Gå til innhold

Hva er kommunisme?


Laman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så var sovjetunionen aldri kommunistisk. For det andre så var sovjetunionen heller ikke sosialistisk så alt for lenge. Dessuten, skal man bruke sovjetunionen som argument så bør man vel også ta med at den russiske revolusjonen var et fremskritt i forhold til tsaren. Man bør også ta med at russland ble angrepet av omtrent samtlige vestlige makter. Er man i det lune hjørnet bør man også ta med i tankene den matrielle situasjonen i russland på 1900-tallet og verdenssituasjonen.

 

Jeg prøver på ingen møte å unnskylde eller forsvare Lenin eller Stalins ugjerninger. jeg prøver å forklare hvordan russland kunne utvikle seg i den retningen det gjorde. Formellt diktatur forekommer også under kapitalismen, det betyr ikke at kapitalismen per definisjon er diktatur (vel, som kommunist mener jeg kapitalismen er et klassediktatur, men det får vi ta i en annen debatt ;) ). På samme måte så er ikke kommunisme per definisjon Stalin.

Lenke til kommentar
Både AKP, RV og RU (NKP kjenner jeg mindre til) definerer sosialismen (eller sosialistisk folkestyre som man sier i dag) som (bl.a.) en utvidelse av demokratiet. Også Marx og Engels mente dette. Ja til og med Lenin og Mao argumenterte for en kraftig utvidelse av demokratiet og yttringsfriheten.

Hvis man utvider demokratiet - er det da fortsatt et demokrati?

 

Hvorfor bruker du ikke det korrekte ordet: Kollektivisme, og forteller litt om hva dette innebærer for den gjennomsnittlige familien som har jobbet seg opp litt kapital gjennom flere års hardt arbeid og privat sparing, kontra den litt virkelighetsfjærne idealist?

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Jeg tror du skal lete jævlig lenge for å finne en kommunist som synes Stalin var en grepa kar.

I dokumentaren om NKP som gikk på TV2 for en stund siden, var det opp til flere av NKP-erne som snakket positivt om Stalin. Den ene uttalte for eksempel at folk tenderte til å overse alle de positive sidene ved Stalin. En annen mente at folk tross alt ikke hadde det så verst i arbeidsleirene. Jeg fikk i alle fall inntrykk av at de støttet Stalins styre.

 

For øvrig en meget morsom dokumentar, som viste kommunistenes sanne ansikt. Spesielt morsomt var det da det ble stilt spørsmål om hvorfor kommunismen ikke varte i Sovjet; NKP-eren mente at det nok hadde noe med at Gorbatsjov var en agent for Vesten. :lol:

Lenke til kommentar
Jeg tror du skal lete jævlig lenge for å finne en kommunist som synes Stalin var en grepa kar.

I dokumentaren om NKP som gikk på TV2 for en stund siden, var det opp til flere av NKP-erne som snakket positivt om Stalin. Den ene uttalte for eksempel at folk tenderte til å overse alle de positive sidene ved Stalin. En annen mente at folk tross alt ikke hadde det så verst i arbeidsleirene. Jeg fikk i alle fall inntrykk av at de støttet Stalins styre.

 

For øvrig en meget morsom dokumentar, som viste kommunistenes sanne ansikt. Spesielt morsomt var det da det ble stilt spørsmål om hvorfor kommunismen ikke varte i Sovjet; NKP-eren mente at det nok hadde noe med at Gorbatsjov var en agent for Vesten. :lol:

Så den dokumnetaren på skolen vi, fikk ikke et godt bilde av NKP kan du si. Men jeg mistenker at dokumentaren var ment for å sverte partiet også, den virket ialleflall sånn.

Lenke til kommentar
I dokumentaren om NKP som gikk på TV2 for en stund siden, var det opp til flere av NKP-erne som snakket positivt om Stalin. Den ene uttalte for eksempel at folk tenderte til å overse alle de positive sidene ved Stalin. En annen mente at folk tross alt ikke hadde det så verst i arbeidsleirene. Jeg fikk i alle fall inntrykk av at de støttet Stalins styre.

