Gå til innhold

Spørsmål om forsterker...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det går fint. Men du må ha en overgang siden de fleste effektforsterkere for proff bruk har kun XLR og/eller Jack tilkoblinger. Og regner med cd spilleren kun har RCA phono utgang :)

Men som Dummie sier så kan signalet fra cd spilleren bli litt spinkelt, men er fullt mulig.

Endret av opterolf
Lenke til kommentar

Du kan kanskje. Men det er tvilsomt om det er lurt. Som regel vil en effektforsterker ha såpass lav inngangsimpedans at den vil trenge aktiv forforsterning, siden mange CD-spillere har ganske høy utgangsimpedans. Det står ikke noe om det på sidene du linket til, så dette kan jeg bare gjette på. Det er iallfall det første punktet -- du kan risikere at de høres forferdelig ut sammen uten forforsterker.

I tillegg er det ikke usannsynlig at volumkontrollen i CD-spilleren er digital, og da kan du regne med at lydkvaliteten blir betraktelig lavere på lavere volum. Slik er det med volumkontrollen i min Marantz CD-spiller. Det vil resultere i at du får best lydkvalitet fra spilleren på full guffe, og det vil enten si altfor høyt, eller at du uansett ikke kan skru høyere opp.

Mitt råd er uansett å kjøpe en forforsterker i tillegg, eller simpelthen en integrert forsterker.

Lenke til kommentar
En forforsterker trenger ikke være dyrt. Embla pre one koster under 2000,-.

Kan dere være sp snill og forklare hva forforsterker og effektforsterker betyr? :blush:

Vær så snill å unnskyld att jeg er HEEEEEEEEEEEEEEELT rookie på sånn som dette.

Mvh. Winters :blush:

Edit: Kan jeg eventuelt koble til en sub som Dette?

Endret av Winters
Lenke til kommentar

Besøk www.hifikubben.no. de har sikkert gode innføringer i det du leter etter.

den suben har egen forsterker, så den kan du koble till såfremt du har utgang til det på forforsterker. hvis du bestemmer deg for å kjøpe for og effektforsterker seperat, må du huske å kjøpe gode kabler. et par til 3-400kr burde holde. det enkleste du kan gjøre er å kjøpe en integrert forsterker, som er det mest brukte.kort fortalt er det for og effektforsterker i et chassis. kjøp forsterker etter hvilken type musikk du hører på,og ikke antall watt...

:thumbup:

edit:skrevelif

Endret av Dummie
Lenke til kommentar
Kan dere være sp snill og forklare hva forforsterker og effektforsterker betyr? :blush:

En effektforsterker har bl.a. ikke volumkontroll, balanse, valg av signalkilde osv. Alt dette ligger i forforsterkeren. Effektforsterkeren skal bare forsterke signalet slik at det det kan leveres nok strøm til å drive en høyttaler. Som Dummie har skrevet, har en integrert forsterker både for- og effektforsterker i ett, og de er tilpasset hverandre så de fungerer som en helhet. Kjøp heller integrert, du.

Lenke til kommentar
Har dere noen anbefalinger angående effektforsterker seperat altstå?

Ehm... Power Amp er effektforsterker. Det var det du lenket til. Om du på død og liv må ha separat for- og effektforsterker, bør du først og fremst kikke på sett fra samme fabrikant. Jeg har ingen anbefalinger.

Når det gjelder kabler, må du for all del ikke høre på folkene som jobber på hifi-asylet. Kabler påvirker lyden minimalt, men det er greit å ha noen som ikke er for tynne (sånne lisser som følger med en del racks er ikke noe særs) og som har såpass tette kontakter at de ikke irrer. Ikke legg ut mer enn 400,- for en meter phono-kabel; det påvirker lyden mer om du legger hodet litt på skakke enn om du bruker 10000,- ekstra på kabel.

Lenke til kommentar
Har dere noen anbefalinger angående effektforsterker seperat altstå?

Ehm... Power Amp er effektforsterker. Det var det du lenket til. Om du på død og liv må ha separat for- og effektforsterker, bør du først og fremst kikke på sett fra samme fabrikant. Jeg har ingen anbefalinger.

Når det gjelder kabler, må du for all del ikke høre på folkene som jobber på hifi-asylet. Kabler påvirker lyden minimalt, men det er greit å ha noen som ikke er for tynne (sånne lisser som følger med en del racks er ikke noe særs) og som har såpass tette kontakter at de ikke irrer. Ikke legg ut mer enn 400,- for en meter phono-kabel; det påvirker lyden mer om du legger hodet litt på skakke enn om du bruker 10000,- ekstra på kabel.

Hvilken "vanlig" forsterker skal jeg bruke for å forsterke lyden til selve signalet som kommer fra cd spilleren?

Mvh. Winters

Lenke til kommentar
En hvilken som helst normal integrert forsterker. Det kommer selvfølgelig ann på hva slags høyttaler du har og hvor mye penger du har lyst til å bruke.

Disse Høytalerene skal jeg kjøpe, jeg har uansett 3000 tusen litt under litt over gjør ingenting :)

Endret av Winters
Lenke til kommentar

Ja. Hvis du skaffer/lager kabel med riktige plugger vil det du skisserer etter all sansynlighet fungere. Det er riktig at det er en del teoretiske muligheter for at ting ikke skal fungere, men min erfaring tilsier at det å plugge en vanlig CD-spiller rett i en PA-effektforsterker funker 10 av 10 ganger hvis forsterkeren har volumkontroll, og det ser det ut til at forsterkeren du linker til har.

Jada, HIFI-klubben har mye bra HIFI-utstyr, men de er også flinke til å prate deg hodet fult av svada. Hvis du faktisk trenger et par studiomonitorer er det en god ide å bruke dem sammen med en PA-forsterker, det er det de er bygd for. Men det er ikke nødvendigvis dette du egentlig er på jakt etter...

Er det bevisst at du vil kjøpe deg studiomointorer? Hva skal du bruke dem til?

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
Hvilken "vanlig" forsterker skal jeg bruke for å forsterke lyden til selve signalet som kommer fra cd spilleren?
Jeg vil si at en "vanlig" forsterker er en integrert en, dvs for- og effektforsterker i ett. Men, det er ikke så viktig.

For å ta et eksempel fra HiFi Klubben for et normalt forsterkeroppsett:

For å få glede av dette kobler du en av "pakkene" sammen med f.eks en CD-spiller og høyttalere.

Altså:

• Alt 1: CD-spiller -> Integrert forsterker -> Høyttalere
  • Alt 2: CD-spiller -> Forforsterker -> Effektforsterker -> Høyttalere

NAD-komponentene (Merke, prisklasse og modell) var bare noen jeg valgte for å illustrere poenget.

Lenke til kommentar

Men hvilken kabler trenger jeg for å kobble dette til PC?

Jeg skal bruke dette til recording.

Takk for alle svar så langt :)

Mvh. Winters

Edit: Helt usaklig kan jeg bruke en hjemmekino forsterker eller receiver til Stereo forsterker? :ermm:

Endret av Winters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...