Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken hastighet gir mest for pengene?

Anbefalte innlegg

Har følgende muligheter: (pris pr måned)

128/64 kbps 149,- *

256/64 kbps 270,-

256/256 kbps 299,-

640/256 kbps 339,-

384/384 kbps 399

1024/128 kbps 439,-

512/512 kbps 485,-

640/640 kbps 650,-

1024/512 kbps 699,-

1024/1024 kbps 799,-

2048/512 kbps 1.299,-

2048/2048 kbps 1.499,-

For å si det slik så har jeg ikke flust med penger, og driver for det meste med å laste ned torrents dc osv..

tenkte at 1024/128 ga mest for pengene for mitt bruk, eller er jeg helt på jordet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dæven det var dyre priser da!

Hvis du er student (som meg) får du i hvertfall veldig gode priser hos NextGenTel.

Og hvis du ikke er student får du fortsatt bedre tilbud enn det trådstarter kunne få tak i.

Edit: Så sant du bor på et sted hvor du kan få NGT da

Endret av Richie
Lenke til kommentar

nå kommer det jo litt ann på isp osv også da... kan ikke se at du har tilgang til telenor osv ...nå vet jeg heller ikke om de hastighetene du har satt opp er adsl/ sdsl eller kabel , hvis du har svært lite penger til dette ... ville jeg nok gått for 384/384 eller 640/256... en del av hastighetene du har satt opp passer meget godt til canaldigital som sperrer for p2p programmer( ifølge en artikkel jeg leste på itavisen)... så noen anbefaling vil jeg ikke gi før du setter opp hvilke ISPer det er snakk om egentlig..

Endret av Nake
Lenke til kommentar

Kjenner ikke ditt behov .

Men behovet her i huset tilsier valg som du har tenkt .

Har ikke dine valgmuligheter , derfor sitter vi med 750/128 og betaler Kr. 349,- .

Dyrt nok det , føler vi .

Kunne tenkt oss 1000 inn , særlig når det er flere på nett samtidig .

Ut har vi ikke så store krav , men disse kommer vel med IP-telefoni .

Siden vi bruker Canal Digital har vi mulighet til å droppe Telenor fast linje .

Lenke til kommentar
1024/128 kbps 439,- er det beste tilbudet, hastighet ut er ikke så farlig.

Kødder du? uthastigheten er veldig viktig, spesielt hvis han driver mye med nedlasting av torrents osv

Inn-hastigheten er jo viktigst da, fordi det er jo den som avgjør hvor mye kb man får når man laster ned!

Lenke til kommentar

Kødder du? uthastigheten er veldig viktig, spesielt hvis han driver mye med nedlasting av torrents osv

Inn-hastigheten er jo viktigst da, fordi det er jo den som avgjør hvor mye kb man får når man laster ned!

Ja, inn-hastighet er jo selvfølgelig viktigst, men hvis han laster ned mye med bittorrent, er det viktig med litt uthastighet for å få bra download-speed!

Edit: Synes 1024/256 er absolutt minimumshastighet, og siden det ikke er noe alternativ, ville jeg gått for 1024/512, selv om den er litt dyr

Endret av Richie
Lenke til kommentar

Vel, Jeg ser en del problemer med linjer som har store forskjeller mellom opp og ned hastighet. De fleste programmer folk flest bruker baserer seg på att mottaker av data må melde tilbake til avsender når den har motatt en viss mengde data, slik at avdender vet at dataene kom frem og hva mottaker forventer skal sendes nå eller evt hva som skal sendes på nytt. Dersom man har for liten oppstream vil man risikere att avsender måtte vente en liten stund på svar fra mottaker, og det vil trekke ned nedlastingshastigheten. Dette er spesielt ett problem hvis man kjører flere nedlastinger(det gjelder ikke bare BT nedlastinger selvsagt, det å surfe på WWW er for eksempel også basert på opp og ned-lastinger, og i dag som man må laste ned nok data til å fylle en diskett bare for å se et par sider på en nettavis, teller slikt med).

Så vidt jeg kjenner til, bruker BT en "gi mer, få mer" filosofi på hastighetene ved nedlasting, altså hvis man gir høy opp hastighet kan man få mer ned hastighet. Dette betyr att for å få utnyttet downstream båndbredden bør man sette upstream høyt nok(det er vel ett forhold mellom opp og ned, men jeg vet ikke hva det er). Men dersom man setter upstreamen i BT nært maks kapasiteten på en så asymetrisk linje, vil man ikke bare risikere att BT ikke får full utnyttelse av nedhastigheten, men også at annen internett bruk er ekstremt treigt.

Man trenger selvsagt ikke en helt symetrisk linje, men det er alltid greit å ha litt opp hastighet. Jeg vil si 1024/512 er en grei avbalansering hastighets-messig. jeg ville si att en opplinje som er mindre enn 1/3-1/4(avhengig av bruk selvsagt) av ned hastigheten begynner å bli for assymetrisk. Men hva man velger avhenger selvsagt av pris også.

Lenke til kommentar

Forstår meg ikke på bt jeg :dontgetit:

99% av tilfellene sitter jeg med 1-4kb i down speed og 5-15kb i upload(15 er max upload hos meg) :(

EDIT: Leste litt på linken til Rikky, ikke så mye da er trøtt atm :p men syns fortsatt det er litt urettferdig :dontgetit:

Endret av So
Lenke til kommentar

for øyeblikket har jeg en 640/256 kbps linje. bor i et nybygd hus, som det ikke er strekt opp telefon linjer, bare kabel-tv.

Har veldig lyst til å prøve på 1024/128, men hvis dere mener at jeg ikke kommer til å få noe bedre hastighet begynner jeg å bli i tvil om det er noe vitsi.

