BiaZ Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) Hva burde jeg bruke av usb 2.0 og FireWire til min eksterne harddisk ? Hva er raskest ? Endret 25. september 2004 av BiaZ Lenke til kommentar
Musty Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 usb2 har høyere TEORETISK båndbredde, men firewire er effektivt raskere... Lenke til kommentar
BiaZ Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 hmm.. Ok.. Thanks Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Sannsynligheten for at du vil merke noen forskjell er dog liten. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 er ingen forskjell egentlig! jeg har begge deler og får ca samme overføringshastighet Lenke til kommentar
1955 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Firewire er "snillere", lavere CPU-belastning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Teori: USB2 er 20% raskere Praksis: Firewire er noen prosent raskere Den lille forskjellen vil i praksis si at det ikke er verd å betale 200kr mer for en ekstern diskboks med firewire enn for en med USB2. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Ein annan fordel med FireWire er at den ikkje bruker cpu like mye som usb2 under overføring. Dog er det ikkje merkbart under "normalt" bruk Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Forskjellen kan være ganske stor. F.eks. med ekstern harddisk og sekvensiell lesehastighet stopper USB gjerne på ca. 25 MB/sek, mens FireWire(400) gjerne kan gi opp til 35 MB/sek. Prosessorbelastningen ved bruk av FireWire er også gjerne lavere. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Teori: USB2 er 20% raskerePraksis: Firewire er noen prosent raskere Den lille forskjellen vil i praksis si at det ikke er verd å betale 200kr mer for en ekstern diskboks med firewire enn for en med USB2. kan være kjekt og ha begge deler, hvis man skal bruke hd-kabinettet på andre PC'er, som ikke har firewire Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Forskjellen kan være ganske stor. F.eks. med ekstern harddisk og sekvensiell lesehastighet stopper USB gjerne på ca. 25 MB/sek, mens FireWire(400) gjerne kan gi opp til 35 MB/sek. Prosessorbelastningen ved bruk av FireWire er også gjerne lavere. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Teori: USB2 er 20% raskerePraksis: Firewire er noen prosent raskere Den lille forskjellen vil i praksis si at det ikke er verd å betale 200kr mer for en ekstern diskboks med firewire enn for en med USB2. Så har dere glemt FW 800, som kicker ass. Den er raskere enn USB i praksis og i teori. MYE raskere. Og jeg synes fint at det er verdt, det når folk på dette formuet gladelig betaler flere tusen for noen få mhz ekstra, så er det greit å bruke 200 kr på en ting der du faktisk merker forskjell på hastigheten. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Er det ikke også sånn at USB2.0 sin båndbredde fordeles over alle USB enheter som er koblet til? Det vil jo i så fall si at man kan få problemer hvis man feks. har en USB stick, et kamera, og / eller en printer som brukes samtidig som man overfører filer til/fra en ekstern HDD. Jeg har selv en ekstern disk som jeg bruker som mine dokumenter (musikk, filmer osv.)... Lenke til kommentar
Paxor Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Hvis jeg ikke tar helt feil, bruker ikke USB 1 MB av RAMmen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Så har dere glemt FW 800, som kicker ass. Den er raskere enn USB i praksis og i teori. MYE raskere. Firewire800 er ikke glemt men ignorert. Grunnen er at hovedkort med firewire800 er en ytterst skjedenhet (så vidt jeg vet har kun noen av de nyeste MAc'ene det) og Firewire800 finnes også ytterst skjeldent på eksterne diskkabinetter (så vidt jeg vet er det kun 1,0 og 1,6 TB-systemene fra Lacie som støtter det) Men det er jo fint du nevner det som en kuriositet som kan bli mer aktuell i fremtiden. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 hvordan ser egentlig firewireutgangene ut? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 hvordan ser egentlig firewireutgangene ut? De ligner litt på USB. Du kan jo ta en titt på bildene på disse sidene: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10475 http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10167 Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (så vidt jeg vet er det kun 1,0 og 1,6 TB-systemene fra Lacie som støtter det) Du vet nok litt feil da Det er nok flere enn de 2 der som har det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Ok. Men fortell gjerne hvilke eksterne diskkabinetter du mener og evt gi en link til der de selges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå