Gå til innhold

Bråkete!!


Lorinser

Anbefalte innlegg

Er Taisol sin CGK760092 det beste valget med tanke på støynivå til en XP 1600+ cpu. Jeg hører mye om at den er stille og kjøler godt for pengene. Men jeg har en kamerat har kjøpt denne viften til en xp cpu og etter å ha hørt den synes jeg ikke det var særlig stille. ( han har chieftec miditower med 340w psu og wd 80gb hd. dette høres omtrent ikke sammenlignet med viften synes jeg. )

 

Det gjør ingenting om cpu viften koster litt mere bare den er stille.

Er det noe som kan gjøres med f.eks den taisolen eller andre vifter for å gjøre dem stillere....?

 

Ellers tar jeg imot tips til kjøp av en stillegående pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taisol er ganske stillegående, men den har en irriterende høyfrekvens lyd som gjør at det kan høres ut som om de bråker litt. Den er allikevel et godt alternativ til kjøling på en XP prosessor (billig).

 

Andre alternativer kan være:

 

1. Alpha PAL 8045 m/ 80x80 mm kabinettvifte.

-Denne er veldig god, da den har ekstra stør kjøleribbe, og du kan feste hvilken som helst kabinettvifte på den. En 80x80mm vifte trenger ikke så høyt turtall for å gi bra kjøling som en 60x60mm vifte, og blir dermed mer stillegående. Prøv f.eks en Alpha PAL 8045 med Enermax kabinettvifte og Arctic silver kjølepasta for 695,- på http://www.netconnection.no . Med Enermax vifte kan du stille hastigheten fra 1000 RPM til 3000 RPM, og få lydnivået helt ned i 17dB. Taisol ligger på ca 32dB.

NB: Pass på at du har plass til viften på hovedkortet ditt, og at du har fire hull rundt CPU sokkelen for å feste den. Link finner du på netconnection sidene.

 

2. Zalman CNPS 5001-CU.

- Dette er ikke av de kraftigste viftene som finnes, men den er utrolig stillegående. Det følger med to motstander som gjør at viften kan kjøres på 20dB, 25dB og 32dB. Ved bruk av motstandene, støtter den ikke mer en 1,4Ghz, men siden XP avgir mindre varme skal ikke dette være noe problem. Men den krever at du har litt kjøling i kabinettet også. Denne koster 375,- på http://www.netconnection.no .

Lenke til kommentar

Coolermaster = Bråk?

Hadde den største vifta fra coolermaster, og jeg må si den bråkte mye mer enn det gamle oppsettet mitt med P3 500. Så kjøpte jeg en TRIG T40-7 med ei satansvifte på 46 dB. Fy faan den bråker den. Coolermasteren var himmelen i forhold. Jeg hårer den jælva vifta når jeg sitter på do...To rom unna.....

 

Bråk??

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-11 01:36, Feanor skrev:

Coolermaster = Bråk?

Hadde den største vifta fra coolermaster, og jeg må si den bråkte mye mer enn det gamle oppsettet mitt med P3 500. Så kjøpte jeg en TRIG T40-7 med ei satansvifte på 46 dB. Fy faan den bråker den. Coolermasteren var himmelen i forhold. Jeg hårer den jælva vifta når jeg sitter på do...To rom unna.....


Bråk??


 

vil du bytte trig kjøleren din i en termal take super orb? Den har to vifter på 34 db.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg et Chieftech fulltower med 'Ultra Quiet PSU(26 dB)', samt en Taisol cg760 som har oppgitt dB til 30-32. I tilleg har jeg et EPoX hk m/coolmaster vifte på Northbridge.

Bråker som bare faen. Hadde tenkt å kjøpe to kabinettvifter i tilleg når jeg bestilte, men hadde ikke nok penger. Det var jeg jaggu meg glad for. Det er jævlig irriterende å sitte å lage web sider (skrive i html, blir nesten som å jobb i word, exel etc...) med bråk som sikkert overskrider 40 dB.

 

Neste gang jeg kjøper meg alt nytt blir det enten Intel eller vannkjøling på en thorughbread 0.09micron :smile:

Lenke til kommentar

Om du är lite tekniskt lagd kan du gjöra en mycket billig kylning. Jag har en 92 mm vifte som är kopplad till en Global win WBK38 kylkropp via en hemlagad adapter gjord av en helt vanlig saftflaska.

Efter lite experimenterande så är vi nu flera stycken som använder denna lösning. Viftan har vi kopplat via en 50 ohms rheostat och körs på min varvtal. I tillägg har vi två extra kabinettvifter som är kopplade på 5V ledingen(helt tysta då).

Total kostnad föutom kylkroppen:

Vifter 3x40=tot. 120kr

Saftflaska á 20 kr(ger mycket god saft då också)

Rheostat 15 kr hos närmaste radioreparatör.

Totalt 155 kr för ett härligt lugnt system.

Tänk på att inte plasten i saftflaskan är för mjuk!

 

Temperaturer: rum 21, system 28-30, CPU 45-49 beroende på belastning. Cpu är en A800@900MHZ

 

//Swedecamp

 

[ Denne Melding var redigert av: swedecamp på 2001-11-12 14:34 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...