Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt UV dioder :?:

Har sett igjenom det meste av elbutikker / Elfa ol.l kataloger osv.

Er det i det hele tatt mulig å få kjøpt?

Vet at blåe dioder er dyrere en de andre fordi blått ligger i en del av frekvensbåndet som er dyrt å produsere. UV ligger jo over blått igjen, så hvordan blir det?

[ Denne Melding var redigert av: Nervevrak på 2002-05-12 20:30 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så de diodene hos 3Dfx.

Men virka litt rart når det står grønn UV diode....

UV er jo på den blå siden av spekteret, og kan vel aldri bli grønn. Tror derfor ikke at det er "real" UV diode slik som også Daho sier :sad:

I tillegg er den prisen den samme som vanlige blå dioder.

Men finnes UV dioder......thats the question..... :roll:

[ Denne Melding var redigert av: Nervevrak på 2002-05-13 00:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Nervevrak skrev (2002-05-13 00:17):

Så de diodene hos 3Dfx.

Men virka litt rart når det står grønn UV diode....

UV er jo på den blå siden av spekteret, og kan vel aldri bli grønn. Tror derfor ikke at det er "real" UV diode slik som også Daho sier :sad:

I tillegg er den prisen den samme som vanlige blå dioder.

Men finnes UV dioder......thats the question.....
:roll:

[ Denne Melding var redigert av: Nervevrak på 2002-05-13 00:18 ]

Den "hvite" ser jo veldig uv ut da. Linken på 3dfscool gir også veldig dårlig info da dette er et dataark som hverken har hvit eller blå diode spesifisert.

Det finnes dioder som operrerer på uv-bølgelengder, men jeg aner ikke hvor man kan få kjøp det. Dette er laser dioder, så jeg antar at de er svindyre. Det er nok billigere å skaffe seg et enkelt uv-armatur.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 10:49, kjerts skrev:

UV.. er ikke det på usynlige frekvenser, slik som på fjernkontroller?! mulig dette er feil, men om det er slik så sjønner jeg ikke hva du skal med det...

UV er i den usynlige delen av lysspekteret, men ikke IR. IR=Infrarød, UV=UltraViolet

IR er på motsatt side av det synlige lyset (lavfrekvent)

Lenke til kommentar

UV spekteret ligger i fra ca 0.1nm-400nm.

Synlig lys er fra ca 400nm-700nm.

IR spekteret ligger ca på 700nm-1mm.

De UV kildene som ligger på rundt 400nm kan du se som et svakt lilla lys. (nesten som Blacklight)

De som de selger på feks. 3Dfxcool ligger på 640-585nm, og er derfor ikke ekte UV dioder. :evil:

Jeg vil ha UV diode fordi det da ikke lyser opp annet en vannslangene bak pleksien i casen min.

I vannet har jeg noe som tilsvarer Dye-lite, men som trenger UV lys for å lyse opp :razz: (Brukes egentlig til å finne sprekker i metall)

I tillegg vil jeg ha UV diode fremfor UV lysrør fordi den varer 100x lengre, bruker mye mindre strøm, blir på langt nær så varm, og at du kan ta strøm til den nesten hvor somhelst i PC'en (Ref. bytte med feks lys dioden som står på HK mitt)

I tillegg blir det bedre lufting pga størelse, og du kan gjemme den hvor som helst :smile:

Men ser nesten ut som at jeg må gå for lysrør, siden ingen vet om UV-dioder :sad:

Lenke til kommentar

UV lys er svært skadelig, gjør at ting eldes mye fortere. Plast blir hard.., maling blir matt.. treverk blir mørkere.. For ikke å snakke om øynet, øyet vårt ser ikke hele UV spekteret og dermed får man ingen fysiologisk reaksjon ved at pupillen trekker seg sammen og slipper inn mindre lys.. Resultat; øyeskade. Derfor jeg fnyser av folk som bruker "blacklight" til å lyse opp discotek, toalett osv.. de vet ikke hva de driver på med. Slike UV lysrør blir forresten brukt i vannrense anlegg til å drepe mikro organismer.. mye energi i den strålingen.

Lenke til kommentar

Quote:

-----------------------------------------------------

Quote:

---------------------------

De UV kildene som ligger på rundt 400nm kan du se som et svakt lilla lys. (nesten som Blacklight)

--------------------------------------------------------------------------------

Blacklight er lissom UV da!

Ops! en liten skriveleif. Slik går det når ikke hjernen er helt med.

Og plexi glasset i casen har jeg et UV filter på. I tillegg er de fleste komponeneten byttet/hivd lenge føre de tar kvelden av alderdom fra UV lyset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, nå har jeg ringt Norge rundt en del ganger.

Og kan etter å ha snakket med de "rette" folkene konstantere at UV-dioder, slik jeg vil ha de, ikke finnes :sad:

En kan få noe som en kaller for UV-laser. Som blir bla. brukt i noen av Politiet sine laser målere.

Men disse diodene gir kun ut stråling i en ekstrem snevert punkt.

Så da får det heller bli art.nr. 33-541-72 + 33-810-19, og litt moding, fra Elfa. Plus filter som fjerner det lilla lyset foran :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

konstantere at UV-dioder, slik jeg vil ha de, ikke finnes :sad:

No shit man.....

Hva iallverden skal du med Ultrafiolett lys etter ? UV lys er svært skadelig og bryter ned mange typer stoff raskt. Det er blåfargen du vil ha ikke sant ?

Finnes da dioder som gir blått lys. Tok forresten forskerene lang tid å utvikle dem..

"UV dioder" er laget av folk som tror blått lys = UV.. hehe...

Lenke til kommentar

Quote:

Hondaen skrev (2002-05-28 14:09):

No shit man.....

Hva iallverden skal du med Ultrafiolett lys etter ? UV lys er svært skadelig og bryter ned mange typer stoff raskt. Det er blåfargen du vil ha ikke sant ?

Finnes da dioder som gir blått lys. Tok forresten forskerene lang tid å utvikle dem..

"UV dioder" er laget av folk som tror blått lys = UV.. hehe...

Han vil nok ikke ha uv dioder fordi del lyser blått, men fordi det får fluoriserende stoffer itl å lyse opp. Samme grunne itl at forl vil ha "black-light"- lysrør. Bare at dioder trekker mindere strøm og avgin mindere varme.

Det finnes dioder som opererer i UV-spekteret, men du har helt rett i at begrepet "uv-diode" brukes når det brukes av ikke-fagfolk. På samme måte som at folk spør etter "laser-dioder" når de egentlig er ute etter dioder med høy mcd.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ta en titt på www.eLED.com :p

Tok en titt på sidene deres, men fant inen UV-leds. Søkeskjemaet har UV som spesifikasjon, men huker du av den, eller søker etter dioder med bølgelengde under 430nm får du ingen treff. Skulle gjerne likt å sett spesifikasjonene på den du fant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...