Terrasque Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) halnes1: Se heller på det som en reality check. De aller fleste her vil svare på spørsmål og hjelpe deg, men ingen vil sitte og holde deg i handa. Alle oss her er her frivillig, vi får ikke mer betalt enn deg for å være her. Så all hjelp vil også være frivillig. Slike "non-problems" som det siste spørsmålet (tross alt, ordet "fedora" i hvilken som helst søkemotor ville gitt deg svaret på kortere tid en det tok deg å spørre her) vil virke provoserende, og vil føles som du kaster vekk tida til folk. De fleste forventer at du i det minste har gjort et forsøk på å finne ut av det selv før du poster, og, som du nettopp har sett, vil folk reagere kraftig hvis en person tydeligvis ikke har gjort det. (Det er forresten ved å prøve å finne ut av ting selv at du faktisk lærer noe.) Jeg håper at dette ikke har drevet deg vekk fra linux, og hvis det er noe du ikke finner ut av selv, værsågod spør :-) Endret 26. september 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 sånn shit kasting og sånne ting når det gjelder Linux vet jeg alt om. joda gutta her er villige til å hjelpe til, men du må nesten prøve deg litt fra, (prøve å feile heter det) alle må jo begynne et sted. Fedora er vel en av de bedre Linuxene for nybegynnere. den skal være enkel og konfiguere og lett å bruke. nei, du trenger ikke å ha så veldig mye kunskap om hva som er i pc`en din. eneste det kan være greit å vite er hvilket skjermkort du har, dette må du visst konfiguere under installasjonen i Fedora mener jeg å huske. Lykke til. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 hvor laster man ned Fedora? "Hjelpesløs alarm" Vi på forumet vil gjerne hjelpe nybegynnere på linux, men vi har ikke tenkt til å holde hånden din hele veien, noe får du klare selv. trodde dette forumet var for ¨hjelpe folk . men virker som det er for å drite ut folk . så det er slikt det er å gå for linux. Beklager at du føler det slik, men jeg kom tross alt med ærlig kritikk, det er ikke noe galt i det (i hvert fall i mine øyne). Vi kan godt si oss ferdig med kommentaren min nå, hvis du har spørsmål så spør i vei. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 halnes1: jeg vil begynne med Linux. alle: velkommen, lykke til! halnes1: jøss, her var jo alle kjempehyggelige. *glise* halnes1: men hvor finner jeg fedora? alle: du kan google etter fedora, så finner du det raskere. halnes1: wæh! her var jo alle kjempeslemme! Linux må være fælt altså. *grine* Jeg vet ikke om det er din månedlige "periode" for tiden eller om du alltid er så overfølsom og defensiv. Men folk som hjelper andre med tekniske ting som Linux har veldig respekt for at man prøver litt selv først, slik at man viser at man har respekt for tiden det tar andre å hjelpe en. Om ingen prøver litt selv først, ender vi opp med at alle spør de samme "kjedelige" spørsmålene hele tiden, og da blir det kjedelig å lese og å svare. Det er ingenting personlig i det hele tatt (selv om noen formulerer seg litt krast fordi de er frustrerte over "enda en"). Anbefalt lesning for å få rask og god hjelp fra steder som dette: How To Ask Questions The Smart Way Lenke til kommentar
dvj Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 er vel en grunn til at forumet er her eller? Hjelp til å få hjelp! Det gjelder å forsøke først å finne ut av ting selv, google/FAQ/søk på forum, hvis ikke det går så er vi her for å hjelpe. Forumet blir velig kjedelig og lite utfordring hvis de fleste poster er "hvor laster jeg ned", "hvordan starter jeg msn" og lignende. Jeg for min del er her for å lære av andre sine problemer. (og for å sløse vekk tid ) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) http://fedora.redhat.com http://fedora.redhat.com/download/ http://fedora.redhat.com/download/#understand Er det en grunn for at forumet er her? Hjelp til selvhjelp er et fint uttrykk. Endret 26. september 2004 av drange_net Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 sånn shit kasting og sånne ting når det gjelder Linux vet jeg alt om. joda gutta her er villige til å hjelpe til, men du må nesten prøve deg litt fra, (prøve å feile heter det) alle må jo begynne et sted. Fedora er vel en av de bedre Linuxene for nybegynnere. den skal være enkel og konfiguere og lett å bruke.nei, du trenger ikke å ha så veldig mye kunskap om hva som er i pc`en din. eneste det kan være greit å vite er hvilket skjermkort du har, dette må du visst konfiguere under installasjonen i Fedora mener jeg å huske. Lykke til. Nå blander du med slackware. Fedora finner skjermkortet ditt heeeelt av seg selv. Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 må du ikke velge driver til skjermkortet da? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Nei den autodetekterer for deg RedHat bruker Kudzu til HW-oppsett - så vidt jeg vet har knoppix valgt å gjøre det samme Lurer på hvorfor.... Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Nå blander du med slackware. Fedora finner skjermkortet ditt heeeelt av seg selv. Uh? Hva? Slackware distroene jeg har brukt har alltid funnet skjermkortet selv? Jeg må bare legge inn nvidia driverne for å få 3D effekter. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Halnes1 Before You Ask Before asking a technical question by email, or in a newsgroup, or on a website chat board, do the following: Try to find an answer by searching the Web. Try to find an answer by reading the manual. Try to find an answer by reading a FAQ. Try to find an answer by inspection or experimentation. Try to find an answer by asking a skilled friend. If you are a programmer, try to find an answer by reading the source code. When you ask your question, display the fact that you have done these things first; this will help establish that you're not being a lazy sponge and wasting people's time. Better yet, display what you have learned from doing these things. We like answering questions for people who have demonstrated that they can learn from the answers. Use tactics like doing a Google search on the text of whatever error message you get (and search Google groups as well as web pages). This might well take you straight to fix documentation or a mailing list thread that will answer your question. Even if it doesn't, saying “I googled on the following phrase but didn't get anything that looked useful” is a good thing to be able to put in email or news postings requesting help. Prepare your question. Think it through. Hasty-sounding questions get hasty answers, or none at all. The more you do to demonstrate that you have put thought and effort into solving your problem before asking for help, the more likely you are to actually get help. Beware of asking the wrong question. If you ask one that is based on faulty assumptions, J. Random Hacker is quite likely to reply with a uselessly literal answer while thinking “Stupid question...”, and hoping that the experience of getting what you asked for rather than what you needed will teach you a lesson. Never assume you are entitled to an answer. You are not; you aren't, after all, paying for the service. You will earn an answer, if you earn it, by asking a question that is substantial, interesting, and thought-provoking — one that implicitly contributes to the experience of the community rather than merely passively demanding knowledge from others. On the other hand, making it clear that you are able and willing to help in the process of developing the solution is a very good start. “Would someone provide a pointer?”, “What is my example missing?” and “What site should I have checked?” are more likely to get answered than “Please post the exact procedure I should use.” because you're making it clear that you're truly willing to complete the process if someone can simply point you in the right direction. Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 i Slackware må du velge oppløsning på skjermen selv når du installerer Lilo. men, mener at en eller annen versjon av enten Red Hat eller Fedora måtte jeg velge hvilken skjerm og hvilke skjermkort driver jeg ville bruke. tror jeg måtte gjøre det også under Fedora Core 2 installasjonen når jeg hadde den sist. dette slapp jeg i Slackware installasjonen. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Hmm.. rart. Har jeg aldri måttet - borsett fra at jeg må sette opp skjemen manuelt på en maskin med skjerm uten DCC (=> ikke mulig å autodetecte) Jeg hater den skjermen - ikke for at den ikke kan DCC, men fordi den er noe **** dritt. Philips Briliance 17 A - beware! Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Må si det var flott med noe nytt. SuSE 9.1 likte jeg og det meste funket etter hvert. Men venter på FC2 som jeg egentlig hadde tenkt å prøve først. Men første nedlastning funket ikke så da tar jeg en ny fra annen side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå