Theoneask Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 som emne seier skal tante og onkel ha ny data. det skal vere en allround pc til kontorbruk, internett og lettare speling av sønnen. prisen skal ikkje vere så høg. det oppsettet eg har sett opp her kjem på ca 4500. og det er ikkje aktuelt å gå særleg høgare. eg skal bygge pc'en sjølv, noko som eg ikkje har gjort før, men som eg regnar med går bra. det eg lurer på er om komponentane eg har sett opp er kompitable, og om det eventuelt hadde vore betre å kjøpe noko anna AMD Sempron 2500+ 1.750 GHz Socket A 333MHz, 256KB cache, BOXED 795kr TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) 679kr Asus A7V600-X Hovedkort Socket A DDR KT600, SATA, ATA133, ATX, LAN, Raid, LYD 499kr Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 128bit AGP, ATI 9250,TV-Out/DVI-I, Lite-Retail 519kr LG CD-brenner IDE 52x/32x/52x/16x Combo Bulk, Hvit 495kr Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern 136,5kr Samsung SpinPoint P80 80GB S-ATA 8MB cache 7200RPM 620kr In-Win S551 Midi Tower ATX Hvit/Sort Kabinett m/300W 591kr takk for alle svar Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) Sats heller på en Athlon XP i samme prisklasse. Edit: Og hva menes med lett spilling? Det kortet der blir lett for svakt. Endret 25. september 2004 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) Athlon XP kan være litt vanskelig å få tak i i disse dager. Ser bra ut, men dersom de finner på å kjøpe DV-kamera, kan det være greit med større disk. Men det er jo bare til å kjøpe en ekstra når den tid evt. kommer. EDIT: Er det fra komplett? Link til kabbiset? Ok, fant det. Ville bare sjekke at fargene passet sammen. Floppydisk kanskje? Endret 25. september 2004 av surbz00r Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Der ser kompatibelt ut ja. Jeg skulle også til å si det med Sempron -> AthlonXP. Det er heller ikke sikkert at biosen på hovedkortet er nå ny at den kjenner igjen Sempron'en. Du sparer sikkert en hundrelapp på å kjøpe AthlonXP 2500 boxed i stedet for Sempron 2500 boxed. Samtidig får du mer ytelse (AthlonXP 2500 yter bedre enn Sempron 2500). Du kan også spare inn en drøy hundrings på utelate diskettstasjonen. Det er ikke mange som bruker den i dag likevel. Til utveksling av filer har vi internett og CD-R/RW. De to hundrelappene du sparer på disse småtingene kan du gjerne bruke på å velge et littegrann bedre skjermkort eller et en DVD-brenner. Jeg antar du har tastatur, mus, høytalere og skjerm fra før. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 med lettare speling tenkte eg på warcraft3, cs, age of empires, fifa og sånne spel. han er berre 8 eller 9 år.. oppsettet er frå komplett, og der har dei kun sempron for socket a, og derfor vart det det. link til kabinett floppy er med Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Athlon XP kan være litt vanskelig å få tak i i disse dager. Ser bra ut, men dersom de finner på å kjøpe DV-kamera, kan det være greit med større disk. Men det er jo bare til å kjøpe en ekstra når den tid evt. kommer. EDIT: Er det fra komplett? Link til kabbiset? Ok, fant det. Ville bare sjekke at fargene passet sammen. Floppydisk kanskje? Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern 136,5kr Til lett spilling tror jeg på det skjermkortet duger. Høres ikke ut som sønnen er så gammel, og da er det vel neppe aktuelt med Doom 3 Som tidligere nevnt er en Athlon XP å foretrekke. Finner du en i samme prisklasse så ta den (hadde i hvert fall jeg gjort). Vet ikke hvor følsomme de er for støy, men jeg mener Boxed-kjøleren til AMD (i hvert fall den til XP 2100+) støyer for mye. Kanskje velge en CPU som ikke er boxed og kjøpe en GlacialTech Silent Breeze i stedenfor? En ypperlig CPUkjøler er min mening, lavt støynivå og mer enn god nok kjøling. Har kjøpt 5 stk av den, ikke blitt skuffet enda Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 så ikke floppyen... hastighetsinnlegg Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 tusen takk for raske svar trur kanskje eg då bør prøve å finne en xp prosessor. på netshop har dei den iallefall Simen1 Skrevet 25/09/2004 : 22:02 Det er heller ikke sikkert at biosen på hovedkortet er nå ny at den kjenner igjen Sempron'en. dersom dette er tilfelle, kva kan gjerast med det? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 tusen takk for raske svar trur kanskje eg då bør prøve å finne en xp prosessor. på netshop har dei den iallefall Simen1 Skrevet 25/09/2004 : 22:02 Det er heller ikke sikkert at biosen på hovedkortet er nå ny at den kjenner igjen Sempron'en. dersom dette er tilfelle, kva kan gjerast med det? Ilfg Asus sine nettsider, så støtter det hovdkortet Sempron 2500+ med Bios versjon 1005 eller nyere. Dvs, at hvis bios versjonen som sitter i korter er eldre, så må du oppdater Bios for at den skal kjenne igjen prosessoren, og sette den opp med riktig FSB, Multiplier og Vcore. Her kan du laste ned nyeste Bios (versjon 1006) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Jepp, PC'n vil funke selv om den ikke kjenner igjen CPU'en. Det er fullt mulig å flashe bios med en CPU som ikke støttes. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 oky, takk lurte nemlig på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå