Gå til innhold

Xp lisens på en annen maskin

Gjest Slettet-r6gABdmpo9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-r6gABdmpo9

Hei. Jeg har XP Home på ei datamaskin, således en den blitt aktivert med maskinens hardware. Det jeg ønsker nå er å gå tilbake til Win 98 på den nevnte maskinen og benytte lisensen på XP på ei annen maskin.

Og så til spørsmålet: Lar dette seg gjøre og hvordan?

På forehand takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-r6gABdmpo9

Det er rart. Det må da kunne gjøres. Be om en ny lisens eller noe?

Har en lisens på Win 98 som tenkte skulle bruke på en pc som kun blir benyttet til nettbank..

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem. Bare installer XP på den nye maskinen. Når det er gjort ringer du Microsofts aktiveringstelefon og får en ny kode. XP-lisensen gjelder kun på EN MASKIN AV GANGEN , men det er ikke noen regel som sier at du ikke kan fjerne den fra en maskin og installere den på en ny. Har gjort det selv et par ganger på denne måten. Begge gangene har jeg truffet en hyggelig dame hos Ms som hjalp meg med ny lisenskode :)

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har XP Home på ei datamaskin, således en den blitt aktivert med maskinens hardware. Det jeg ønsker nå er å gå tilbake til Win 98 på den nevnte maskinen og benytte lisensen på XP på ei annen maskin.

Og så til spørsmålet: Lar dette seg gjøre og hvordan?

På forehand takk!

Hei , dette kan la seg gjøre.

For best resultat er det vel best å starte med rene hardisker, altså formatere (eventuelt kun partisjon for os)

Sjekk format, mener at WIN 98 kjører Fat 32 og ikke Nfts. Win XP kan kjøre på begge format.

For XP så må en vel mest sannsynlig re-aktivere , det vil si du enten online legger inn din nøkkel og får en ny nøkkel , eller ringer et gratis telenummer og får hjelp fra en konsulent til å få ny nøkkel.

Er det OEM (Original Equipment Manufacturer) versjon av XP eller Win 98 , så er det nok en annen sak. Loven sier at OEM programvare skal være forhåndsinnstallert. Er ikke helt sikker på om OEM versjonen blir knyttet til hele datamaskinen eller kun til hardisken.

Men vil tro kun hardisken, og det burde da være mulig å flytte hardisken til en annen maskin , men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Så en OEM versjon er tilknyttet den maskinen den er installert på, eller kun en maskinvare del?

Noen som veit?

Det kan være litt forskjellig. Kommer litt an på hva slags maskinvare du kjøpte OEM-lisensen sammen med, og hva slags avtale kjøpet ble gjort under. Har du vanlig xp-lisens, gjelder fortsatt det jeg skrev ovenfor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...