Gå til innhold

Linux hakker når jeg spiller Tuxracer

wil

Anbefalte innlegg

en av de få spillene jeg digger er TuxRacer. dette er et kjempe bra spill og som det går an å kose seg med. spillet funker helt fint i Windows, ingen hakking eller noen ting, men når jeg skal spille det samme spillet i Linux så hakker det ganske så bra. vet ikke om det har noe med skjermkortet å gjøre.

skjermkortet jeg har er et Nvidia Ge-Force 4 Ti4200 kort, med 128 MB DDR ram.

noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for at det ikke skal hakke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han har skjermkortdrivere, ellers ville han jo ikke få brukt skjermen sin i X.

Du mener vel "installér ufrie drivere". Det høres ikke ut som det frister så veldig. Kan ikke nv-driverne engang drive tuxracer? Det fungerer fint med frie Radeon-drivere på mitt 9200-kort.

Nei. nv driverene suger. De klarer ingenting. (som har med 3D å gjøre)

Endret av Velmont
Lenke til kommentar
Det blir jo ganske ironisk, at det er så mye knot å sette opp skjermkortet i Linux at han ikke greier å spille et spill som er basert på selveste linux-maskoten (Tux),

mens det funker helt fint i Windows, som liksom er erkefienden..

Skjermkortprodusentene har skylden her. Fordi de hemmeligholder spesifikasjoner, klarer man ikke lage frie drivere som kan distribueres med Linux, og derfor vil du aldri få en spill- og 3D-vennlig installasjon uten å lære deg om kjernemoduler og X-konfigurasjon osv. Støtter man ufrie drivere er man med på å propagere denne hemmende situasjonen.

Ellers utvikles vel ikke Tuxracer for Linux lenger. De nyere versjonene er lukkede og finnes bare for Windows. Spillerne der synes pingvinen er veldig søt, men mange vet nok ikke at den har noe med Linux å gjøre.

Lenke til kommentar
Det blir jo ganske ironisk, at det er så mye knot å sette opp skjermkortet i Linux at han ikke greier å spille et spill som er basert på selveste linux-maskoten (Tux),

mens det funker helt fint i Windows, som liksom er erkefienden..

Ehm. Motsatt. Det er sykt vanskelig å få det til i Windows (må laste ned drivere fra

nvidia.com, laste ned tuxracer, installere osvosvosv.. stress).. I Linux kan man gjøre det

med én kommando;

pacman -S nvidia tuxracer

og så for å spille; tuxracer<enter>

.... I Windows er det bare stress. (for at det skal funke å installere nvidia driverne med

pacman må du ha et repository som har nvidia pakken)

Lenke til kommentar
Han har skjermkortdrivere, ellers ville han jo ikke få brukt skjermen sin i X.

Du mener vel "installér ufrie drivere". Det høres ikke ut som det frister så veldig. Kan ikke nv-driverne engang drive tuxracer? Det fungerer fint med frie Radeon-drivere på mitt 9200-kort.

Nvidia-driverne klarer da å drive Tuxracer helt uten problemer. Han må nok bare installere dem, så fungerer det da bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...