(det er fatters som har satt grense på under 500 kr eller hadde jeg valgt 1024/512)

Ps,, for øyeblikket ligger en torrent som jeg laster ned på:

Download: 38-40kb

Upload: 33 kb

det er omtrent gjennomsnittet for å si det slik.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Hei freddy85.

Hvis det er sånn at du laster ned med bittorrent endel, er det en fordel å få opp UThastigheten, da hele systemet er satt opp slikt. 128 er som tidligere nevnt veeeeeeldigt tregt. Har selv hatt det, og merker at gåsehuden kommer krypende. når jeg tenker på det. Jeg laster ned endel (mildt sagt) ifra div torrent sider, og en trend som er på vei, er SHARE RATIO. Du må logge deg inn og all ned og opplasting registreres. Dårlig deling = BAN

Selv har jeg 1700\512, men enda greier jeg å være snill på bittorrent :w00t: :

Welcome, DARK_VIKING!

Inbox: 1 (0 new)

Logout :: My torrents :: My userlists :: Invitations

Share Ratio: 2.81

Uploaded: 82.60 GB

Downloaded: 29.38 GB

Dette er ifra en av mine sider:

How it works

BitTorrent (BT) is a P2P file sharing and transfer system. It was originally designed for distributing large files efficiently during periods of high demand. With BT, everyone shares in the burden by exchanging pieces of the file with each other, so everything gets distributed faster. The system only works if you keep your torrent files open for upload after your download is complete, thus distributing the load.

This is not Napster, Kazaa, or any other P2P filesharing you may have used in the past. There is no "shared directory" or huge list of files on someone�s computer that they are sharing. It is a one or two files at a time system. If you close your window as soon as your download is done, you just screwed everyone else out of the speed and bandwidth the system was designed for.

Share FAQ

What do the number in my share ratio mean, and how is it calculated?

********.com uses simple decimal representations of your share ratio of download to upload transfer. A shareratio of 1.00 means your upload/download is equal: you have uploaded the same amount you've downloaded. If your shareratio=2, you've given back twice as much as you have taken (and we love you for it). If your share ratio is shitty (ie: 0.25), then you've given back 1/4 of what you've taken, and you will get BANNED.

Og siden jeg leste at du bruker torrent, så kan det være en fordel og gå for noe litt raskere en 128 i det minste.

Litt offtopic: For de brukerne her som bruker bittorrent og attpåtil syntes at uthastigheten ikke viktig, men innhastigheten, håper dere blir bannlyst ifra alt som er av torrent sider, hvis det bare er hva man kan grabbe til seg, men ikke dele.

For de som sliter med dårlige hastigheter, selv med grei linje; Sjekk at din leverandør ikke har noen restriksjoner på enkelte porter, (mitt forslag, bytt hvis mulig), Sjekk om det finnes en bedre klient en den du nå bruker, en som kanskje har flere innstillinger enn din nåværende, og sist men ikke minst, har du STILT inn all korrekt i klienten?? Dårlige innstillinger ifra bruker, som gjerne bare kjører på med standard innstillingene, er gjerne hovedgrunnen til at folk ynker seg over nedlastninger går såååå tregt, når man selv har strupa hele linja i klienten.

PS. Det med å forstå hvordan bittorrent fungerer kan også være til hjelp, nytter ikke klage over dårlige hastigheter hvis ingen seeder fila, eller du er den som har mest av den ferdige fila, noe som tilsier et du omtrent bare mottar data ifra seederen.

Går ikke mer inn i detalj enn dette, men lykke til FREDDY85, håper du får en linje som tilfredstiller dine behov.

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar
Har følgende muligheter: (pris pr måned)

128/64 kbps 149,- *

256/64 kbps 270,-

256/256 kbps 299,-

640/256 kbps 339,-

384/384 kbps 399

1024/128 kbps 439,-

512/512 kbps 485,-

640/640 kbps 650,-

1024/512 kbps 699,-

1024/1024 kbps 799,-

2048/512 kbps 1.299,-

2048/2048 kbps 1.499,-

For å si det slik så har jeg ikke flust med penger, og driver for det meste med å laste ned torrents dc osv..

tenkte at 1024/128 ga mest for pengene for mitt bruk, eller er jeg helt på jordet her?

"mest for pengene" og "for ditt bruk" er to forskjellige ting. Her er i hvertfall en kalkulasjon over hvor mye du får for pengene:

128/64 kbps 149,- 0,86/0,43 kbps/kr

256/64 kbps 270,- 0,95/0,24 kbps/kr

256/256 kbps 299,- 0,86/0,86 kbps/kr

640/256 kbps 339,- 1,89/0,76 kbps/kr

384/384 kbps 399,- 0,96/0,96 kbps/kr

1024/128 kbps 439,- 2,33/0,29 kbps/kr

512/512 kbps 485,- 1,06/1,06 kbps/kr

640/640 kbps 650,- 0,98/0,98 kbps/kr

1024/512 kbps 699,- 1,46/0,73 kbps/kr

1024/1024 kbps 799,- 1,28/1,28 kbps/kr

2048/512 kbps 1.299,- 1,58/0,39 kbps/kr

2048/2048 kbps 1.499,- 1,37/1,37 kbps/kr

Her kommer det klart frem at hvis du har behov for mye opplasting så lønner det seg med synkron hastighet for å få mye for pengene på opplasting. Dersom du ikke laster noe særlig opp så kan det lønne seg med asynkron hastighet for å få mer for pengene på nedlastinga.

Hvilken hastighet du behøver aner ikke jeg så det må bli opp til deg å vurdere. Det går jo også an å starte med en lav hastighet og oppgradere til en høyere hos samme leverandør dersom det viser seg at det blir for lite med den lave hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...