A propos: Good things Hitler did

Lenke til kommentar
I dokumentaren om NKP som gikk på TV2 for en stund siden, var det opp til flere av NKP-erne som snakket positivt om Stalin. Den ene uttalte for eksempel at folk tenderte til å overse alle de positive sidene ved Stalin. En annen mente at folk tross alt ikke hadde det så verst i arbeidsleirene. Jeg fikk i alle fall inntrykk av at de støttet Stalins styre.

 

For øvrig en meget morsom dokumentar, som viste kommunistenes sanne ansikt. Spesielt morsomt var det da det ble stilt spørsmål om hvorfor kommunismen ikke varte i Sovjet; NKP-eren mente at det nok hadde noe med at Gorbatsjov var en agent for Vesten. :lol:

Nevnte jeg ikke redaktøren for Friheten? Jo, det gjorde jeg, han var også med i dokumentaren. Nå satt jeg riktignok å ristet på hodet selv når jeg så dokumentaren. Men etter å ha snakket med endel NKPere så tror jeg man her har funnet de gærneste NKPerne og tatt det sykeste de sier ut av sin sammenheng og vist de i deres mest latterlige situasjoner. Forsåvidt så brøyt vel det største lokallaget, Åsnes NKP, ut av NKP på grunn av Stalin hyllesten sentralt.

Lenke til kommentar
Forsåvidt så brøyt vel det største lokallaget, Åsnes NKP, ut av NKP på grunn av Stalin hyllesten sentralt.

Jepp, har ikke fulgt med, men nyhetene sa at de nå starter eget kommunsistisk parti. Noen som vet noe mer om dette?

 

Så vidt jeg vet så var NKP et høvelig stort parti fram til en stund etter krigen da det så å si brøt sammen, stemmer det?

 

Skolen min har Friheten på biblioteket sitt. Litt morsomt å kikke i den. Særlig på overskriftene, slik som: Bush`s Nurnberg-tale. :D

 

og så har de den dere Per Påbegynt-strofen: - Erna Solberg vil at innvandrere skal følge grunnloven.

- Men henne selv er det ikke så nøye med.

(var nok forøvrig mange som skjønte den godt da)

 

Skal ikke kommentere mer. :roll:

 

Jeg må bare si at dersom det fåtallet av folk som er kommunister i Norge skal fortsette som det, så hjelper det lite med indre stridigheter. De bør stå samlet, ikke splittet. Men kanskje grunnen til at Åsnes gikk ut av NKP var god nok? :roll:

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar

Beklager om jeg uttalte meg feil nå, men jeg vet ikke allverdens om den russiske revolusjonen, bare at den gikk til helvete, og at Stalin gjenninførte pressesensur, og forbud mot politiske partier... (etter å ha fjernet den)

Endret av norman
Lenke til kommentar
Damn... Stalin var _så_ nære, men så ødela han alt! Faen ta...

Stalin var så nære hva? Utopia? Sult og masseutvandring til vesteuropa?

 

Det var bare et spørsmål om tid før infeksjonen ble betent.

ville ikke brukt sult i den perioden som et argument mot sovjet, det var vanelig med sult i Russland ette rhva jeg har fått med meg. Men sovjet var noe dritt ja...

Lenke til kommentar
Beklager om jeg uttalte meg feil nå, men jeg vet ikke allverdens om den russiske revolusjonen, bare at den gikk til helvete, og at Stalin gjenninførte pressesensur, og forbud mot politiske partier... (etter å ha fjernet den)

Pluss at han og hans meningsfeller kverket over ett hundre millioner mennesker, da. You know, 4-5 ganger mer enn nazismen. Men Hitler kunne sikkert ikke fått til så mye som Stalin da, eller?

Endret av farke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...