Gå til innhold

HDD fungerer på SATA kontakt 2, men ikke 1...

EspenDL

Anbefalte innlegg

Hei!

En venn av meg og meg har ulike hovedkort, men akkuratt samme problem.

Når HDD er koblet til SATA kontakt 1 finner ikke maskinen HDD, men med en gang den er koblet til SATA kontakt 2 finner den HDD. Hvorfor?

Skal det være sånn eller er det bare en helt tilfeldig feil med hovedkortet vi begge har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heihei.. kjenner igjen problemet.. En kompis av meg måtte koble ut En CD spiller for å kunne kjøre 2 HD i PC'n.. han hadde nok av strøm, så det var ganske snålt. hvis han hadde 2 Hd og 2 CD-rom's koblet til, fant den bare 1 HD og 2 Cd-rom spillere, men med en gang han koblet ut en av ROMene, fant den begge harddiskene.

Hans løsning var et nytt hovedkort! og nå går systemet hans klokkerent!

Lenke til kommentar

Har hørt at noen har problemer med kontakt 3 og 4 og har måttet flytte IDE enheter fra master for å fa SATA til å virke på "ikke native" SATA kontakter.

Her måtte IDE enheter monteres på IDE-2 som master og slave, en måtte altså frigjøre Primary IDE for å fa SATA til å virke.

Lenke til kommentar
Hei!

En venn av meg og meg har ulike hovedkort, men akkuratt samme problem.

Når HDD er koblet til SATA kontakt 1 finner ikke maskinen HDD, men med en gang den er koblet til SATA kontakt 2 finner den HDD. Hvorfor?

Skal det være sånn eller er det bare en helt tilfeldig feil med hovedkortet vi begge har?

Hadde samme problemet, viste seg at jeg hadde kjøpt med et Raid kort :thumbdown: Måtte kjøpe meg et s-ata kontrollerkort

Lenke til kommentar

Velkjent problem. Men prøv å gå inn i bios, og configen til sata\ide. Der velger du hva Sata' skal være. Til meg sto den på "auto ID1", som betydde at den overstyrte ID1 kontrolleren. Altså, ingenting ville funke på ID1. Prøv å sett sata som ID3&4. En slags virtuel ID kontroller elns. Funket til meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...