er helt sikkert mulig å finne dyrere anlegg som spiller mye dårligere enn dette anlegget. Det er mulig å finne anlegg til samme eller lavere pris som antagelig spiller mye penere enn dette anlegget, og det er mulig å finne anlegg som helt sikket spiller minst like høyt til samme pris. Men ja, som tommelfingerregel får du bedre utstyr jo mer du betaler.

 

Det er imidlertid et par ting som taler for at dette anlegget faktisk kan ha en del å rutte med:

  • Vekt. Totalvekten er oppgitt til 38 kg. Dette er svært mye til å være et kompaktanlegg, og betyr antagelig at høyttalerne er skikkelig konstruert. Det kan også indikere at forsterkerdelen er rimelig solid bygget.
  • Moderne forsterkerteknikk. De siste årene har produsentene så smått begynt å bruke moderne klasse D forsterkere i en del forbrukerelektronikk. Dette muliggjør mye uteffekt for en relativt billig penge.

Men jeg ville likevel vært skeptisk... Hvis målet er bra lyd vil en løsning med et par små høyttalere og separat forsterker og cdspiller nesten garantert gi en bedre løsning for ca samme pris. Hvis målet er bulder og brak ville jeg sett på de største PC-høyttalersettene. Logitech har kommet med noen billige løsninger her som virkelig får veggene til å skramle. Og hvis du vil spille SKIKKELIG høyt må du enten opp i pris eller kjøpe brukt: Da er det kun digre høyttalere og svære tunge effektforsterkere som hjelper... ;)

Lenke til kommentar

denne tråden er vel egentlig lagt død, visst du Argor har noe annet du vil ta opp foreslår jeg at du lager en egen tråd om det for ordensskyld. du får sikkert litt flere svar også.

 

det er ikke noe problem og få bra lyd utifra en pc. det eneste du trenger er jo et godt lydkort, gjerne med optisk ut. men kvaliteten på en normal mp3 (160/192) er jo ikke like god som cd kvalitet selvsagt. men så er jo spørsmålet, hvor bra anlegg har du som skal kobles på og hvor kresen er man?

 

men som sagt, lag helst en egen tråd ang ditt spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...