Gå til innhold

Hvorfor har 17" og 19" LCD samme oppløsning?

bureaucrator

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Forsåvidt. Men jeg kunne jo selvfølgelig svare: Hvorfor kjøre 1600x1200 på en 17" CRT når du kan kjøre 640x480 på en 21". Men seriøst, og sett bort ifra de store overdrivelser: På CRT-skjermer er jo den anbefalte oppløsningen forskjellig på 17"og 19". Det er jo også en fordel. Hvorfor ikke på 19" LCD-skjermer?

Lenke til kommentar

det lurer jeg også på. er av den oppfatning at det er meningsløst med en 19" lcd som kun takler 1280x1024... Satt med en slik på jobb i 1 år, og det irriterte meg kontinuerlig at jeg ikke kunne kjøre 1600x1200 på den, noe jeg anser som optimal oppløsning på en 19" lcd...

Har en 14,1" på laptop'en min som har 1400x1050. Jeg kan forstå at det kan være litt smått for enkelte. (Fungerer utmerket for meg). Og har sett flere eksempler på 1600x1200 på 15" (for laptop). Hvorfor skal da en lcd som er 4" større ha LAVERE oppløsning??? Beats me...

Lenke til kommentar

Dette er diskutert, og jeg har svart fyldig på det, mange ganger før. Jeg orker ikke gjøre det enda en gang (i alle fall ikke idag), så jeg oppfordrer dere til å søke for et fyldigere svar enn det dere får her:

Et glupt hode har funnet ut at den optimale størrelsen på en pikslen er 0.225 mm. Dette følger LCD så godt som mulig (helt slavisk fortsett fra 17 og 19"). Hvis du setter oppløsningen på 19" til 1600*1200 blir pikselstørrelsen alt for liten i forhold til det optimale - enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Dette er diskutert, og jeg har svart fyldig på det, mange ganger før. Jeg orker ikke gjøre det enda en gang (i alle fall ikke idag), så jeg oppfordrer dere til å søke for et fyldigere svar enn det dere får her:

Et glupt hode har funnet ut at den optimale størrelsen på en pikslen er 0.225 mm. Dette følger LCD så godt som mulig (helt slavisk fortsett fra 17 og 19"). Hvis du setter oppløsningen på 19" til 1600*1200 blir pikselstørrelsen alt for liten i forhold til det optimale - enkelt og greit.

... og dermed dyrere å produsere, ergo dyrere for oss. Det viktigste er at når vi ser på en skjerm, ser vi en enhet, ikke mange pixler. På en TV-skjerm er oppløsningen mindre, for der sitter man lenger unna, og på en Laptop- skjerm er den større, for der sitter man nærmere.

Det man derimot burde hatt, var software for å endre skrivebordstørrelse uten å endre antall pixler (hvis ikke det fins da?)

Lenke til kommentar
Det man derimot burde hatt, var software for å endre skrivebordstørrelse uten å endre antall pixler (hvis ikke det fins da?)

Nærtest en zoom-funksjon? Blir vanskelig praktisk da en piksel plutselig må representere mer data

Det jeg mente ja.. Mulig det blir vanskelig, men det hadde vært praktisk :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...